Az I Bike Budapest hétfő estére szervezett egy kis gerilla piknikezést az autóktól és villamosoktól elzárt Szabadság hídra. Pár órára ez lett az új bulinegyed, az ideiglenes Deák tér, de egy kicsit Buda és Pest is újraegyesült, amint a 11. kerületi jóléti, neoarisztokrata családos emberek és az 5. kerületi szabad felfogású, vagány, dizájner ruhás fiatalok összeverődtek. Mindez nem jöhetett volna létre, ha felújítás céljából nem cseszik szét a villamos vonalat a Szent Gellért térnél, valamint a Bartók Béla és a Fehérvári úton.

Freedom

A Szabadság híd alapból egy emblematikus része a budapesti látképnek. Tökéletes rálátást nyújt a Gellért-hegyre, a Sziklatemplomra, a Szabadság-szoborra, plusz a giccses romantika oltáránál áldozva a híd közepénél ki lehet ülni csókolózni. Persze az ivászat előtti ivászathoz is tökéletes hely, ha már az Akvárium körüli placc amúgy is mindig csurig van.

Ez persze eddig is megvolt, csak az autók és a nyikorgó villamosok rondítottak bele az összhangba. Na, várhatóan augusztus végéig ez nem lesz. Az elejétől a végéig, széltében, hosszában a gyalogosoké a Szabadság híd. Ezt az eszetlen nagy autó- és villamos száműzést ünnepelte meg több száz ember egy gerilla piknik keretében. Volt, aki függőággyal érkezett, volt, aki "csak" pokróccal, de a kutyás, gyerekes családok mellett akadtak olyan hardcore kertiparti pápák, akik gurulós grill sütővel települtek ki.

Nyakig ér a Holiday

Én üdvözöltem ezt a kezdeményezést. Bejött ez a kis mini fesztivál. A híd 1/3-nál valami alter zene szólt a hordozható hangszóróból, a felénél egy srác gitározott, hogy a szomszéd pokrócnál zajló UNO-záshoz meglegyen az alaphangulat, a pesti hídfőnél meg inkább az elektronikus zene dominált. Egyik hordozható jukebox sem volt túl hangos. Két-három lépésre már nem is lehetett hallani, így mindenki kulturáltan tudott beszélgetni, nem kellett túlkiabálni sem a zenét, sem a szomszéd társaságot, mint egy Kazinczy utcai kézműves talponállóban. Ha havonta egyszer lenne csak így, az maga lenne az álom. De ez nyár végéig stabilan így lesz, ami csak a közlekedés szempontjából jelent instant agyhalált.

Mivel a környéken lakom, ezért nagyon is átérzem ezt a felújítást. Abba felesleges belemenni, hogy talán elég lett volna, egyszer, de akkor rendesen megcsinálni a síneket és a peronokat, mert ez van, most akadálymentesítik a vonalat, szóval hurráoptimistaként inkább úgy állok hozzá, hogy itt minden szebb és jobb lesz. Pedig az amúgy 4 sávos Bartók Béla út egy szakasza 2 sávosra szűkült, így ugyanabban az egy sávban közlekednek az autók és a buszok is. Ez nem akkora tragédia, de csak egyszer akarjon valaki a Szent Gellért téri megállóban a sofőrtől jegyet venni, plusz ÁFA-s számlát is kérni, máris kilométeres torlódás lesz belőle. Ha fonódni akarok, akkor a Rudas fürdőig kell mennem. Ha a budai oldalról a Fővám térre akarok eljutni (vagy fordítva), akkor gyalog megyek, átlongboardozok, átrollerezek, vagy 4-es metrózok egyet, mert a 47-es és 49-es villamospótló buszok az Erzsébet híd felé közlekednek. 

Ezek a mindennapi nyűglődések valahol kompenzálva vannak azzal, hogy az építkezésnek hála lett Budapestnek egy új, kiülős helye.