Kihirdették a győztest a Rak-Park tervpályázaton, amiben a fővárosi önkormányzat arra várt terveket, hogyan lehetne átalakítani, hasznosítani a budapesti rakpartokat. Most a Kossuth tér és a Fővám tér közötti szakaszról született döntés, ennek értelmében a Korzó Tervezési Stúdió kapott 8 millió forintos nyereményt, és az ő tervüket valósítják majd meg, várhatóan a 2017-től kezdődő beruházásokban.

"A projekt célja, hogy az elmúlt években megújított belvárosi közterület-hálózat a Duna-partra is kiterjedjen, ezzel szerves kapcsolatot teremtve a város és a Duna között. A tervpályázatot követően a nyertes tervező feladata lesz az érintett közterületek és úszóművek építési, illetve létesítési engedélyezési terveinek elkészítése – ezt követően a kivitelezés várhatóan 2017-ben indulhat, európai uniós forrás bevonásával" - olvasható a pályázat leírásában.

Ennek a Korzó Tervezési Stúdió pályamunkája tökéletesen megfelelt, legalábbis a tervezett átalakításokat tartalmazó PDF szerint. A képeken jól látszódik, hogy Budapest egységes térkőarculatába úgy illesztenék be a rakpartot, hogy ott is létrehoznának egy térkődzsungelt.

A forgalommal nem sokat kezdenének, a tervek szerint egy síkba hozzák a gyalogos és az autós közlekedést.

Kialakítanának kirándulómólókat, hogy a Duna mellé terelt embertömegek elférjenek. Ezeket jópofa, egy a többitől eltérő térkővel burkolt mólóknak kell elképzelni, amik a jelenlegi mólóknál jóval nagyobbak lennének. Úszómű a hivatalos nevük, és a hajók kikötésén alkalmasak lennének arra is, hogy az emberek itt ücsörögjenek. Ha már a rakparton nem tudnak rendesen, hiszen ott továbbra is két sávon halad a forgalom.

Lesznek mindenféle utcai bútorok is, padok, hinták, meg egyéb dolgok.

Közlekedési szempontból a legmeredekebb elképzelés a tervben az egyirányúsított Lánchíd, ami egyrészt egy huszárvágással egy csomó, jelenlegi közlekedési problémát megoldana, és valószínűleg egy rakás másikat pedig okozna. A terv szerint Pestről Budára lenne egyirányú a híd. Az egyirányúsítás azért lenne célszerű a terv szerint, mert így meg lehetne szüntetni azt az áldatlan állapotot, ami tényleg tragédia jelenleg Budapest kellős közepén, hogy a Lánchíd környékén gyalogosan alig lehet közlekedni. Méltatlan egy modern belvároshoz, hogy kiszorítja az autós közlekedés az erre sétálókat.

Egy érdekes felvetés van még a tervben, mégpedig az, hogy meghosszabbítanák a kisföldalattit, így nem a Vörösmarty téren lenne a végállomása, hanem a Vigadónál.

A teljes tervet erre találja PDF-ben, ha tanulmányozná. A pályázók keze sok szempontból meg volt kötve, nem lehetett nagyon meredek ötleteket beadni, például azt, hogy felszámolják az autós közlekedést, meg hasonlók. A projektre nagyjából 5-6 milliárd forintot szánnak, amit uniós forrásokból terveznek kifizetni.

Mit szól a nyertes pályázathoz?