mm
2014.09.23. 10:41

Budapesten mostanában szinte hetente ad át a BKK újabb és újabb, jobbnál jobb bicikliutakat, biciklisávokat. Van jobb a Kiskörútra felhúzott bringás paradicsomnál? Budán tényleg nincs egy normális bringaút sem?

Legutóbb az Andrássy úton készült el olyan minőségben a kerékpáros infrastruktúra Budapesten, ahogy annak évek óta lennie kellene. Nem sokkal azelőtt Kispesten adtak át egy mintaszerű kerékpársávot. Budapesten egyre több a kifejezetten szuperül közlekedhető kerékpáros út, sáv, de vajon melyik a legjobb?

Mielőtt nekivágna a tesztünknek, érdemes tisztázni, hogy teljesen ömlesztve válogattunk be kerékpársávokat (ezek az úttesten vezetett, útburkolati jellel jelölt sávok), és kerékpárutakat (ezekbe ugyan beletartoznak a sávok is, de a közfelfogás értelmében ezek az utak az úttestről leválasztott, általában járdán, gyalogosok között vezetett utak, ritkább esetben az úttest és a járda között vezetett, biciklisták számára elzárt út). Sőt még olyan is van az opciók között, amikor semmiféle különleges jelzés nincs az útburkolaton, mégis ideális a terület a biciklizésre.

Ennyi, de még mindig elég nagyvonalú formaság után jöjjön a szavazás!

A Belváros Új Főutcája

Nem mi találtuk ki, elvileg tényleg ez a nagyon hülye neve van a Kálvin tér és a Szabadság tér között húzódó forgalomcsillapított övezetnek. Nem kifejezetten bicikliút, de a forgalomcsillapítás miatt élmény erre biciklizni. Ráadásul a Ferenciek tere átalakítása óta megszűnt a bénázás is a Rákóczi útnál, hogy akkor most hogyan tovább, le a para aluljáróba, vagy valahogy kerülni.

Pro: Nagyon kellemes ilyen környezetben biciklizni, kevés az autó, ami van viszont, az is kényelmesen elfér végig az úton, a Ferenciek terénél álom lett az átkelés.

Kontra: Igazából szinte semmi, a Szabadság térnél lehetne eggyel jobb a csatlakozás a többi bicikliúthoz, de az sem vészes, mert ott sem nagy az autós forgalom.

Ady Endre út - Kispest

A BKK bicikliútügyi, ha van ilyen szó, zászlóshajója a kispesti Ady Endre úton húzódó párszáz méteres szakasz, amit szintén mostanában adtak át. Kicsit ugyan kiesik a főbb biciklis útvonalakról, megközelíteni sem annyira egyszerű mondjuk a Belvárosból, de érdemes megnézni. Jól láthatóan úgy készült az út, hogy a biciklisták és az autósok igényeit is figyelembe vették, ezért például a kereszteződéseknél bevitték a biciklisávot a járda mellé, ami ugyan biciklis szempontból nem ideális, mert nem látják olyan jól az autósok a bringásokat, cserébe viszont az autósoknak ki tudtak így alakítani kanyarodósávot. Ha ilyen szellemben készült bicikliutakon lehetne bejutni Budapest külsőbb kerületeiből a belsőbbekbe, még a mostaninál is sokkal durvább ütemben gyarapodna a biciklisták száma.

Pro: Ezen az úton minden jó, jó itt autósnak és biciklistának is lenni, ilyen nagyforgalmú bicikliutakat kéne behúzni még sokat a Belvárosig. Csodálatos lenne.

Kontra: Kicsit messze van, kár hogy nagyjából a Határ útnál vége van. Óriási lenne, ha folytatódna és be lehetne menni vele a Kálvin térig.

Alkotmány utca

Az Alkotmány utcai bicikliút mostanában lett csak igazán menő, hogy elkészült a Kossuth tér átalakítása, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úton megnyitották a buszsávot a biciklistáknak, így nem kell az ósdi szemlélettel kivitelezett, a kukák és a turisták közé behúzott szörnyűségen közlekedni. Így az Alkotmány utcai szakasz már nemcsak egy különösen jól kivitelezett rész a semmiből a semmibe, hanem egy fontos összekötőpont két nagyon fontos, nagy bicikliút között.


Nagyobb térképre váltás

Pro: Jól kitalált, jól megvalósított szakasz, ami több, a biciklis közlekedés szempontjából fontos szakaszokat köt össze, például a Kossuth teret, a Szemere utcát, a Bajcsy-Zsilinszky utat.

Kontra: Nincs olyanja, egy ideig hiányzott a biciklis felfestés a Bajcsy-Zsilinszky úti végéről, így nem volt egyértelmű, hogy a Deák tér felől érkezve a Kossuth tér felé hogyan is lehet szabályosan gurulva menni, de már ez is megoldódott.

Andrássy út

Egészen szürreális, de csak néhány hete van úgy, hogy Budapest egyik leglátványosabb útvonalán kényelmesen végig lehet tekerni biciklivel. Szerencsére az Oktogon és a Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszon a rossz oldalra rakott biciklisáv már rég a múlté, most pedig elkészült az Oktogon–Hősök tere szakaszon az a fejlesztés, amit már minden épeszű bringás egyébként is használt, mégpedig az, hogy nem a béna díszburkolaton, a gyalogosok közé kijelölt úton halad, hanem az általában tök üres szervízúton. Itt a sebességet a biciklibarát 30 km/h-ra korlátozták, és tádám, már kész is a város egyik legjobb bicikliútja. Ezzel például máris jobbak vagyunk, mint Párizs, ahol a béna Champs-Elysées-t nem lehet ilyen király bicikliúton bejárni.

