Mint minden nagy port felvert bűncselekménynél, ezúttal is nagy vitát kavart a Kolosy téren elütött és meghalt motoros rabló története. December 7-én egy toyotás elcsapott egy Kawasaki típusú motort, amelyen ketten utaztak, a motor utasa leesett és életét vesztette. Pár nappal később kiderült, nem egyszerű közlekedési baleset történt a Kolosyn, hanem egy szervezett, Budán autókat fosztogató motorosbanda egyik akciója fordult tragédiába. A Zsigmond térnél, a piros lámpánál kirámolt autós ugyanis hamar felocsúdott, és üldözőbe vette a motorost, akivel a Kolosy térnél ütközött, nekilökve egy autónak a motort (illetve ő is nekiment egy harmadik kocsinak). Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) arról tájékozatta a Velvetet, hogy "a baleset kapcsán a BRFK Közlekedési Főosztálya halált okozó közúti veszélyeztetés bűntett elkövetésének megalapozott gyanúja miatt eljárást indított, a gyanúsítás megtörtént."
Arról ettől függetlenül még nincs információ, véletlen baleset miatt ment-e egymásnak a két jármű, vagy az autós szándékosan hajtott úgy, hogy a motort felborítsa. A nyomozást a II. kerületi rendőrkapitányság folytatja, zömmel az ő területükön fordult elő, egyik munkatársunk szemtanúja is volt egy ilyen rablásnak a Széna térnél, illetve Kern András feleségének budai kriablása. Ráadásul a banda egy tagját 12-én elfogták, előzetes letartóztatásba helyezték, és be is ismerte, hogy részt vett a halállal végződő rablásban.
Gyors telefon, kövér gáz
Az M1 Kékfény című bűnügyi magazinja úgy tudja, a baleset előtt a szabadlábon védekező, kirabolt nő telefonált a rendőrségre, hogy egy készpénzzel teli táskát elvittek tőle (a lenti videón 19:49-től foglalkoznak az esettel). A nő ezért eredt a motoros után. Szándékos ütközés Jován László ügyvéd szerint nem létezik, mint büntetőjogi kategória, és ő sem találkozott még ilyen esettel praxisa során. Jován azt mondta a Kékfényben, a "közlekedési balesetek jellemzője a gondatlanság", ebben az esetben pedig a gondatlan emberölés is felmerülhet. Ez 2-8 évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegetett bűncselekmény. Jován szerint csak a támadás közben lett volna jogos a védelem, a menekülő motoros üldözése nem feltétlen számíthatna annak.
"Azt feltételezem, hogy szó sincs szándékosságról" – mondta az esetleges emberölési szándékról a Velvetnek Hodula Attila jogász. Szerinte a nő szándéka annyi volt, hogy "vissza akarta szerezni az ellopott értékeit", így nem az volt a szándéka, hogy sérülést okozzon. Legsúlyosabb esetben halált okozó gondatlan veszélyeztetés vagy közúti veszélyeztetés gyanúja merülhet fel. Hodula szerint "sok múlik majd azon, hogy a hölgy a helyszínen mit mondott" a rendőröknek.
Így rabolnak a motorosok
Hajda Veronikát augusztus végén, egy hétköznap, délután fél 5-kor rabolták ki a II. kerületi Pasaréti úton - mondta el a nő a Kossuth Rádió 180 perc című műsorának hétfői adásában. Egy útfelújítás miatti ideiglenes jelzőlámpánál pirosat kapott, és ekkor mellette megállt egy motor. "kicsit még arrébb húztam az autót, hogy biztos nem fér el a visszapillantó tükörtől. Abban a pillanatban csak azt láttam, hogy a bőrkesztyűs kezével beverte a mellettem lévő ülésnél az üveget, és azzal az egy mozdulattal már vitte is a táskám" - nyilatkozta a nő. Hozzátette, táskáját mindig az ülés előtt tartja, csakhogy a füle magasra felállt, ezt kaphatta el a tolvaj. Az áldozat a preparált kesztyű miatt berobbanó üvegszilánkoktól és a támadástól megijedt, a motorosok pedig gyorsan elhajtottak.A közvélemény kegyelme
A jogász megerősítette Jován Lászlót, hogy a jogos védelmi helyzet ez esetben kizárt. Megkérdeztük arról is, hogy a közvélemény nyomása (egyöntetű kiállás a kirabolt nő mellett) mennyire módosíthat az ügyön. Erre ő egy külföldi példát hozott fel: "Volt egy ehhez hasonló eset az Egyesült Államok egyik tagállamában. Elítélték a gázolót, de a közvélemény nyomására a kormányzó kegyelmet adott neki".
Hodula szerint a magyar rendőrség megvizsgálja majd, hogy a nő elkövetett-e valami közlekedési kihágást (például záróvonal-átlépést vagy gyorshajtást), de ezek legfeljebb szabálysértésnek minősülhetnek. Összességében a legsúlyosabb büntetés az 5 évig terjedő szabadságvesztés lenne, a legreálisabb pedig a 2 év börtön 3 évre felfüggesztve – mondta, hozzátéve, hogy ezek nem kőbe vésett számok, a nyomozás még sokat módosíthat az eset megítélésén.
Mi történhetett a kirabolttal?
Vélhetően kétféle reakció létezik, amikor az embert kirabolja egy motoros a piros lámpánál: a döbbent megmerevedés, amikor csak néz az áldozat, képtelen elhinni a történteket, a rablók pedig pillanatok alatt eltűnnek, kihasználva a tanácstalanságát. A másik reakció vált valóra a Zsigmond téren. Bilkei Pál kriminálpszichológus szerint az autót vezető nő sokkos állapotba került, és "ezzel az indulattal indult el", hogy űzőbe vegye a motorost.
A budai motoros rablók tetthelyei nagyobb térképen való megjelenítése
Ebben a helyzetben egyvalamire összpontosított: hogy utolérje kirablóit, ezért válhatott figyelmetlenné Bilkei szerint. "A figyelmetlenség okozta a balesetet, nem volt szándékos" – tette hozzá. Szerinte ha bíróságra kerülne a nő ügye, akkor "figyelembe vehetik, hogy ő károsult is volt", aki csak az értékeit akarta visszaszerezni. Mit tehet ilyen esetben az ember? Jován László ügyvéd szerint testével fellökheti a motorost, és visszaveheti elrabolt értékeit.
A hanyatló nyugat áfiuma
A motoros rablásoknak nagy hagyománya van Nyugat-Európában, különösen Olaszországban, ahol rendkívül sok robogó van forgalomban, és könnyű motorral felszívódni a kis olasz sikátorokban. Ugyanúgy divatos, hogy beverik a dugóban ácsorgó autók ablakait, és kiemelik a könnyen megkaparintható értékeket. Olaszországban scippatorinak hívják az ilyen tolvajokat. Franciaországban pedig a Kolosy térihez hasonló üldözés lett egy rablásból Párizs északi elővárosában, Aubervilliers-ben, itt azonban nem halt meg egyik motoros sem az ütközés végén.
(Forrás: Just Landed, Rtl.fr)