„Mi jut eszébe erről kézről? 1. Elhagyta az utolsó melós az ózdi kohót 2. Kösz, BKV, megfogtam a kapaszkodót” – írta a fenti kép mellé egy indexes kolléga. Annyira nem lepett meg a tény, hogy egy buszon kosz van, ebben nőttem fel.  Nem koszban, hanem annak tudatában, hogy BKV-n csak vész esetén kapaszkodunk, ülünk le, érünk bármihez, és hazaérkezéskor az az első, hogy szappannal és forró vízzel kezet mosunk.

Aztán egyik késő délelőtt leszaladtam a mozgólépcsőn a Kálvin térnél, és ez történt.

Ezek után tényleg nagyon érdekelt, hogy milyen gyakran takarítanak a budapesti tömegközlekedési szolgáltatás járművein, meg a belső tereikben, például a mozgólépcsőn. Megkérdeztem, és lenyűgözően érdekes válaszokat kaptam a BKV Tájékoztatási Osztályától. Például, hogy a metrók mozgólépcsőinek kapaszkodóit naponta takarítják. Szóval nézzen magába, én is azt teszem: mi mind rettentően mocskosak vagyunk. Legalábbis így kell lennie, mert ha nem így lenne, akkor délelőtt tizenegyre nem képződhetne ennyi dzsuva a gumiszalagon, hiszen minden nap takarítják.

Na de mondtak mást is: „a járművek többségét adó BKV a takarítást külső vállalkozással végezteti szolgáltatás formájában. Ez jellemzően a járművek belső felületének tisztítását jelenti, amit kiegészít a járműtelepeken telepített mosókkal végzett külső mosás”. Tehát a járművek többsége a BKV-tól jön, ők pedig külsősökkel takaríttatják azokat. Ez többszáz alkalmazottat jelent, ők tartják tisztán és rendben a járműveket, megállókat, csomópontokat és a telephelyeket. A járófelületeket naponta mossák fel, az ülőfelületeket fertőtlenítik.

ennyi kérdést!

- Milyen gyakran tisztítják a BKK járműveit? Az egyes járműtípusoknál (metrók, buszok, villamos, stb.) van eltérés a gyakoriságban?

- Vannak eltérő igényű járatok? Például kihasználtság, útvonal szempontjából.

- Megkülönböztetnek kisebb és nagyobb takarítási munkákat? Itt arra gondolok, hogy feltételezem, gyakrabban mosnak le kívülről egy buszt, mint hogy lepucolnák a kapaszkodókat, vagy tisztítanák ki a kárpitot. Utóbbira milyen gyakran kerül sor? 

Arról viszont nem sokat tudtam meg, hogy mondjuk a mocskos kapaszkodókat milyen gyakran mossák le, pedig istenbizony rengeteg kérdést tettem fel (lásd a keretesben, jobbra). A válasz viszont ezzel a költői-filozofikus definícióval kezdődött:

A járművek tisztaságát alapvetően két tényező határozza meg: egyrészt a takarítások színvonala – azaz gyakorisága, minősége és tartalma –, másrészt az, hogy a tisztán forgalomba állított járművek utastere mennyi ideig marad valóban tiszta.

Amit persze mondhatnánk úgy is, hogy amíg valamit letisztítanak, és nem koszolják össze, addig tiszta lesz. Bréking!

Na de később sem lettek sokkal konkrétabbak. „Közlekedési eszközeink tisztaságát különböző ciklusú és minőségű takarítással biztosítjuk”, ami, remélem, azt jelenti, hogy nem mindig ugyanolyan eszközökkel, és nem azt, hogy néha silányul. „Ezek a munkák jellemzően naponta, hetente, valamint a kiemelt műszaki szemlékhez, javításokhoz igazodva történnek.” Oké.

Nem idézek tovább, a lényeg, hogy nagytakarítás ritkán van, viszont nagy, kis takarítás gyakran, de kicsi. Viszont örömhír, hogy a kis takarításokkor is ürítik a járműveken lévő szemeteseket – ön mikor látott utoljára ilyet? Mindenesetre a szemetet is összeszedik, söpörnek és portalanítanak, illetve „a napi műszaki karbantartáskor észlelt szennyeződött felületek takarítása” is megtörténik, ami tippem szerint éjszakai buszon hányást, kifolyt italokat jelenthet.

Az üléseket hetente tisztítjuk,

– írják, sajnos nem részletezve, hogyan. 

És, ha még mindig velünk vannak, közlöm, hogy a mélyről (Kőbánya) induló, de Óbudáig feltörő kilences buszt ugyanolyan gyakran takarítják, mint az elit környéken mozó 149-est, de ami nem mozog – vagyis megálló, ilyesmi – annál odafigyelnek, nehogy nagy legyen a széjjelség egy belvárosi megállóban, és esetileg is beavatkoznak. Az utasok meg összekoszolják a padlót, a kapaszkodót, de „takarítási szempontból a nem rendeltetésszerű használat okozza a legnagyobb problémát (szemetelés, de elsősorban a graffitizés)”.

Irtó mocskosak vagyunk, na.

Kommentálná? A Facebookon tegye!