Szeretné látni kedvenc színésznőjének igazi arcát?

Sztárok előtte-utána

Vajon hihetőbbnek tartanánk egy szempillaspirál-hirdetést, ha Penélope Cruz arca nem űrlényszerűen tekintene ránk a reklámról, hanem mondjuk érzékelnénk pórusokat a bőrén? Nagy-Britanniában lehetséges, hogy nemsokára egy figyelmeztető sort lesznek kénytelenek a magazinok minden olyan anyagon elhelyezni, amelynek fotóit erősen módosították. Az ok: a divatfotók és a reklámok olyan mértékben manipuláltak, hogy teljesen elérhetetlen szépségideált sulykolnak az emberekbe, ami a Brit Divattanács szerint egészségtelen állapot. Kattintson tovább két megdöbbentő Photoshop-videóért.

A British Fashion Council (BFC, azaz Brit Divattanács) olyan komolyan veszi a munkáját, hogy nemcsak a zsenge korú és alultáplált modellek alkalmazása ellen szólal fel, hanem azt is szeretné elérni, hogy a magazinok jelezzék, ha fotómanipulációkat alkalmaznak. Ez viszont körülbelül azt jelentené, hogy minden egyes hamvasbőrű, csillagszemű nőt alkalmazó promóció sarkába és a hírességek divatfotóinak rejtett szegletébe is oda kellene írni valami olyasmit, hogy vigyázat, “a képeink elferdítik valóságot”. Az elferdítés – vagy ha tetszik, feltuningolás – mértékét az a 2006-os videó remekül példázza, amely egy Dove-óriásplakát készülését mutatja be. Ezután tényleg biztosak lehetünk benne, hogy egy teljesen átlagos nőből, azaz akár belőlünk is gyönyörű, telt ajkú, hattyúnyakú, mély tekintetű, ívelt szemöldökű, vonzó teremtés válhat.

Tavaly decemberben a tanács azt kérte a brit média- és reklámszövetségektől, hogy állapítsanak meg önszabályozó alapelveket a fotók digitális manipulációját illetően. A megszólított médiaszövetség a héten beleegyezett, hogy megtárgyalja az ügyet a magazinok szerkesztőivel: létrejön egy munkacsoport, hogy megvitassa a nézeteket, de mivel “ez egy rendkívül összetett probléma” a szövetség szerint, semmi biztos nem várható, írja a Women’s Wear Daily.

Megpróbálom elképzelni, hogy milyen lenne a világ, ha egyszercsak valódi képekkel találkoznánk. A professzionális fotosoppoló műhely, az Iwanex honlapján (és a fenti galériában) megnézhetjük, hogy milyenek volnának az eredeti képek. Az persze továbbra is evidencia, hogy egy remek frizura, egy dögös smink mennyit dob bárkinek a kinézetén, de mennyivel több önbizalmat adna az olvasónak, ha a kedvenc magazinjában szereplő – amúgy is csinos – Brittany Murphy nem húsz művészi Photoshop-réteg alól pislogna ki a képen. A divattanács viszont nem tiltást akar elérni, csak emlékeztetné az olvasókat arra, hogy amit látunk, az egy ferde valóság. Mint ahogy egy hatalmas tomporból is lehet néhány órás munkával izgalmas, kívánatos popsit varázsolni.

Oszd meg másokkal is!
Mustra