Ön trolin utazik a Király utcán végig, és a Körútnál szeretne leszállni. Honnan tudja, hogy mikor ér a troli a körúthoz? Onnan, hogy bemondják, hogy Teréz körút. Kényelem, precizitás, élvezet.
A BKK új fejlesztései után ön trolin utazik a Király utcán végig és a Körútnál szeretne leszállni. Csak akkor néz fel a tinderezésből, amikor már rég késő, sajnos jól lemaradt a megállóról, ahova igyekezett. Pedig fél füllel azért figyelt, és nem volt Körút nevű megálló. Akkor hol kellett volna leszállni a Körúthoz? Logikus: hát természetesen ott, ahol bemondták, hogy Király utca!
Értjük mi, hogy az abszurd megállónevekhez vezető út jószándékkal volt kikövezve, de a kialakult (azaz kialakított) helyzet ettől még abszurd.
Nyilvánvalóan az az elv vezérelte a BKV-t/BKK-t, hogy az egy helyen levő megállóknak mindenhol ugyanaz legyen a neve. Ez egy szuper elv, és a turistáknak biztos tényleg könnyebbséget jelent az esetek többségében. Kár, hogy a 70-es, a 74-es és a 78-as trolik esetében teljesen groteszk új megállónévsort eredményezett, amiből nem derül ki, hogy a járat mikor ér a Nagykörúthoz. Sőt, most már egyáltalán nem derül ki a megállóba kitett menetrendből, hogy ezek a trolik mellesleg a Körúthoz is elviszik az embert.
Mintha a Körút név hirtelen politikailag inkorrekt szóvá vált volna, vagy kb. mint ahogy a Harry Potterben nem szabad kimondani Voldemort nevét: kitörölték a körút szót a körutat keresztező trolik menetrendjéből. Ráadásul az új megállónév sajnos nem is az lett, hogy Tudodki utca.
Nyilvánvaló, hogy a Körút nevének elrejtésekor abból indultak ki, hogy a 4-es és 6-os villamosok megállóinak a nevéhez (konkrétan: a Wesselényi utca és a Király utca megállónevekhez, lásd alább) igazodjanak a keresztbe jövő trolik megállóinak a neve is. Ezért az addig Erzsébet, illetve Teréz körút nevű trolimegállókat idén átnevezték Wesselényi, illetve Király utcára. Sajnos azonban ezeknek a neveknek csak a villamosmenetrend kontextusában van értelme, trolimegállónévnek viszont pocsékak.
A helyzet azért abszurd, mert mindhárom trolijáratnál van legalább három-négy olyan megálló, ami a Wesselényi/Király utcában található, így nem túl logikus arról az utcáról elnevezni a négy közül valamelyik középső megállót, amin a jármű végighalad.
A káosz azért is totális és nevetséges egy kicsit, mert a 70-es és 78-as troliknak pl. nemcsak a körúti, hanem az Izabella utcai megállóját is átkeresztelték, azt meg arra, hogy „Izabella utca / Király utca”. Hogy ennyi erővel akkor a körúti megállót miért nem lehetett „Teréz körút / Király utcának” nevezni, abban nehéz logikát találni.
Mellesleg a 74-es troli egy helyen az István utcában halad, és a régi megállónevekhez az átkeresztelési hullámban ott is csak hozzátették még egy / után, hogy István utca. Így születtek meg a„Rottenbiller utca / István utca” és a „Nefelejcs utca / István utca” nevű megállók.
Rottenbiller és Nefelejcs tehát valamiért megmenekültek, de az átnevező azért nemcsak a Körútra pikkelt: ahogy a Körút nevét törölték a menetrendből, ugyanúgy a 74-es Dózsa György úti megállóját is átnevezték, az egyik irányban Dembinszky utca, a másikban Ajtósi Dürer sor lett belőle. Természetesen a troli itt a Dózsa György utat keresztezi és a Dembinszkyn, illetve az Ajtósin halad végig. Szóval a keresztutcákról elnevezett megállók kicsit kimentek a divatból, de azért nem teljesen.
Természetesen vicces (vagy nem is vicces) túlzás lenne azt állítani, hogy amióta az új megállónevek vannak, azóta trolibuszozók tömegei tévesztik el a leszállóhelyet Erzsébet- és Terézvárosban, de azért mégis bosszantó az a tény, hogy a logikus, de bizonyos szempontból nem praktikus régi elnevezési rendszert lecserélték egy logikátlan, de egy másik szempontból ugyanannyira nem praktikus új rendszerre.
De természetesen egy fejcsóválásnál többet nem ér a téma, mert olyan gyakorisággal szokták átnevezgetni a helyeket az utóbbi időben, hogy valószínűnek tűnik, hogy ezek a megállónevek se lesznek így sokáig. Addig meg, ha a Nagykörútra vagy a Dózsa György úthoz akar menni, ne a menetrendet nézze, hanem kérdezzen meg valakit.
A poszt megjelenésének másnapján kaptam egy érdekes és nagyon részletes e-mailt a BKK-tól, amiben erre a posztra reagálnak. Ebből egyrészt kiderül, hogy a trolimegállók nevét tényleg azért változtatták meg, hogy egyezzen a villamosmegállók nevével. Másrészt viszont a jelek szerint mégiscsak egész sokan lehettek, akiknek szintén nem tetszett a névújítás ebben a formában, ugyanis: