A Parfüm című Tom Tykwer film nevezetes jelenetei újjáélednek bennünk, amint belépünk a Le Parfum szerény, minden hivalkodástól mentes illatszalon színes kis üvegcséi közé. Erősen bízunk benne, hogy halott szüzek helyett a tökéletes férfi parfümöt találjuk meg. Előtte azért elnéztünk a Sárkány Centerbe is feltérképezni az elérhető illatokat kínai James Bondoknak.

Az illatok hatalmáról már Patrick Süskind regényéből is tájékozódhattunk, és a valóság ettől csak egy apró lépéssel tér el. A Cukor utcai üzletben a világ parfümőreinek "niche" parfümmárkái vártak, a férfi illatok univerzumában pedig Zólyomi Zsolt parfümguru kalauzolt. Ezek az illatok állítólag esztétikai függőséget okozhatnak, és olyan kifejezésekkel is gazdagodtunk, mint "egy szép parfüm átlátszó ruha a bőrön".

Az orr ajánl

Clive Christian - No 1 Man: A világ legdrágább parfümje, ami ezzel Guinness-rekordtartó is. Hazai ára 201 ezer forint. Az 1872-ben alapított, angol Crown Perfumery magától Viktória Királynőtől kapta a nevét. Clive Christian-t, az extravagáns tervezőt lenyűgözte a cég eseménydús történelme és régi receptúrái, így 1999-ben megvásárolta és ezzel megmentette a parfümházat, lés parfümös üvegékszereivel új kategóriát teremtett a luxusparfümök világában. A No1 Man-t elképzelésünk szerint kifinomult modorú, angol arisztokrata stílusú úriember viseli, aki Rolls Royce-on, Aston Martin-on vagy Bentley-n érkezik az Andrássy útra, ő a modern 007-es. Magabiztos, eleganciát sugárzó orientális, ámbrás illat. Összetevői közül felismerhető a lime, mandarin, rózsaszín grapefruit, szerecsendió, üröm, gyöngyvirág, írisz, heliptropin, cédrus, szantál, vetiver és a ciprus.

Zólyomi Zsolt

A parfümőr Versailles-ban a Jean-Paul Guerlain által alapított intézményben tanult. A luxuskozmetikumok francia iskolájába a világ minden tájáról érkeznek tanulók, akik közt évtizedek óta az egyedüli magyarként végezte el a Fragrance Academy parfümkészítő mesterkurzusát. Zólyomi Zsolt többek közt egyedi felkérésre, személyre szabott, kifejezetten a megrendelő bőréhez komponált "haute couture" parfümöket készít. A személyre szabott parfümtanácsadás során pedig a piacon jelenleg kapható illatokból válogat.

L'Artisan Parfumeur - Premier Figuier Extręme Collector: származási helye Párizs, a Place Vendôme téren található a L’Artisan Parfumeur cég, amelyet Jean Laporte alapított 1976-ban. Visszatérve a mesterség tradícióihoz, parfümjeik újra hiteles művészi alkotások. Szintetikumok helyett a természetes alapanyagok kerültek bele. "Ez a fügés illat karakteresen friss, bátor, mediterrán kompozíció, benne egy kosár friss füge, kókusztejjel, mandulatejjel és szantálfával" - mondta Zólyomi. A Collector flakon egy Eau de Parfum spray füge alakú üvegben, amelyik egy bizonyos Pierre Dinand perfümkreátor design-ja, és hazai ára: 49 ezer forint.

Nasomatto Duro: A vad illatairól ismert márka mögött egy Amsterdam-ban élő, fura hajlamokkal bíró művész rejtőzik. Alessandro Gualtieri-t már az iskolából ki akarták rúgni, mert a Parfüm c. film hőséhez hasonlóan mindenfélét összekevert az illataiban. Kreált a Gigli, Valentino, Versace, Helmut Lang, Fendi és Diesel cégeknek, majd megalapította saját márkáját, mely a jellegzetesen nagy fa kupakjairól ismerhető fel. "Hódítóan erős, szinte agresszíven füstös, fás illat". A Duro szó olaszul a ’durva’ vagy a ’kemény’ szó megfelelője és ehhez mérten az illat is üt: ultramacsó, sportkocsival vagy motorral érkező, bőrdzsekis, kalandor férfiaknak, akik gyűlölik, ha a nő nemet mond. "A hamuvá égett jó minőségű fa illata, fura édességgel, az erős, szenvedélyes, mindent uralni akaró férfi ismertető jegyeivel." 29 ezerért elvihető.

Hozzáértő kézben az igazi parfüm veszélyes fegyver

Illatok képekben

Interjúalanyunktól megtudtuk, hogy a hírességekkel reklámozott parfümtípusok csupán licence-szek, a sztárok csak a nevüket adják hozzá. Hogy mi van az üvegben, az más kérdés. Ugyanez vonatkozik a legendás bugyi robbantó feromon-őrületre, ami nem több egy marketingfogásnál.

