Az energiaital-biznisz még akkor sem áll le, amikor a magyar szabályoknak köszönhetően szép lassan mindenből eltűnt az egész lényegének számító taurin, de a legtöbbnek még a koffeintartalma is csökkent. Természetesen ezúttal is megjelentek a nyárra időzített laboratóriumi csodák, de maradtak a polcokon a tavalyi év slágerei is. Mostanra eljutott oda a helyzet, hogy a boltok kínálatának nagyjából a fele mindenféle gyümölcs ízesítésű energiaitalból áll, amikben általában annyi a közös, hogy semmiben sem hasonlítanak azokra a gyümölcsökre, amik rá vannak írva a dobozra
Hét terméket teszteltünk, a legerősebben a Hell támad, aminek három limited edition feliratú doboza is feltűnt a polcokon, igaz, abból az egyiket télen kezdték forgalmazni. Dobozos verzióban tért vissza a tavaly már hiányolt Burn Juiced Energy. Az idei felhozatalt leginkább a keverés köti össze, amit mi arra vezetnénk vissza, hogy egy vegyesgyümölcs feliratot olvasva sokkal nehezebb eldönteni, pontosan milyennek kéne lennie a végeredménynek. Az új irány jegyében taurint egyik sem tartalmaz, és 32 milligramm koffein van benne általában, kivéve a Monster Rehabot, amiben csak 26,3 mg.
Bomba szőlő
Első alanyunk a legtöbb helyen 200 forint alatti összegért kapható Bomba szőlős verziója volt, aminek a legszembetűnőbb tulajdonsága az, hogy iszonyatosan jellegtelen a doboza. A felbontás után azonnal megcsapja az ember orrát a még az energiaitalok kategóriájában is durva műanyag szag. Az ízben megoszlottak a szakértői vélemények, valaki szerint ipari savanyítószerhez hasonlít, de a hasonló italokkal kapcsolatban örökké szóba kerülő vécéillatosító is előkerült. Tesztereink közül ketten is a régi Márka meggyitalt hozták fel párhuzamként, ami azért egy szőlőízű italnak elég komoly kritika.
Hell kiwi
A tél óta a boltokban lévő Hell Ice Coolját kiwis-tuttifruttis ízesítéssel írták körül, pedig hát a kiwihez van talán a legkevesebb köze az egésznek. A színe a gyógyszeres pisihez hasonlít, egyik tesztalanyunk szerint az íze is olyasmi. A megegyezés szerint az egész annyira édes, hogy összerántja az ízlelőbimbókat, az energiaitalokért amúgy sem rajongó kollégánk pedig ki is köpte. A legpozitívabb vélemény az volt, hogy nagyjából hozza azt, amit egy energiaitaltól várni lehet.
Monster Rehab
A kakukktojásunk minden szempontból a Monster Rehab volt, ami az egyetlen itthon kapható szénsavmentes energiaital, a szokásos 250 ml helyett fél literes, és teás-limonádés ízesítéssel reklámozza magát. Ez a legdrágább is, általában 300 forint körüli összegért már ezt is megkaphatjuk. A szénsavellenes szakértőink természetesen örültek a lágyabb íznek, és még az sem zavarta őket, hogy egy az egyben citrompótlós portea íze van. A rosszabbik vélemények szerint viszont szinte érezni lehet, ahogy szétrohadnak az ember fogai tőle. Pedig ígéretesen indult mindenkinek, hiszen az első kortyoknál egészen teaszerű, de sikerült a cégnek hozzárakni egy olyan műanyag utóízt, aminél csak egy rosszabb van: a doboz hátulján található fiatalosnak szánt szöveg, amit változatások nélkül közlünk is. “Miközben Vegasban lógtunk a medencés after partyn, és bámultuk a csajokat, már-már vattát köptünkn és éppen azon ment a téma, hogy ezt mivel orvosolhatjukn és megint padlóra küldjük-e magunkat, az osztó kidobta a rivert, és hirtelen bevillant! Kell egy új Monster, olyan, ami több mindent tud! Tripla cucc: oltja a szomjat, hidratál és beindít egy húzós éjszaka után.”
