A Kalef Hírmondó a hétvégi autómentes napon egy csomó dolgot megtudott a BKK-tól, köztük talán a legérdekesebb az volt, hogy egészen kézzelfogható közelségbe került, hogy Budapesten elektronikus jegyekkel lehessen utazni.

Ezeket mondta a BKK a hétvégén:

  • A várható teljes bevezetés 2017 vége.
  • Az eszközöket már egy évre előre elkezdik telepíteni az állomásokon és a járműveken.
  • Lesz rá lehetőség, hogy a diákigazolvány, vagy a bankkártya is bérletként működjön.
  • Hosszú távon tervezik, hogy telefonnal is igénybe vehessük a szolgáltatást, a rendszer úgy épül ki, hogy ezt eleve lehetővé teszi.
  • A BKK automaták már eleve fel lettek készítve erre, csak kisebb szereléseket kell majd végezni rajtuk, illetve frissíteni a szoftvert.
  • Lesz rá mód, hogy automatából való vásárlás nélkül, pusztán bankkártya birtoklásával igénybe vegyük a BKK járatait. Egyszerűen oda kell érinteni a bankkártyát a jegykezelőhöz, és az levonja az utazás árát.
  • Lesz lehetőség az interneten és a BKK automatáinál is ellenőrizni az utazástörténetet, azaz hogy milyen járatokat mikor vettünk igénybe.
    Várhatóan 600 ellenőr fogja járni a várost, a bevezetés után.

Megkerestük a BKK-t, hogy pontosítsák a hétvégén előadottakat, és kiderült, hogy tényleg hónapok kérdése, és hatalmas változások elébe nézünk. Meglehetősen szürreális elképzelni, hogy jövő tavasszal már néhányan csipogós kártyával buszozhatnak, miközben a buszon még ott lesz a százmillió éves jegylyukasztó.

Először csak egy darab műanyag lesz

Több fázisban vezetik be az elektronikus jegyrendszert, és a bevezetés sajátosságából adódik, hogy félévig igazából bármilyen műanyagdarab megtenné elektronikus bérletnek.

Idén év végén ugyanis a BKK dolgozók kapják meg a kártyáikat, majd 2016 tavaszán a 65 éven felüliek. Két olyan csoport, amelynek tagjai eddig is ingyen utazhattak a tömegközlekedési járműveken. Sőt a helyzet egy darabig hasonló lesz, mint a fonográf esetében, amikor 20 éve létezett már a technológia, amivel rögzíteni lehetett a hangot, csak visszajátszani nem tudták.

Ez az elektronikus bérleteknél maradva azt jelenti, hogy ugyan elkezdik már idén év végén kiosztani a kártyákat, de a járműveket csak 2016 második felében kezdik el leolvasóval felszerelni.

A BKK dolgozói és a nyugdíjasok után az éves és havi Budapest-bérletesek jönnek, ők 2016 végén vehetnek először elektronikus bérleteket. Majd ezt követően 2017 nyarán előbb a többi bérletet használók, végül a jeggyel utazók jöhetnek.

A járművekre szerelt leolvasókon túl végre kiépül a beléptetőkapus rendszer is, ahogy az Európa legtöbb nagyvárosában már megvalósult. Erre 2017 második feléig kell várni.

Távolsági nem, de időalapú jegy lesz

A Kalef Hírmondó posztjában még távolság alapú jegyekről írnak, de most azt írta nekünk a BKK, hogy ilyen jegy végül nem lesz. Viszont bevezetik helyette az időalapú jegyet.

Egészen pontosan a mostani, egységáron kapható, hivatalosan egy óra utazásra és a metrón való átszállásra (de visszafele utazásra nem) jogosító jegyet alaposan átalakítják.

"A jelenlegi vonaljegy típusú termékeket "időalapú jegy" és pénzegyenleg terhére történő utazás, valamint a napi költési díjplafon váltja fel (ha a jeggyel utazók egy napon belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor aznap már többet nem von le a rendszer a számlájukról.) Az időalapú jegy adott intervallumon (pl. 30 perc) belül korlátlan számú átszállást fog biztosítani ügyfeleink számára" - írta a BKK.

A 30 perces jegyhez példát is írtak, úgy már egész jó vételnek tűnik egy ilyen jegy. Ugyanis egy, a jegy érvényesítése után 29:59-kor megkezdett utazás is beleszámít még az intervallumba.

A jó vételről sajnos semmi konkrétumot nem tudunk, a BKK nem tudta megmondani, hogy az új bérletek és jegyek mennyibe kerülnek majd.

Ellenőrök, ellenőrök mindenütt

Abból kiindulva, hogy valószínűleg minden utasra jut majd két ellenőr az új rendszerben, valószínűleg drasztikusan nőni fog a jegyvásárlási hajlandóság. Ezért bízunk benne, hogy drágulni biztos nem fognak a jegyek.

Jelenleg 500 ellenőr dolgozik azért, hogy minél kevesebben lógjanak a járatokon, és a közterületesekkel együtt mozgatott ellenőrök hatékonynak bizonyulnak, de úgy látszik, nem eléggé.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetése után ugyanis 600 ellenőr fogja róni a várost. Ez nem tűnik sokkal többnek, de hozzá kell tenni, hogy a metróban és néhány forgalmasabb HÉV-megállóban nem kell majd ellenőrcsapatokat strázsáltatni, merthogy ezeken a helyeken kiépítik majd a beengedőkapukat, vagyis egy csomó ellenőr felszabadul, akik ellephetik majd a buszokat és a villamosokat.

A BKK viszont azt mondja, hogy a jegyellenőrzést is végző biztonsági őrök (például, akik a metróban vannak) számát csökkenteni fogják.

Egyelőre ennyit tudni, meg azt, hogy a BKK honlapján lévő számításhoz képest most kb. egy év a csúszás. A beruházás teljes összege elvileg 27 milliárd forint lesz, amiből 16-ot az Európai Újjaépítési és Fejlesztési Bank finanszíroz.