Ha közterületes lennék, csak Újlipótváros utcáit rónám, nemcsak a furcsán parkoló autók büntetgetése miatt, hanem a rengeteg póráz nélkül sétáltatott kutya miatt is. A januártól megváltozott ebtartási rendelet ugyanis nem vonja kétségbe a már évek óta működő jogszabályokat, miszerint:

  1. - a kutyákat közterületen pórázon kell sétáltatni, mindegy, mennyire jófej kutyák, és mennyire kicsik,
  2. - a kutyák ürülékét a gazdáknak kötelességük felszedni, még akkor is, ha szakad az eső, és a kutyának megy a hasa,
  3. - póráz nélkül a kutya csak bekerített területen lehet szabadon, ilyenek a kijelölt kutyafuttatók például,
  4. - lehet láncon tartani a kutyát, sőt, kennelbe zárva is lehet tartani, de nem tartósan.

Az új rendelet, ami a láncon tartást szabályozza, azokra vonatkozik, akik jelzőrendszernek használva, folyamatosan, életvitelszerűen kikötve tartanak kutyát. A rendelet célja az, hogy azok a kutyák, akik a nap minden percében láncon vannak, valamivel normálisabb életet élhessenek. A szabad mozgás, a megfelelő szocializáció, a közös játék a gazdával és más kutyákkal nagyon fontos a kutyáknak. Ahogy a törődés és a szeretet is. 

A kutya tartására vonatkozó jogszabályok mellett Budapesten kerületenként, az országban városonként eltérő rendeletek is érvényben vannak. Az önkormányzatok hatásköre dönteni a szabályok szigorításáról – a XIII. kerületi önkormányzatnál például szigorúan veszik az ebösszeírást, és a közterület-felügyeletesek megállítják az utcán a kutyatulajdonosokat, hogy felvilágosítsák őket a helyes ebtartásról.

Ami a következőket jelenti:

A kutyáknak szabad az utcára, közterületre üríteniük, és a gazdáknak kötelességük eltakarítani a piszkot.

Amennyiben ezt nem teszik meg, törvényi előírást sértenek, és bírsággal sújthatók – és itt a válasz arra, miért lennék közterületes Újlipótvárosban, ugyanis lépni alig lehet a kutyaszartól a kerületben. Bizarr módon a kutyafuttatókban a legrosszabb a helyzet.

Hogy ki, hogyan tartja a kutyáját a lakásban, arra sajnos nincs előírás, így az például

jogszerűen megtörténhet, hogy egy 30 négyzetméteres lakásban három közepes méretű kutya él egész nap a fürdőszobába zárva 

 – tényleg van ilyen. Ahogy az is jogszerűen megtörténhet, hogy valaki az erkélyre kizárva tartja egész nap és egész éjjel a kutyáját, akár kennelben, akár nem abban. A NÉBIH álláspontja szerint az erkélyre kizárt kutyáknál arra kell figyelniük a gazdáknak, hogy biztonságos-e az állat számára az erkély, megfelelő-e a méret, és zavarja-e a lakóközösséget a kutya. 

Életvitelszerűen nem lehet láncon tartani a kutyát, 

tehát ha valaki a telkén tartja a kutyáját, és egész télen havonta párszor néz rá, és akkor is láncra verve eteti, akkor büntethető. Különbséget kell tenni az állatkínzás és a helytelen állattartás közt, ha valaki úgy tart állatot, hogy az maradandó károsodást szenved el, akkor börtönnel büntethető bűncselekményt, állatkínzást követ el. A láncra vert kutyák helyzetéről hozott jogszabály célja az, hogy számukra kielégítőbb életet élhessenek.

Közterületen az egész országban pórázon kell tartani a kutyát, 

ez vonatkozik a Margitszigetre, a Hajógyári-szigetre és minden más területre, ahol a kutyások általában szabadon engedik a kutyáikat. Elvileg pórázon kellene a Margitszigeten is sétáltatni a kutyákat, és a kutyaszart minden esetben fel kellene szedni a Margitszigeten is. Elvileg. A pórázon vezetést közterületen a 41/2010 (II.26.) Kormányrendelet 17. szakasza írja elő, erre hivatkoznak az önkormányzati rendeletek is –hívta fel erre a figyelmünket az egyik olvasónk. 

A kutyák tulajdonosainak, sétáltatóinak kötelességük az eb oltási könyvét magukkal vinni a sétáltatáshoz közterületen, ez előírás. A személyi is kell a sétához.

A 164/2008. (XII.20.) FVM r. a veszettség elleni védekezés részletes szabályairól című rendelet írja elő, hogy az oltási könyvet sétához is vinni kell. A kutyára felügyelő személy köteles magát igazolni, ez egyéb jogszabályokból fakadó kötelezettség, nem állatvédelmi előírás – tudtuk meg a NÉBIHtől. 

+1

Azokban a kisvárosokban, ahol szinte csak kertes házak vannak, és nincs akkora kultúrája az ebtartásnak, mint Budapesten, hülyének nézik az embert, ha kutyával keres szállást, vagy kirándulás után a kutyával akar étteremben enni. Ezt jó figyelembe venni budapesti kirándulóként. 

A büntetés elvileg:

Amennyiben nem a fentieknek megfelelően történik az ebtartás a közterületen, a közterület-felügyeleteseknek jogukban áll először szóban figyelmeztetni, aztán helyszíni bírságot is kiszabhatnak következő lépésként, és ha ez sem vezet eredményre, akkor feljelentetést tehetnek. 

Ha például a lakóközösséget zavarja, ha egy kutya egész nap ugat, akkor először egymás közt kellene rendezni, ha ez nem sikerül, akkor az

önkormányzat jegyzőjét kell hivatalosan megkeresni.

A jegyzőnek van joga kivizsgálni az állattartás körülményeit, a szomszédok zavarásának mértékét. A jegyző mellett a hatósági állategészségügyi szolgálat is kivizsgálhatja a problémát. (A közterület-felügyeletes értelemszerűn nem mehet be a lakásba ellenőrizni a kutyatartást.)

A szabályok a nem-kutyások és kutyások békés együttélésének rendezésére vannak, amit a kutyások közül többen figyelmen kívül hagynak. Ha tényleg mindenki felszedné a kutyája után a kutyaszart, és ha tényleg minden kutyatulajdonos odafigyelne a kutyájára, annak igényeire, valóban sokkal könnyebb lenne a helyzet. A nem-kutyásoknak azt tudniuk kell, hogy a kutyások közt is sok a feszültség a piszok feltakarítása és a pórázon sétáltatás vagy annak hiánya miatt: én személy szerint átviszem a kutyámat a túloldalra, ha azt látom, hogy egy járni alig tudó öreg nénit szó szerint lobogtat maga után egy németjuhász. A póráz sem mindig elég, a felelős állattartás szorosan összefügg a gazdák személyiségével, jelenleg is rengeteg lehet az országban a szabad tartásra alkalmatlan kutya, köszönhetően a felelőtlen, állattartásra alkalmatlan embereknek.

A kutyatartásra vonatkozóan az alábbi linkeken találhat útbaigazítást:

Az állatok védelméről és kíméletéről szóló törvény

Az állatok védelméről szóló törvény 2012-es kiegészítése

Az ebtartási kötelezettségekről szóló törvény

Példa az önkormányzatok felhívására