"Egy új parfüm bevezetésére euro- és dollártízmilliókat költenek – meséli Zólyomi Zsolt. "A hatalmas verseny miatt a modern parfümőr kreativitását eközben gúzsba kötik a költségcsökkentő és művészi szabadságot korlátozó megkötések: „Csinálj egy illatot, ami világsiker, de ne legyenek benne drága, természetes alapanyagok, és szinte teljesen hasonlítson erre vagy arra a jól eladható parfümre a piacon.“ A jövő azonban a véleményem szerint a parfümművészet újrafelszabadításáról szól, és természetesen magam is ilyen illatokat kívánok alkotni. Párizsban, Amerikában e különleges, úgy nevezett ’niche’ márkákat kiemelt helyen árulják a luxusáruházak és parfümériák. Azon dolgozom, hogy ezek elérhetők legyenek Magyarországon is."

A választás művészete

Legalább négyszázezer illat létezik, ebből tízezer érzékelhető és körülbelül ötezret lehet egymástól megkülönböztetni. Egy illatszerkészítő számtalan illatot ismer és rendelkezik azzal az adottsággal, hogy két vagy több illatanyag hatását egymással összhangba hozza. Egy parfüm különböző szintekből áll, amelyek mind eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek, és amelyek különböző időpontokban érzékelhetőek. Az első a parfüm „fejillata”. Könnyű friss illatok határozzák meg, mint például a citrusfélék illóolaja. Csupán néhány percig tart, és meglepő lehet, hogy olykor nem árul el semmit a parfüm valódi, későbbi karakteréről. A szív-jegy úgy 5-15 perc elteltével indul, és egyesíti az összes stabilabb alapanyagot egy harmonikus egésszé, hordozva a parfüm igazi jellegét. A bázisjegy mindennek az alapja. Nehezen illó illatanyagokból áll, amelyek gyakran fa alapúak, mint például a szantálfa.

Miután az illatmester elkészítette az illatkompozíciót, állni hagyják, szűrik, alkohollal hígítják, színezik, tartósítják és töltik, majd szépen becsomagolják. A hígítás mértékétől függően több töménységet különböztetünk meg: Extract, Parfum, Eau de Parfum, Eau de Toilette, Eau de Cologne, Body Mist - a legtöményebbtől a leghígabbig. Az illatkompozíciók harmonikus egyensúlya nagyon érzékeny, mivel akár 100-200 illatalapanyagból is összetevődhetnek. Ha egyidejűleg használunk különböző illatú kozmetikumokat, diszharmónia alakulhat ki, amely az egyes parfümök illatát tönkreteheti.

Illatoázis a drogériákban és a kínia piacon

A nagyközönség számára inkább elérhető drogériékban folytattuk a körképet. A DM és a Rossman üzletek idén is kitettek magukért: gőzerővel megy az ilyenkor megszokott karácsonyi kuponosztás és különböző nyereményakciók keretein belül hozzájuthatunk viszonylag vállalható illatanyagokhoz. Hírességes parfümök, tini deo-k, feromonos csodák várják a népet, elérhető áron, és hogy teljes legyen az összkép, ajándék pattanástalanító tonikkal párosítva, a helyszínen becsomagoltatva, rakhatjuk a fa alá. Hogy partnerünk maradéktalanul meglepődjön, válasszunk a tini diszkók rózsapiros világát idéző, gyümölcsrágó illatú kölnikből is, melyek színes, intim üvegcsékben szinte könyörögnek, hogy vegyük meg őket. A DM-ben David Beckham illata már 2799-ért birtokba vehető, viszont Antonio Banderas-éhoz már kicsivel mélyebbre kell nyúlni a zsebben, ugyanis 3399 forint, amivel egy árban van a Gin Tonic Man nevű parfümmeglepetéssel. Akinek még ez sem elég, próbálja ki Sergio Tacchini nagy, bordóüveges kreációját 5499-ért.

Az érintőleges parfümkörképből nem hagyhatjuk ki a népszerű perifériákat sem: a Sárkány Centerben 150 ml-es pacsulipancs már 500 forinttól, 250 ml-es 750-től, de az igényes igénytelenek akár 900 forintért kaphatnak hamis Playboy márkájú kölnivizet, dobozban. A parfümkínálat érdekessége, hogy a világ összes méregdrága parfümmárkáját bírják, és pár ezerért hozzáférhetünk. Hogy karácsonyig biztos gazdára találjon a készlet, kisebb állványokra, kosarakban – jól leverhető helyre - kipakolják a pult elé az akciós darabokat, melynek típusát az éppen érdeklődő vásárló határozza meg, hiszen ha férfi fogja meg, az eladó azonnal rávágja, hogy „yo yo, nadon félfi”. A piaci parfümök üvege külön tanulmány lehetne: ki tervezi, mennyiből, hol, és minek szánták eredetileg? Az üvegcsék többnyire messziről mutatós, aktuális divatszínekben dobbantó, feltűnően vastag darabok.