15,9 milliárd forint, 7 új, illetve módosított villamosjárat, 14.980 méternyi lefektetett vágány – ez a 2016. január 16-án átadott fonódó villamos számokban. Mivel a debütálás óta eltelt két hét, arra voltam kíváncsi, mennyire szokták meg az emberek, hogy melyik villamosra kell most szállni, illetve kitérnék a fonódás  eredményeinek pozitív, illetve negatív járulékaira is.

Mi is az a fonódó villamos?

Valószínűleg már hallott róla, de ha nem, akkor dióhéjban: új villamossínek lefektetésével és vonalak összekapcsolásával lehetőség nyílt arra, hogy (újra) Óbuda és Dél-Buda között átszállás nélkül utazhassunk. Ennek köszönhetően jó pár villamos (17, 19, 41) útvonala megnyúlt, feltámadtak régi járatok (56, 56A), lettek újak (47B), de akadt olyan is, amire már nem volt szükség, így nyugdíjazták (18-as).

Ennek most örüljünk?

Igen. Bár a változástól sokan félnek, kevésbé lenne élhető a város a folyamatos újításoknak köszönhetően. Természetesen az új helyzetnek vannak vesztesei is, de sokkal többen nyertek a helyzettel: elég mondjuk arra gondolni, hogy a szinte az egész útját dugóban töltő 86-os busz helyett villamossal közlekedhetünk. A járatot egyébként sokan siratták – többek között erről is kérdeztem péntek reggel a velem együtt fonódó utasokat.

Jól megszívtam

Tipikus, hogy úgy szálltam rossz villamosra, hogy végigkövettem a fonódó projekt mindennapjait és lassan egy hete (a cikkre készülve) az új térképpel kelek és fekszem. A "baleset" a Móricz Zsigmond körtéren következett be: a Szent Gellért térre szerettem volna elvillamosozni és elfelejtvén, hogy a Fehérvári útról már nemcsak a Bartók Béla út felé, hanem a Villányi útra is kanyarodnak a járművek, sikeresen felszálltam a 17-es villamosra – ami el is indult velem a MOM Park irányába. 

86-os busz - az meg mi?

A második Móricz Zsigmond körtéri megállónál (kicsit zavaró az egyező elnevezés), felszállt egy idős házaspár is, akiket megkérdeztem, mit szólnak az új járathoz. Szerintük nagyon jó, mert végre nem kell átszállniuk, viszont mióta elindult a fonódó villamos, rengetegen vannak – ezt egyébként én is tapasztaltam, péntek reggel fél tízkor állóhely sem volt a kocsiban. Mivel még dolgom volt  a Szent Gellért téren, így pár megállónyi beszélgetés után lepattantam a járműről, hogy aztán a szembejövővel visszautazzak. Itt egy hölgy elmondta nekem, hogy neki abszolút pozitív a fonódó villamos – igaz, ő eddig is a Déli és Móricz között ingázott, szóval annyit kellett megjegyeznie, hogy a 61-es mellett most a 17-es villamos is jó neki. 

A járatokat fejből még nem tudom, így a kijelzőről puskázok. Én egyébként még az a korosztály vagyok, aki emlékszik a régi 56-os villamosra – nagyon örülök, hogy visszahozták

– mondta, majd kérdésemre, hogy miként érinti a megszűnő 86-os, azt válaszolta, hogy sehogy, mert szinte soha nem használta. Egy másik, szintén a villamoson utazó lány még életében nem is hallott róla, szerinte azért jobb a fonódó, mert

így a 17-es átviszi a Móricz Zsigmond körtéren és nem kell zebráznia a metróig.

Azt tőlem tudta meg, hogy egyébként az első megállónál is le tud menni. 

Hogy valósabb képet kapjak a 86-os busz eltüntetésének visszhangjáról, elmentem a 109-es busz megállójába is - tudják, ez az a Szent Gellért tér és a Bogdáni út közötti járat, ami a legnagyobb részben pótolja a 86-ost (addig, amíg el nem készül a felújítás a Clark Ádám téren). Az egyik megállóban várakozó lánytól megtudtam, hogy bár ő korábban használta a buszt, de  

a dugó miatt egyáltalán nem sírja vissza.

Ő a Budafoki úttól járt Békásmegyerre, így korábban egyszer kellett csak átszállnia - most azért döntött a 109-es mellett, mert bár ez is kerülhet dugóba, de legalább csak a Batthány téren (a felújítás alatt a Margit hídnál) kell átszállnia a HÉV-re és a Clark Ádám téri építkezés nem töri meg az útját (a 19-es villamosról most át kell szállni).

A 109-es buszra visszatérve: egy szintén ott utazó hölgynek szintén nem hiányzik a 86-os, ő a HÉV-hez megy. Bár az utastájékoztatás (főleg a 19-es villamoson tapasztaltam) nagyon jó, azt tőlem tudta meg, hogy a HÉV helyett pótlóbusz jár a Batthány tér és a Margit híd között, így jobban jár, ha utóbbi megállóig megy a busszal. 

Kiszámoltam azt is, mennyit "bukik" most az, akinek több részletben kell megtennie a busz útját: Óbuda, Bogdáni úttól Újbuda, Függetlenségi Parkig eddig 39 perc volt a menetidő. Az északi részt pótló 109-es menetideje 31 perc – ehhez hozzájön a Szent Gellért térről az Újbuda-központig megtett táv villamossal (47-essel 5 perc), majd át kell szállni a 212-es buszra – ez újabb 3 percet vesz igénybe. Tehát ha minden azonnal jön és nem számoljuk a megállótól megállóig tett utat, akkor 41 percnél járunk. 

