horoszkóp

Bíróság döntött: hazudott Schobert Norbert

2014.02.03. 16:49
Az év egyik legkülönösebb pere zárult le hétfőn délután a bíróságon. Az egyik oldalon Schobert Norbert és az RTL Klub állt, míg a másik oldalon Bass Tibor örökösei. A per tárgya pedig egy 1947-es fotó volt.

Fabricius László bíró vezényletével kezdődött meg hétfőn a Bass Tibor örökösei kontra RTL Klub és Schobert Norbert címet viselő per sokadik felvonása. A bíróság az ítéletében kimondta: az RTL és a fitneszguru megsértette a fotós jogait.

A per tárgya Rákosi a búzamezőn című képe volt, mely szinte minden iskola falán ott lógott egészen sokáig az ötvenes években. A kérdés mindössze annyi, hogy Bauer Sándor, Schobert Norbert apja vagy Bass Tibor, a felperesek apja készítette-e az elhíresült fotót.

Mivel sem Bauer, sem Bass nem él már, ezért a bíróságnak kellett eldöntenie, hogy ki a jogtulajdonos. Az egész őrület 2011-ben kezdődött azzal, hogy Schobert Norbert az RTL Klub XX. század című műsorában azt mondta, hogy az apja csinálta a fotót a hírhedt kommunista vezetőről, ráadásul a későbbi Nagy Vezér hugyozott a kép készítésének pillanatában. 

Schobert elmesélte, hogy készült a kép: "Elmondom a történetét a kedves nézőknek! Rákosi elvtárs kiment hugyozni a búzamezőre, és apám meg azzal szívatta, hogy kattintgatta rá a képeket. Ő is olyan hülye volt, mint én" – részletezte az RTL Klub Reggeli című műsorában.

Ez volt hát a per tárgya, melyben a hatodik tárgyalási napra került sor hétfőn a bíróságon.

A némiképp szürreális történetet tetézte, hogy az alperes egy meglehetősen érdekes indítvánnyal állt elő, a per harmadik évében. Az I. rendű alperes, az RTL Klub ügyvédje kereset elutasítását kérte, két jogcím alapján. Az első szerint nincs kereseti joga az örökösöknek, mivel a személyiségi jogok csak személyesen érvényesíthetőek, illetve a 15 éves szerzői jogvédelmi idő alatt indíthatnak az örökösök pert a személyiségi jogokért. Az alperes ügyvédje szerint ráadásul a kép, ami a Szabad Képben megjelent, nem a szerzői jog hatálya alá eső alkotás, mivel az csak a negatívra vonatkozik, és nem az abból készült nagyításra.

Ha csak a negatív áll szerzői jog alatt, és azon nem áll rajta a felperes neve, akkor ez alapján a kereshetőség nem áll meg – fejtette ki az RTL Klub jogi képviselője. Ezen mondatok után a korábban meglehetősen rezignált bíró felemelte a hangját, és az alperes ügyvédjéhez fordult.

"Na de ügyvédnő, nem most kezdődött a per, miért most állnak elő olyannal, hogy ez nem áll szerzői jog hatálya alatt?" – mondta a bíró.

"Most találtam meg a BH-t (a megfelelő bírósági határozatot - a szerk.)!" – válaszolta az RTL Klub ügyvédje.

A közjáték után a felperes ügyvédje beadványában levezette, miért van az örökösöknek kereshetőségi joguk ebben a perben. Az RTL Klub még azt is hajlandó volt felajánlani, hogy bizottságot hívjanak össze, és annak a költségének megelőlegezését is vállalta volna, melyből kiderülhet, pontosan mi tartozik a szerzői jog hatálya alá, és mi nem.

A felperes ügyvédje erre kijelentette: "Rosszhiszemű perelhúzó magatartás miatt kérem a bíróságtól, hogy a bizonyítási indítványt utasítsák el."  A bíróság 20 perc után hirdetett ítéletet, addig a felperesek és az alperesek igyekeztek egymástól meglehetősen nagy távolságban helyet foglalni.

A bíróság döntése szerint mindhárom alperesnek meg kell szüntetnie a jogsértő magatartást, illetve az RTL Klubnak három alkalommal kell ismertetnie, hogy megsértette Bass Tibor jogait. Az alpereseknek egyenlő arányban kell kifizetniük 272 000 forint perköltséget. Az ítélet nem jogerős.