Elkészült a FantaTrendriport tanulmánysorozat második jelentése, amiben a magyar fiatalok és a divat, valamint a zene kapcsolatát boncolgatja a szerző, Ságvári Bence szociológus. Talán nem meglepő az az adat, hogy a fiatalok közel 35%-a fontosnak tartja a divatot, és valamivel kevesebben vannak azok, akiket ez a téma teljesen hidegen hagy.
Bár a metroszexuális férfiak helyét lassan átveszik überszexuális társaik, a felmérésből kiderült, hogy a fiúk is szívesen követik a trendeket, sőt, körükben 2%-kal többen mondták, hogy fontos számukra a divat. Amikor konkrétan az öltözködésről volt szó, akkor a fiataloknak csupán egyötöde vallotta be, hogy szeret az aktuális divatnak megfelelően öltözködni. A megkérdezettek többsége még a stílusát sem definiálta. Inkább azt mondták, hogy a laza, az átlagos, az egyedi, a fiatalos, alternatív és sportos holmikat kedvelik.
Nem menő a túlzott trendkövetés
A külső megjelenés szempontjából a celebkultusz nem egy elhanyagolható tényező, a fiúk és lányok közel egynegyede részben egy-egy idol alapján határozza meg stílusát. Így talán érthető, hogy miért dob egyre több sztár saját ruha-, cipő-, vagy fehérnemű kollekciót a piacra. A hírességek stílusa mellett a fiatalokat befolyásolják a kedvenc zenei irányzatukhoz kapcsolódó külsőségek.
A fiatalok divathoz való viszonya egyébként meglehetősen ellentmondásos, hiszen miközben fontos, hogy divatosak legyenek, hogy tetszenek másoknak, eközben óriási hangsúlyt fektetnek az eredetiségre, az egyéniségre is. Közel háromnegyedük ugyanis nem tartja szimpatikusnak, ha valaki túlzottan követi a legújabb trendeket, mivel ezzel „másokat majmol”, ahelyett, hogy egy egyéni stílust alakítana ki magának. Az természetesen egy más kérdés, hogy az aktuális divathullámokkal szembeforduló szubkultúrákból is előbb-utóbb trend lesz.
Úgy tűnik, hogy a mai fiatalok (sem) értékelik kellőképpen a pénzt, ugyanis nagy részük nem tudta, hogy mennyit költ havonta ruhákra és kiegészítőkre. A homályos emlékekből összerakva a megkérdezettek átlagosan 14 ezer forintot költenek erre a célra. Az is kiderült, hogy minél függetlenebb, illetve idősebb az ember, annál jobban odafigyel a pénzre, a huszonévesek ugyanis pár ezer forinttal kevesebbet áldoznak fel a divat oltárán, mint a tinik.
A fül rágógumija
Nem új keletű dolog az, hogy a fiatalok körében a zene ugyanolyan fontos, mint a divat, illetve az öltözködés. Ezt bizonyítja az is, hogy a tinik többsége körülbelül három órán keresztül hallgat valamilyen zenét a hétvégi napokon. A szülőknek persze nem kell aggódnia, ez nem feltétlen jelent aktív fogyasztást, inkább zenei aláfestés valamilyen egyéb unalmas tevékenységhez, mint például a tanulás, a házimunka, vagy a tömegközlekedés.
Persze a zene néha több ennél, és az öltözködéshez hasonlóan az önkifejezés eszköze. Jó hír a rockereknek, egyelőre ők vannak többen. Igaz, többségük a lágyabb, szelídebb dallamokat kedvelik. Őket a slágerrajongók és a ún. „fekete zenéket” hallgató fiatalok követik a sorban, majd jönnek a mindenevők, és az ínyencek előtt kullognak az elektronikus zenéket kedvelők. A kutatás készítői szerint egyébként a különböző irányzatok már nem köthetőek olyan szorosan egy-egy társadalmi réteghez.
Gitározva könnyebb csajozni
Az élő, illetve hangszeres zene rajongóinak örömére ez az eloszlás arra is rányomja a bélyegét, hogy milyen hangszert vesznek kezükbe azok, akik a zenével akarnak csajokat felszedni, világot megváltani és más egyebek. Míg a fiatal zenészek 56 %-a gitározik, addig csupán 7 %-uk játszik elektronikus zenét, illetve tekint magára Dj-ként, így a rockerek sokkal jobban állnak utánpótlás terén.
A kutatásból kiderült, hogy a gombamód szaporodó nyári fesztiválok nem a szervezők szeszélye, hanem igenis komoly igény van rá a fiatalok részéről. A megkérdezettek háromnegyede vett részt már ilyen rendezvényen, és közel egyharmaduk gondolja úgy, hogy számukra a nyári fesztiválok a szünidő csúcspontja. A felmérés szerint egy átlagos fesztivállátogató 20-24 év közötti és városban lakik. És egy rossz hír a fájlcserélők ellen kardoskodó zenészeknek és kiadóknak, a fiatalok többsége mp3 formátumban tárolja kedvenc zenéit (ami átlagban több mint 4000 fájlt is jelent), és a legtöbben csere útján jutnak hozzá újabb szerzeményekhez.