Pontosabban az egyik hajóskapitányt, mert többen is vannak. Tóth László harminc éve dolgozik a Balatoni Hajózási Zrt.-nél. Idén a Széchenyi István komppal fuvarozza az utasokat a Balaton két partja között, ami pont abban az évben épült, amikor megszületett – 1968-ban. Vajon nem unalmas minden nap ugyanazt az utat megtennie? Mennyit szokott fordulni? És egyáltalán hogy lesz valakiből kompkapitány? Most minden kérdésére választ kaphat.

Kezdjük a hajókapitánnyá válás felé vezető rögös úttal, ehhez ugyanis végig kell menni a ranglétrán, ami nem kevés időt és energiát igényel. Tóth Lászlónak 13 évébe telt, mire megvalósította álmát.

Ennek megvan a maga sorrendje. Ugyanúgy, mint az autónál, bizonyos szolgálati időket kell ledolgozni, és akkor sorban meg lehet szerezni a képesítéseket. Először általában gépkezelő lesz az ember, majd kormányos és gépész, azután hajóvezető.

17 órás műszak

Szántódrév és Tihanyrév között összesen négy komp szállítja az utasokat, de a hajóvezetők nem mindig ugyanazon dolgoznak. Minden évben elosztják, hogy ki melyikkel megy.

Nekem a Baross Gábor komp a kedvencem, mert azon kezdtem hajóparancsnokként. A műszak változó, hetes forgásban vagyunk. Ma (augusztus 5-én, pénteken) például mi járjuk a mentetrendet, ami azt jelenti, hogy 6:40-kor kezdünk az első járattal és 23:40-kor megyünk az utolsóval. Ez a leghosszabb műszak, eléggé elfáradok a végére. Éppen ezért van a váltás. A „rövid nap” (így hívják maguk között) a legkönnyebb, akkor fél 8-kor kezdünk és 19 órakor megyünk haza.

30 kör egy nap alatt

A komp 10 perc alatt teszi meg az 1,2 kilométeres utat. Tóth Lászlótól megtudtuk, hogy az előző napi brigád 24-et fordult, ők meg 32-t egy nappal korábban. Az átlag valahol 30 körül van.

Mindig megkérdezik, hogy nem unalmas-e oda-vissza járni egész nap, de nekem nem. Mindig van valami új, más utasok, más autók. Számomra nincs két egyforma út. Vezetés közben mindenre kell egyszerre figyelni, az emberekre, a hajó épségére, a rakományra, mindenre. Ez a munka megkíván egy bizonyos fokú összpontosítást. Akárcsak az autóvezetésnél, az elején még úgy érzi az ember, kevés a keze, lába – itt is így van. Idővel azonban megszereti az ember a rutint, ami sokat számít.

Viharok és műszaki hibák

Tóth László szerint a kompozásnál nincsenek kimondott veszélyforrások. Ahogy mondja, váratlan műszaki hiba ne legyen, azt nagyon nem szeretik, ám a gépek megbízhatók, ezért ilyesmi csak elvétve történik.

A viharok azért tudnak okozni meglepetést. Ha már olyan nagy a vihar, akkor esetleg nem is megyünk. A kompot is dobálja a hullám, de nem annyira, mint egy személyhajót. Inkább az erős oldalszél okozhat problémát. Este azért jobban odafigyel az ember, de meg lehet szokni.

A tapasztalatok szerint az utasokkal sincsenek komolyabb gondok. Senki nem próbál menet közben felszállni, vagy a Balaton közepén fejest ugrani. Legfeljebb amiatt szoktak rájuk szólni, mert felállnak a padokra.

A kompvezetés fortélyai

A kompvezetés első ránézésére nem túl egyszerű feladat, Tóth László viszont úgy kezeli a karokat, és nyomkodja a gombokat, hogy szinte oda se kell néznie.

A kompot könnyű irányítani, mert minden irányban tudjuk mozgatni, akár oldalra is  – merőlegesen tud elindulni –, ami nagy könnyebbség egy személyhajóval szemben. A motor állandó fordulaton forog. Nem a motor fordulatszámát szabályozzuk, mint az autónál, hanem a két hajtóművet. A működését egy helikopteréhez tudnám hasonlítani. A megállás sem bonyolultabb, mint más közlekedési eszközöknél, meg kell tanulni. Mi már tudjuk a gyakorlatból, mikor kell »fékezni«. A fékezés a hajón azt jelenti, hogy ellentétes irányba tologatjuk a vizet.

Az ember, aki imádja a munkáját

Nincsenek más terveim, egészem életemben ezt akarom csinálni. Nekem bejött a hajós életforma, szép hivatás.

Siófokon él, ahonnan autóval, vagy motorkerékpárral érkezik a munkába. Szabadidejében egyébként igyekszik kiaknázni a Balaton nyújtotta lehetőséget, szereti a strandolós, lángosozós vonalat, a horgászást ellenben a mai napig nem tudta megkedvelni.

Egymillióan kompoznak évente

A szolgáltatás, a téli fagyokat kivéve, az év minden napján üzemel. A nyári főidényben 4 komp szállítja az utasokat, járműveket Szántódrév és Tihanyrév között. A Balatoni Hajózási Zrt. tavaly 998 ezer utast, 298 ezer járművet és 59 ezer kerékpárt vitt a vonalon. 2016-ban eddig szintén jelentős volt a forgalom: július közepéig összesen mintegy 453 ezer embert, 170 ezer járművet és 25 ezer kerékpárt fuvaroztak a balatoni kompok.

Az idei félmilliomodik utast július 26-án, hivatalosan is köszöntötték: a nyíregyházi Lőrincz István Károly aznap a Veszprémi Állatkertbe utazott unokáival az északi partra, és bizonyára örült a 100 ezer forintos nyereménycsekknek. A BAHART egyébként az összes kompon utazó utasnak kedveskedett egy kisebb ajándékkal.