Magyarul még nincs jó nevük azoknak a honlapoknak, amiket angolul clickbait website-nak hívnak (kb. kattintásvadász oldal), és az a lényegük, hogy nagyon figyelemfelkeltő címekkel adnak el nem túl érdekes posztokat, hogy így jussanak el az oldalakon található hirdetések minél több emberhez. A legismertebb nemzetközi ilyen oldal, az egészet kvázi csúcsra járató, viszonylag könnyen értelmezhető Buzzfeed, és nem érdemes elfeledkezni az egészet még keményebben toló Upworthyről, de vannak vadhajtások, amik tényleg nem szólnak másról csak arról, hogy a nagyon figyelemfelkeltő címek minél több emberhez eljussanak, arra már kevés hangsúlyt fektetnek, hogy az oldalon látható tartalmak mennyire hitelesek, az információk mennyire megalapozottak. A lényeg, hogy az olvasóhoz minél több reklám minél változatosabb formában, akár hírnek álcázva jusson el.

Na, egy ilyen oldalt indított nemrég Steven Seagal, harcművész, filmsztár és bluszenész, most már honlapüzemeltető is – írja az Uproxx. A Warrior Zen pont úgy működik, mint az összes hasonló oldal, minden arról szól, hogy a megjelenő posztokat minél többen osszák meg minél több helyen. A Warrior Zen egy dologban különbözik az ilyen oldalaktól, hogy itt időről-időre kifejezetten Steven Seagallal foglalkozó posztokat is találunk.

Az Uproxx azt írja, hogy Steven Seagal már eddig is elég sok emberhez elért, a Facebookon több mint 5 millió követője van, így elsőre nehéz indokot találni arra, hogy miért akarhat egy ilyen oldalt működtetni. A megoldás a Facebook algoritmusaiban lehet elásva. Az oldal elvileg gyakrabban jeleníti meg az emberek falain azokat a megosztásokat, amikre általánosságában többen klikkelnek. Ha pedig egy sokak által követett ember osztogatja meg egy olyan oldal posztjait, ami olyan címekkel operál, amikre általában nagyobb arányban klikkelnek az emberek, mint a klasszikus hírcímekre, akkor már látszik is, hogy a folyamat végén ott van a nagybetűs profit. Pláne, ha a megosztott, reklámokkal jó alaposan megszórt oldalt is ugyanaz az ember üzemelteti, mint az oldalt megosztó, népszerű profilt.

A Facebook elvileg szűri a kifejezetten erre az üzleti modellre épülő oldalak megosztásait, mármint elvileg ritkábban kellene velük találkoznunk, de ez vagy csak egy marketingduma a közösségi oldal részéről, vagy még a szűrőalgoritmus nem az igazi, hiszen egy átlagos ember Facebook fala jelenleg általában három dologból áll: reklámokból (szponzorált posztokból), klasszikus kép-, hír-, állapotmegosztásból, valamint clickbait oldalakról megosztott gyanús szemétből.

Egy darab hírességről lehet tudni, aki Seagalhoz hasonló módszerekkel szeretne meggazdagodni az internetből. Marlon Wayans az, akihez olyan filmek köthetőek, mint a Ne légy barom-, vagy a Horrorra akadva-sorozat. Wayans üzemelteti a marlonwayans.tv oldalt, ami pontosan úgy működik, mint a Steven Seagalé, sőt a kinézete is szinte teljesen megegyezik. Sőt Wayans facebookos jelenléte is szakasztott úgy alakul, mint Seagalé, neki is kb. ötmillió követője van, kicsit kevesebb, és az ő aktivitása is abból áll mostanában, hogy a saját oldala linkjeit posztolgatja.

Az Uproxx azt írja, hogy mindkét oldal a Providr rendszerét használja. A Providr egy clickbait oldal azzal a csavarral, hogy ők azzal is foglalkoznak, hogy clickbait oldalakat hoznak létre hírességeknek, hogy segítsék őket elindítani a netes meggazdagodás útján, meg nyilván a sajátjukén is. A Providren, a Warrior Zenen és a MarlonWayans.tv-n megjelenő tartalmak között elég nagy az átfedés, ahogy ez az ilyen oldalaknál általában lenni szokott. Nagyjából ugyanazokat a nagyon szenzációs, soha nem hiszed el, ha nem kattintasz típusú történeteket pörgetik.

A Providr érdekessége, hogy míg a celebeknek kínált megoldásai a nagy számok törvénye alapján valószínűleg működnek, ő maga nem tudott igazán népszerűvé válni egyelőre. Facebookon kevesebb követője van, mint valószínűleg önnek ismerőse