Elképesztő nap lesz a holnapi, talán fontosabb, mint a 4-es metró átadása volt: a gyakorlatilag egész Budapestet érintő gigaberuházás, az 1-es villamos felújítása a végéhez ért – derült ki a BKK és a főváros közös keddi közleményéből.

Teljesen csak januárra készülnek el az összes munkával, de november 19-től már a teljes vonalon tud járni az 1-es (Bécsi út/Vörösvári út – Közvágóhíd) és az 1A (Bécsi út/Vörösvári út – Népliget) villamos is. A 44,5 milliárd forintos projektbe még 2013 szeptemberében vágtak bele, és egész flottul lezavarták a beruházást: először az óbudai, Árpád hídi és a metróig tartó szakaszt pattintották ki, majd haladtak szépen tovább, most a zuglói munkálatokat zárták le.

A közlemény őrületes számokkal dobálódzik: 16 kilométer villamospályát újítottak fel, 26 új vágánykapcsolatot létesítettek (a villamosok visszafordítására, ha baj van), 24 megállót építettek át, 20,5 kilométer felsővezetéket cseréltek ki, 39 kilométer kábelt fektettek le, 200 villanypóznát állítottak stb.

Persze a füves vágányoknál és felújított mozgólépcsőknél is fontosabb, hogy a villamosok végre düböröghetnek, nem gyökkettővel vánszorognak a szörnyű állapotú pályán. Egy csöpp útfelújítást is végeztek a Hungária körút és a Thököly út csomópontjában. 

Mostmár csak a XI. kerületiek, lágymányosiak és kelenföldiek rághatják a körmüket, hogy a 3,2 kilométeres dél-budai csatlakozást tényleg befejezik-e az ígért 2015. februárig. Ekkortól kezdve a villamos átzötyög majd a Rákóczi hídon, le a Szerémi úton a Hengermalomig, ahol elgörög a Fehérvári úti végállomásra. És még mindig nincs vége: már zajlik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése a befejező szakaszra a Fehérvári út és az Etele tér között.