Burn kék vegyesgyümölcs
A kék színnel hódító Burn Blue Refresh-sel már azért nehéz mit kezdeni, mert vegyesgyümölcs íze van. Ezzel nem lenne gond, de a cég narancssárga termékének is vegyesgyümölcs íze van, de az úgy tűnik, más aromákat takar. Az egésznek a színe a legkirályabb, ugyanis szép ablakmosóhoz hasonló neonkékben pompázik, ellenben egyetlen gyümölcshöz sem hasonlít az íze, ráadásul a torkot is kaparja. A végső megállapítás szerint tényleg a szín viszi el az egészet még annak ellenére is, hogy az emberek nagyrésze nem nagyon fogyaszt energiaitalt pohárból. Vannak azért szélsőségesebb vélemények is, egyik alanyunk emberiség elleni bűntettként jellemezte a végeredményt.
Hell maracuja és guava
Rátértünk Szikszó büszkeségére, a Hellre, aminek két Summer Cool felirattal ellátott terméke is előkerült idén, a kúlság hangsúlyozása érdekében egy zenehallgató férfi is rákerült a lila és zöld színben pompázó dobozokra. A cég nagyon cseles, mert az elmaradhatatlan tutti-frutti mellé olyan gyümölcsneveket dobott be, amiket a célközönség nagyrésze úgysem kóstolt még soha a büdös életben. A lila maracuja, a zöld pedig guava ízt ígér, de amúgy mindkettőnek egészséges pisi színe van. Meglepő módon tényleg érezni a maracuját, bár felmerült az is, hogy ez inkább égetett plexiíz. A guavás verziónak cserébe minden ízét elnyomja a tutti-frutti, ami miatt csak annyi különbséget lehet érezni az alapverzióhoz képest, hogy kevésbé gejl. 200 forintért viszont mindkettő a miénk lehet általában.
Burn sárga vegyesgyümölcs
Elértünk utolsó versenyzőnkhöz, az egy időre érthetetlen módon megszüntetett Burn Juiced Energyhez, ami ugyebár szintén vegyesgyümölcs ízű, de nem úgy, mint a kék testvére. A dobozon feltüntetett adatok alapján ez kivételesen tényleg tartalmaz gyümölcsöt, mégpedig 21%-ot. A kommentárok változók: valaki szerint undorító presszós vodkanarancs íze van, viszont az aktív fogyasztók imádják. Mivel nagyon savanyú, másnaposságra egészen tökéletes. A többi hasonló próbálkozással ellentétben ennek tényleg beazonosítható íze van.
A győztes
Ahogy jósolható volt, a markánsan savanyú ízzel rendelkező Burn Juiced Energy még úgy is toronymagasan nyerte a pontversenyt, hogy egyik tesztelőnk akkor sem fogyasztana ilyet, ha fizetnének érte. Az ára sem rossz, mi 250 forintért kaparintottuk meg. Az ezüstérmet megosztva nyerte a teaízű Monster Rehab, ami leginkább azt bizonyítja, hogy nagy igény van az alaptól markánsan eltérő ízekre, és a szőlős Bomba is jól teljesített annak ellenére, hogy összeragadt a szájunk a sok cukortól. Mivel a kiwis és a maracujás Hell, a kék Burn is ugyanúgy teljesítettek, ezért megvan a dobogó, viszont a guavás Hell komoly lemaradással az utolsó helyen végzett.
Azt azért hozzá kell tenni, hogy minden terméknél előkerült legalább egy ember, aki szerint az épp aktuális a legjobb az összes közül. Itt térnénk ki két fontos dologra: még mindig sóvárgunk azért, hogy végre Magyarroszágon is lehessen kapni a világ boldogabb felein már jó ideje létező gyümölcsízű Red Bullokat, illetve fáj a szívünk, amiért tavalyi tesztünk győztese, a bodzás Rise egyszerűen megszűnt létezni. Természetesen tudjuk, hogy léteznek még hasonló koncepcióval gyártott energiaitalok, őket sajnáljuk, amiért kimaradtak, de így is majdnem szívrohamot kaptunk. Még akkor is, ha az itthon kapható energiaitalok már rég nem a klasszikus értelemben vett energiaitalok. Egy utolsó jótanács: a 40 fokos meleg környékén nem érdemes energiaitalokat tesztelni. A termékekkel amúgy is hadilábon álló kolléganőnk pár órával később összehozott hányása erre a legjobb bizonyíték.