Kozmetikumok helyett ajándékozzunk inkább szórakoztató elektronikai cikket, és könyv helyett is. A Depo.hu és a Kutató Centrum közös felméréséből kiderült, évek óta olyan ajándékokat kapunk karácsonyra, amelyeket kevéssé szeretünk, amire viszont vágynánk, az soha nincs ott a fa alatt. Azt javasolják, induljunk ki abból, mire vágyunk, és vegyük meg azt a rokonságnak.

Bebizonyosodott az, amit eddig is sejtettünk: az általunk áhított ajándéklista gyakran köszönőviszonyban sincs azzal, amit végül szeretteink nekünk kigondoltak, de miért is lenne, hiszen mi sem olyan dolgokat adunk szeretett családtagjainknak, amelyekre magunk is vágynánk.

A Depo.hu és a Kutató Centrum közös felméréséből kiderül, a két lista, az áhított ajándékok és a megvásárlandók, között ugyan esetenként van némi átfedés, mégis azt kell mondanunk, gyakran régről megmaradt beidegződések miatt az egyszerű megoldást választjuk és maradunk a klasszikusnak hitt, de igazából egyre kevésbé népszerű ajándékok mellett. Így például, amikor ajándéklistát gyártunk a népes rokoni és baráti, esetleg munkatársi körnek, a nevek mellé leggyakrabban könyv, ruha és pipere szavakat írunk, az ajándékozott nemétől teljesen függetlenül, azt gondolván, ezeket bárkinél elsüthetjük. Népszerűek még a számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközök is. Az ajéndékhajsza családon belül ideális esetben meg van osztva a szülők között: amíg az anya a ruhákat és a piperét igyekszik levadászni, fél szemmel a szép ékszerekre sandítva, az apa addig az olcsó technikai kütyüket hivatott kipipálni, miközben drága LCD tévékről álmodozik.

A saját farkába harapó kígyó

Az említett felmérésből kiderül, hogy átlagosan 10 ezer forintot költünk szeretteink ajándékaira fejenként. Feltehetően szimpátiánkkal egyenes arányban csökken ez az összeg, vagyis minél kevésbé rajongunk valakiért, annál valószínűbb, hogy a fa alatt egy ezer forintos gyöngyszem jut neki. Magunknak viszont ennél sokkal drágább, gyakran ennek többszörösét érő ajándékokat kérünk a Jézuskától. Mivel azonban mi sem adunk ilyet szeretteinknek, vélhetőleg ők sem tesznek majd így, ezzel tökéletesen demonstrálva a saját farkába harapó kígyó esetét. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy nagy valószínűséggel azok, akik LCD tévére vágynak, DVD-t kapnak, akik pedig egzotikus utazásra ácsingóznak, útikönyvet.

Az is kiderült, hogy a könyveknek továbbra is örülünk, persze korántsem olyan arányban, mint ahogyan azt a bevásárlólistánk láttán sejteni lehetne. A pipere helyett azonban egyértelműen a számítástechnikai és szórakoztató elektronikai cikkek tűnnek idén boldogító ajándéknak. Kompromisszumos megoldásként ezért egy New York-i villámlátogatást ajánlunk, ahol kipipálhatjuk mind az utazást, mind az olcsó elektronikai termékeket, különösen, ha csalunk egy picit a vámon. A magyarok ebben nem szorulnak bátorításra.

Stresszelés és tülekedés helyett online vásárlás

Meglepő eredmény született még a felmérés során a kiszemelt ajándékok megvásárlását illetően. Kiderült ugyanis, idén nagyon sokan, 1.3 millióan, vagyis a megkérdezettek több, mint fele tervezi online beszerezni az ajándékokat, vélhetően az előző évek traumatikus élményei következtében. Ettől persze még ne gondoljuk azt, hogy stresszmentesen lézenghetünk majd december 20-án a plázák folyosóin és a bazárok közt. Az internetet előnyeit is csak az tudja kihasználni, aki időben nekilát a listák írásának és az ajándékok levadászásának. Erős a gyanúnk, hogy míg az álmok terén ez kifogástalanul működik, gyakorlatban már kevésbé.