 
Nagyobb térképre váltás

Pro: A biciklisták igényeit abszolút figyelembe véve készült az út, sőt úgy halad, ahogy a biciklisták maguktól természetesen, ha lassan is, de példaértékűen készült el a fejlesztés.

Kontra: Az Oktogonnál kell egy kicsit azért bűvészkedni, amikor az ember kimegy a sávból a szervízútra, meg vissza (például a Hősök tere felől a szervízúton haladva nem lehet az Oktogonnál egyenesen menni, csak úgy szabályos, ha az ember szépen megtesz egy tisztelet(fél)kört), valamint a lámpákat is lehetne eggyel jobban hangolni.

Fő utca

Megdöbbentő, de ahogy Budapestet jártuk a legjobban kivitelezett bicikliutakat keresve, Budán nem igazán találtunk ilyet. Van néhány, de jellemzően gyalogosok között vezetett utak vannak, ezeket pedig elvből nem válogattuk be, mert egy olyan régi iskolát képviselnek a biciklis infrastruktúrákban, amin már jó lenne túllépni. Van viszont egy nagyon is előremutató szakasz Budán, méghozzá a Margit hídtól egészen a Lánchídig terjedő rész. A Bem rakparton és a Fő utcában, ahol megnyitották a biciklisták számára a buszsávot, nagyon kellemes erre tekerni. Különösen azóta, hogy északi irányban az Árpád fejedelem útján is megnyitották a buszsávot, így már egészen hosszú részen lehet kényelmesen, biztonságosan közlekedni.


Nagyobb térképre váltás

Pro: Az Árpád fejedelem úti rövid részt leszámítva elég gyér itt a buszforgalom, kifejezetten biztonságos útvonal. Erre el lehet kerülni a rakparton végighúzott bicikliútnak nevezett szörnyűséget, ami a Batthyány térnél több mint botrány.

Kontra: Jó lenne, ha végre megnyitnák a Lánchíd utcát, így folytatódhatna tovább ez a szép útvonal délre, esetleg a Clark Ádám téren lehetne még valami biciklisbarát fejlesztés a körforgalomban, illetve a Tabánnál kellene még megoldani a bicikliút átvezetését, hogy ne kelljen kerülgetni, és akkor tulajdonképpen a Rákóczi hídig kialakulna egy szép nagy folyosó.

Gogol utca - XIII. kerület

Nem egy kifejezetten ismert vagy látványos útvonal Budapesten a XIII. kerületi Garam utcában vezetett bicikliút, de egyrészt az egyik legjobb a városban ennek ellenére, másrészt két elég fontos dolgot köt össze egymással tökéletesen, ezzel nagyban megkönnyítve a biciklizők életét. Az Andrássy útról a pesti rakparton vezetett (egyébként sajnos annyira nem király) bicikliútra erre lehet a legkönnyebben eljutni. A tökélyhez annyi kéne, hogy a Bajza utcát is biciklisbaráttá tegyék, amíg ez nincs így, addig lelkendezzünk a Gogolon, ami viszont szuper.

 
Nagyobb térképre váltás

Pro: Hogyan akadályozzuk meg, hogy a jobbra kanyarodó autósok megöljék a jobb oldalukon közlekedő biciklistákat? Hát úgy, ahogy itt teszik! Nem is annyira a kis buckák adják a biztonságot, hanem az, hogy az autósokat egy beton terelővel kicsit balra irányítják a kanyarodás előtt, így kénytelenek mindenképpen jól szétnézni, ezzel jelentősen csökkentve a balesetveszélyt. Igen, ezt az utat ennyire alaposan végiggondolva építették.

Kontra: Kár, hogy ez is olyan, mint sok bicikliút Budapesten, hogy gyakorlatilag a semmibe vezet. A Bajza utca, meg a vasúti sínek alatti alagút elég siralmasak, pedig itt is ki lehetne alakítani egy elég jó biciklis folyosót.

Kiskörút

Aki még nem tekert végig biciklivel a Kiskörúton az Erzsébet tértől kezdve a Kálvin térig, annak fogalma sincs róla, hogy milyen az a biciklis paradicsom. Ennél jobbat tényleg nehéz elképzelni. A Kálvin tér–Erzsébet tér útvonalon ugyan van egy rövid szakasz az Astoria után, ahol elég szűk a sáv, egészen pontosan nyom, de mindenhol máshol maga a tökély. Ezt a szakaszt úgy alakították ki, hogy a kerékpáros infrastruktúrát egyértelműen az autós kárára alakították ki.


Nagyobb térképre váltás

Pro: Egyszerűen minden. Nem véletlenül ez Budapest talán legforgalmasabb bicikliútja, ha kerülővel is jár, érdemes erre jönni biciklivel, mert gyors, biztonságos és egyszerű ezen az útvonalon a közlekedés.

Kontra: Még mindig előszeretettel állnak meg autók a biciklisávon, különösen a Fővám tér környékén, és az Astoriánál eléggé markolni kell a kormányt a Rákóczi utat keresztezve, de ennyi.


Önnek vannak más kedvenc útvonalai? Ne habozzon, küldje el őket a velvet(kukac)mail.velvet.hu címre!