Ugyan a magyar üzletemberek- és üzletasszonyok fejlődésnek indultak, de az olaszokhoz képest még mindig borzasztóan öltözködünk. A ruhák alapján továbbra is meg lehet különböztetni a nációkat egy tárgyaláson. Ezért részben az üzletek is hibásak, de most itt van Tóth Bori divattervező, aki nemcsak megmondja, hogyan kell hivatalos alkalomra elegánsan öltözni, hanem „business look” kollekciójával meg is alkotja a szükséges ruhadarabokat. A tanács az alábbi cikkben ingyen van, a megfelelő kosztümért a hamarosan nyíló butikban azonban valószínűleg hatszámjegyű árat kell majd fizetni.

A magyar boltokból a legalapvetőbb darabok hiányoznak

„Nagyon sokáig méretre készült ruhákkal foglalkozó szalont működtettem, és az estélyi és menyasszonyi ruhák mellett nagyon sok kosztümöt készítettünk. Nem értettük, hogy a kuncsaftok miért nem vásárolják meg a kosztümöket egy boltban. Kiderült, hogy azért varrattak, mert az üzletekben nem találták meg az alapvetőnek számító darabokat” – vázolta a kezdeteket Tóth Bori, akivel a róla elnevezett, hamarosan nyitó szalon kapcsán beszélgettünk. A divattervezőnő, aki egyébként az EP magyar képviselőnőit is szívesen felöltöztette volna, most olasz pénzügyi segítséggel készül betömni a tátongó piaci rést.

"Az Andrássy úton sorra nyílnak meg a nagy divatházak üzletei, de az üzleti életben nem jó, ha a ruháid alapján azonosítanak, ha kilógsz a tömegből. Ráadásul az árak is meglehetősen magasak, Magyarországon pedig néha a legalapvetőbb dolgokat sem lehet kapni" - tudtuk meg a tervezőnőtől, aki Business Look Prét-à-Porter kollekciójával a harminc és ötven év közötti üzletasszonyokat célozta meg.

Szűk mozgástér, sok szabály, semennyi Gaga

A formaruhák tervezésében jártas Tóth Boritól ezután azt kérdeztük, hogy milyen szempontokra kell odafigyelni az üzletasszonyoknak szánt kollekció tervezésénél. „Igazából elég szűk a mozgástér, hiszen szeretném figyelembe venni a protokolláris szabályokat is, amiket egyébként muszáj is szem előtt tartani." Aki elegáns akar lenni, annak tehát be kell tartania a rengeteg szabályt. Akárhogy is fáj, sem a tervező, sem a vásárló nem engedheti úgy szabadjára a képzeletét, mint például Lady Gaga szokta. Pedig mennyivel derűsebbek lennének a munkahelyek, ha öltöny és kiskosztüm helyett az ő stílusa lenne a norma!

A négyszín-tétel

A TOTHBORI szalon főnökasszonya azt vallja, hogy mindössze négy színt használhatnak a nők, ha azt akarják, hogy komolyan vegyék őket: "Ami a színeket illeti, a fekete, a szürke, a bézs és a barna árnyalatai a jellemzőek." Ez elsőre kevésnek tűnhet, de ma már tudjuk, hogy ennyi színnel bármilyen térképet ki lehet színezni. Maga Tóth Bori is feketében jött el a háttérbeszélgetésnek nevezett eseményre. A minden télen sláger és a jövő nyáron is divatszínnek számító feketével kapcsolatban hozzátette: "ezzel a színnel nyilván nem lehet tévedni, de nem lehet csak feketét hordani. Igaz, hogy fekete és fekete között is van különbség, lehet fényes, matt, rusztikus. Az a fontos, hogy szofisztikáltan használjuk."

Kivétel erősíti a szabályt

A négyszín-tétel alól mégis van kivétel. Ezt a férfiaknál a nyakkendő, a nőknél a kiegészítők jelentik. "Szezontól függően természetesen bekerülhetnek élénkebb színek is a kollekcióba, de ezeket inkább a kiegészítőkbe visszük bele" - magyarázta a tervezőnő. És van még valami, amivel lehet kísérletezni: "az anyagok összetétele az, ami változik. Fontos, hogy legyen benne olyan anyag, ami nem gyűrődik, hiszen lényeges, hogy öt perc után ne úgy álljon rajtunk a kosztüm, mint amit most rángattak ki a szekrényből.”

