Párizsban, Londonban, Monacóban, Cannes-ban járva nem csak simán gyakran lehet látni olyan szupersportautókat az utcákon, amiket Magyarországon kirakatban is ritkán, Ferrarikat, Lamborghiniket, de ezekben a városokban elég rendszeresen lehet ilyen autókból arab rendszámosat látni.
London egyik legmenőbb részén, Kensingtonban a mai napig elég gyakori, hogy simán egymás mellett parkol 2-3 arab rendszámú, Rolls Royce, Ferrari, Lamborghini.
A magyarázat viszonylag egyszerű: ezeket az autókat szinte minden esetben a Közel-Keletről, Katarból, Szaúd-Arábiából, Kuvaitból, az Egyesült Arab Emírségekből hozzák át, de nem állandóra, csupán néhány hónapra. Az történik ugyanis, hogy a komoly autóparkkal rendelkező, meglehetősen gazdag, helyi fiatalok, sejkcsemeték és hasonlók az utazásaik során is szeretnek a saját, sokszor különlegesen átalakított autóikkal közlekedni.
Ezért az autókat Európába szállítják, aztán London utcáin jaszkariznak, vagy éppen leruccannak a Champs-Elysées-ről Cannes-ba, meg hasonlók. Élik a gazdag sejtcsemeték gondtalan életét, miközben több százmillió forintot élő autók motorjait bőgetik a pirosnál.
Nemrég viszont megjelent a Youtube-on ez a lenti videó, ami egyértelmű bizonyítéka annak, hogy komoly változás történt a százmilliós sportautókkal csapatók világában.
Ez a videó ugyanis Los Angeles, egészen pontosan Beverly Hills egyik csendes kis utcájában készült a környékbeliek nagy örömére arról, ahogy egy épphogy csak bemutatott, kb. 400 millió forintos Ferrari LaFerrari és egy hozzá képest filléres kis vacak, Porsche 911 GT3 kergetőznek az utcán. A videó vége sem rossz, amikor a furcsán füstölő Ferrari elgurul parkolni, a háttérben feltűnik egy Bugatti Veyron is. Méghozzá a legerősebb, 2010-ben bemutatott modell a Super Sport, ami nem elég, hogy értelmetlenül erős, 1200 lóerős, de 670 millió forintba is kerül.
A videón kitakarták a rendszámot, de mostanra kinyomozták, hogy az autó Khalid ibn Hamad Al Táni sejké, aki a katari uralokdóház egyik tagja, konkrétan az uralkodó legfiatalabb testvére, egyébként szenvedélyes autóversenyző, van saját csapata is - írja a Hollywood Reporter. A felvételt egyébként egy autórajongó készítette, akinek már a Rodeo Drive-on feltűnt az alig néhány hónapja bemutatott, meglehetősen limitált példányszámban gyártott LaFerrari, amit aztán követni kezdett.
Azt nem tudni, hogy az autót ki vezette, és a hírek szerint a sejk azóta elhagyta Los Angelest, sem a LeFerrarit, sem a Porschét nem látták azóta a városban.
Viszont az autók megjelenése egyértelmű bizonyítéka annak a trendnek, ami 2012-ben indult el. Egy autórajongó azt mondta a Hollywood Reporternek, hogy Beverly Hillsben ez az egész arab rendszámos szuperautósdi azután kezdődött, hogy egy szaúdi autóversenyző, Jazid al Radzsi 2012-ben a ramadán előtti Los Angeles-i nyaralására magával vitta az elég ritka, Pagani Huayra típusú, kb. 390 millió forintos autóját.
Ezután indultak be szép lassan a többiek, olyannyira, hogy mára gyakorlatilag néhány cég teljesen ráállt arra, hogy autókat reptessen át a Közel-Keletről az USA-ba, majd vissza. Átlagemberként már annak is durva költségei vannak, hogy az ember a nyaralására magával vitesse az autóját. Azt mondják, nagyjából 4-5 millió forintnak megfelelő dollárért lehet átreptetni az USA-ba az autókat. Ráadásul legalább egy hét kell a dologhoz, mert át kell mennie a kocsinak a vámon, meg mindenféle bürokratikus dolgon, mire újra a tulajdonosa kezébe kerülhet.
A turisztikai célú utaztatás mellett az ilyen cégek másik fő bevételi forrása, hogy újra divat lett, vagy legalábbis megint egyre nagyobb divat klasszikus autókat gyűjteni, és erre a Közel-Keleten is rájöttek, ahol az igazán gazdagok nem egy-egy autót vesznek meg mondjuk egy amerikai árverésen, hanem komplett autóparkokat. „Bejrútban vannak olyan ügyfeleink, akik nagyon drága klasszikus autókat gyűjtenek, mint például a Mercedes SL-eket az 50-es évekből. Globálisan egyre nagyobb divat az autógyűjté, talicskányi pénzek vannak a műkincsekben és az autókban” – mondta a lapnak az egyik szállítmányozócég vezetője.
Hogy miért tértek át Európából az USA-ba a szupersportautóval nyaraló szupergazdagok, arra elég praktikus a magyarázat. Olyannyira, hogy igazából az az érdekes, hogy miért nem történt meg a dolog évekkel ezelőtt.
„[Los Angeles] sokkal jobb hely a szupersportautóknak. Londonban a Knightsbridge néhány mérföldes körzetében maradnak, de Beverly Hillsből könnyen elutazhatnak Santa Monicába, Malibuba, akár Newport Beachre kajálni” – mondta a lapnak Drake Mumford, autórajongó.
Új trendek ide, dollármilliós autók oda, a Los Angeles-i rendőrséget nem érdekli különösebben a dolog, a fenti videó miatt nyomoznak. Viszont egyelőre úgy néz ki, nem lesz nagy teteje a nyomozásnak, hivatalosan annyit közöltek, hogy az autók vezetői diplomáciai mentességet élveznek. Az majd eldől, hogy a hangzavar miatt bekapcsolódó riasztók, meg a közlekedési szabályok áthágása elég-e ahhoz, hogy ezt a mentességet feloldják.