Mi történt?

 2011. november 6-án kora este az egyiptomi Hurghadában egy magyar turistacsoport három autóbusszal tartott a repülőtérre, amikor a Palm Beach hotel és a repülőtér közti úton, az egyik kanyarban az első jármű negyvenhat utassal felborult. Tizenegyen meghaltak, huszonkilencen megsérültek, közülük sokan örökre megrokkantak.

Van, aki a fél szemére megvakult, sokaknak amputálni kellett valamelyik végtagját, és olyan gyerek is van, akit a 2011-es hurghadai buszbaleset után azért kellett még idén is megoperálni, hogy valahogy visszaépítsék a fülét. Öt éve ment a huzavona, hogy végre kiderüljön, a nyaralást szervező Best Reisen utazási irodának van-e egyáltalán kártérítési kötelezettsége.

A Kúria szerdán döntött: biztos, hogy az utazási irodának kártérítést kell fizetnie annak a nyolc utasnak, akik a 2011-es hurghadai buszbalesetben súlyosan megsérültek. Egy károsult eseteben viszont új eljárásra kötelezték a másodfokú bíróságot. Arról, hogy a túlélők  havonta mennyi életjáradékot kaphatnak, az elsőfokú bíróságnak kell majd döntenie.

Nehéz erről beszélni, vagy akár forintosítani, hiszen ha az ember nem szembesül nap mint nap azokkal a nehézségekkel, amikkel ezek a károsultak, nem is nagyon tudja felfogni, hogy min mentek, és mennek keresztül. Fontos leszögezni, hogy a károsultak nem nyerészkedni akarnak, csupán emberhez méltó életet szeretnének élni a jövőben 

– mondta a döntés után Ikanov Gábor, a sérülteket képviselő egyik ügyvéd.

Zamecsnik Tamás, a Best Reisen utazási irodát képviselő ügyvéd a Velvetnek azt mondta, hogy a Kúria döntését elfogadjak, de nem értenek vele egyet.

Mi történt eddig?

Az egyiptomi utazási iroda biztosítója egy évvel a tragédia után, nagyjából 200 millió forint kártérítést fizetett az utasoknak, a Best Reisen viszont még semmit. Egy 2008-as kormányrendelettel takaróztak, ami szerint

az utazási irodák ilyen esetekben korlátozhatják a felelősségüket, azaz legfeljebb a nyaralás díjának dupláját kell visszafizetniük az utasoknak.

Ez nagyjából 400 ezer forintot jelentene. Ikanov Gábor és Szentkláray Bence, a  károsultak ügyvédei szerint viszont, egy 1990-es európai uniós irányelv alapján, a személyi sérüléssel járó baleseteknél a cégek ilyen könnyen nem bújhatnak ki a felelősségük alól.

A súlyosan megsérült utasok és rokonaik azért akartak életjáradékot kiharcolni az utazási irodától, mert a tragédia az egész életükre kihat. 2014-ben ezért kilencen indítottak kártérítési pert a Best Reisen ellen: a Pesti Központi Kerületi Bíróság 2015 februárjában már megállapította az egyik ügyben az utazási iroda teljes kártérítési felelősségét, tavaly decemberben pedig így döntött a Fővárosi Törvényszék is. A Kúria szerdán arról döntött, hogy ez szabályos volt-e.

A Best Reisen nem sokkal a baleset után, 2013 októberében csődvédelmet kért, csakhogy erről elfelejtettek szólni az utasoknak, akik így a kárigényüket sem jelentették be.