Az olaszok zsigerből jól öltözködnek

A háttéranyagban azt olvashattuk, hogy a multiknak köszönhetően egyre jobban fejlődik a magyar üzleti öltözködéskultúra, amin leginkább a skandináv és az angolszász hatások érezhetők. Ez nagyjából a színek használatát, a magasított ingnyakat, valamint a nyakkendő elhagyását jelenti. Tóth Bori szerint ez a megállapítás megállja a helyét, pedig jobban tennénk, ha inkább az olaszokat követnénk. „Azonnal feltűnik, ha egy olasz üzletember is jelen van egy tárgyaláson, mert olyan a színtársítás, az anyagminőség. Az olaszoknak különleges affinitása van az öltözködéshez, zsigerből tudják, hogyan kell jól kinézni. Ugyan a legújabb divat szerint öltöznek, de valahogy mégsem érzi úgy az ember, hogy jaj, ezt holnap már nem vehetem fel. Ebben valóban a férfiak az irányadók a nők számára” – tette hozzá Tóth Bori.

A magyaroknak nincs stílusuk, de Tóth Bori nem él vissza a hatalmával

És itt még nincs vége a hazai öltözködési kultúra ostorozásának. „A magyaroknak sajnos nincs stílusa, ami bizony hiba. Van hova fejlődnünk, és nekünk, tervezőknek kell megszabni az irányvonalakat, a mi kezünkben van a felelősség. Persze nem próbálok visszaélni ezzel a hatalommal. Nyilván figyelni kell arra, hogy mik azok a dolgok, amik itthon működnek. Nem lehet valami teljesen új dolgot bevezetni azzal a felkiáltással, hogy tessék, itt van, szeressétek” – nyilatkozta a Velvetnek Tóth Bori. Szabó Patrícia, az esemény háziasszonya osztja a divattervező véleményét, szerinte ugyanis egy tárgyaláson messziről ki lehet szúrni, hogy ki melyik nációhoz tartozik, és bizony nehéz komolyan venni valakit, aki nincs megfelelő módon felöltözve.

Szakértelem van, kivitelezés és olcsóság nincs

Tóth Bori szerint Magyarországon megvan a kellő szakértelem a jó minőségű konfekció legyártáshoz, és ő ragaszkodik ahhoz, hogy a kivitelezést egy itthoni varrodával oldja meg . Az olasz befektetőt képviselő Becser Balázs szerint komoly potenciál van a magyar tervezőkben, a cég ezért is akart itt beruházni. Egy modellből két-három darab készül majd el öt méretben, a 36-ostól a 44-esig, és az alapkollekció 900 darabból áll majd. Az árakat egyelőre még nem határozták meg teljes mértékben, de úgy néz ki, egy nadrágkosztüm ára valószínűleg 100-150 ezer forint körül lesz. A kollekción belül különböző kiegészítők – táskák és cipők – is kaphatók lesznek majd, amiket Závodszky Dalma iparművész tervez.

Köböl Anita: Tóth Bori – az úttörő

Ebben a kis kék keretesben elsősorban szubjektív véleményt olvashatnak tőlem a rendezvényről. Ezúttal arra szeretnék kitérni, és még inkább buzdítani – ahogy tette azt Liptai Claudia a vetkőzéssel kapcsolatban -, hogy igenis merjünk nagyok lenni és nagyokat álmodni. Tóth Bori divattervezőtől sokan tanulhatnak, erőt és lelkesedést adhat azoknak, akik az önmegvalósítás rögös útján indultak el. Hiszen ez a lány példa arra, hogy bármikor sikerülhet. Magyarországon egyre több kezdeményezés van arra, hogy a tehetséges fiatalokat felkarolják és továbbvigyék hazánk hírét a nagyvilágban. A divattervező és az őt képviselő csapat is azt tűzte ki célul, hogy meghódítsák a nemzetközi porondot.

A tájékoztató háziasszonya Szabó Patrícia trendszakértő volt, aki a „talán én vagyok itt ma a legfontatlanabb” jelzővel illette magát. A sokkal fontosabb Tóth Bori egy már piacra dobott kosztümben tündökölt. Hogy az októberi nagy bemutató show-jellegét ne lőjék le, csak egy két főből álló modellcsapaton csodálhattuk meg a kiválasztott darabokat.

Egyre több szakmai fórumon és kezdeményezésen nyílik lehetőségük a fiatal divattervezőknek, fotósoknak, sminkeseknek, fodrászoknak megmutatni magukat. Ennek összefogására és rendszeresítésére jött létre többek között a Budapest Fashion Nights. Én pedig nagyon remélem és szurkolok, hogy idővel minél több Tóth Borit tudunk szélnek ereszteni.