Apropó 19-es

Sokan panaszkodnak, hogy elképesztően sokat kell zebrázni az egyik megállótól a másikig, így nem csak időt vesztenek, de a körforgalomban feltartják az autókat is. Nekik üzenjük: a villamosalagút melletti gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott alagúthoz nem nyúltak, így ott szabadon közlekedhetnek. Kevesen tudják egyébként, de

nemcsak a CAF villamosok miatt szélesítik ki az alagutat: így a jövőben a Tatrák is átférnek majd a Lánchíd alatt.

A 19-esen utazó lánytól megtudtam, hogy a Batthány-tól járt a Margit kórházig, szóval ő abszolút a fonódás nyertesének tartja magát és alig várja, hogy elkészüljön az alagút és a 41-es villamos is munkába álljon – ezáltal pedig megnőjön a járatsűrűség.

A Margit hídnál

Itt szálltam le és a HÉV-hez igyekezve többször tapasztaltam már, de nagyon hiányzik egy figyelmeztető tábla (lámpás átkelőnek nem lenne értelme), ami a híd alól felbukkanó villamosra hívja fel a figyelmet. (Megjegyzés: korábban a 17-es csak a Margit hídig járt, így aki nem ismeri a változásokat, könnyen azt hiheti, hogy még mindig nem kell járműre számítania a hídtól).

Itt találkoztam egy hölggyel, aki elmondta, hogy autóval jár Dunakeszivel dolgozni, így őt nem igazán érinti a fonódás – ez az első útja az új viszonylaton. Ő a HÉV-ről szállt le: állítása szerint nem mondták be, hogy rövidített útvonalon jár és a pótlót sajnos nem találta meg. Egyébként ha Budapesten van dolga, akkor a Kaszásdűlő-Savoya Park viszonylat nála a leggyakoribb – ezt mostantól egyetlen átszállással meg tudja tenni.

Kíváncsi voltam arra is, hogy mennyit veszít a villamos a menetidejéből azzal, ha pirosat kap a hídhoz dél felől érkezve. Szerencsére pont elcsíptem ezt a pillanatot: egészen pontosan egy percet kellett vesztegelnie az autós forgalom miatt – a BKK szerint ezt eleve beépítették a menetrendbe, így nem lesz késés a vonalon (emiatt).

Gyalogosok rémálma

Péntek délelőtt  egyébként a nyakamba kaptam egy kiadós jégesőt, így nem sok kedvem volt a járműkön kívül közlekedni. Mégis kellett, ugyanis a Margit híd-Bem József tér távot kíváncsiságból gyalog tettem meg. Ha ön is erre vetemedik, figyelmeztetem: a Duna felőli járdán menjen, ugyanis a másik oldalon a Bem József téren négy (!!) darab lámpás gyalogátkelőn kell túljutnia, ha villamossal utazna. Nekem eközben pont elment egy, a fura kialakítású megállóba pedig bevert az eső – nem baj, legalább a ködös Parlament látványa kárpótolt.

Ugyanitt kapott helyet a villamosmegálló mellett az a kerékpárút "részlet" is, amelyről az Index már forgatott is – tudja, ez a csatornafedéllel "szűkített" szakasz. Kíváncsiak voltunk, vajon a megfelelő számú II. kerületi parkolóhely megőrzésének érdekében csípődött le egy darab belőle, ezért megkerestük a II. kerület sajtóirodáját – ők azonban a BKK-hoz küldtek minket.

Fonódó villamos -> Profit

Közlekedési szakértők szerint a jobb közlekedés segíti a gazdaságfejlesztést - bár ez nem vitatható, kíváncsi voltam, hogy a Kolosy téren ez miben mutatkozott meg. Itt a felújítás miatt elég áldatlan állapotok uralkodtak, ezért négy helyre tértem be, hogy érdeklődjek arról, mennyire érezték meg a fonódó villamos elkészülésének hatását. Ketten egyáltalán nem láttak változást abban, hogy átadták a vonalat és emiatt több ember fordul meg náluk, a másik kettő viszont számolta vissza a napokat: őket a felújítás alatt elkordonozták, és mivel csak nehezen voltak megközelíthetőek a bejárataik, valószínűleg rengeteg potenciális vevőt veszítettek. Mivel a kerítéseket már korábban elbontották, így a 16-i villamosvonal átadását is értékelni tudják: sokat lendített a forgalmukon az, hogy újra pár méterre tőlük áll meg a 17-es villamos.

Tovább ülhet a fenekén

Kíváncsi voltam arra, hogy az új viszonylatok miatt mennyit nyerhetünk, a megszűnőkkel pedig mennyit veszíthetünk a fonódó villamossal. Az alábbi táblázatba összegyűjtöttem néhány megállópárost: nemcsak azt nézheti meg, hogy hogyan változott a fonódó átadása után a helyzet, de azt is, hogy miként alakul majd akkor, ha elkészült a Clark Ádám tér is.

      Átszállások száma
Honnan? Hova? Fonódás előtt Január 16-a után A Clark Ádám tér átadása után
Kolosy tér MOM Park 2 0 0
Bécsi út/Vörösvári út Szent Gellért tér 1 0 0
Újbuda-központ MOM Park 1 0 0
Városház tér Hűvösvölgy 1 0 0
Kamaraerdei Ifjúsági Park Bécsi út/Vörösvári út 2 1 0
Szent Margit kórház Pető Intézet (Villányi út) 2 0 0
Óbudai temető Szent Margit kórház 0 1 1
Újbuda, Függetlenségi Park Óbudai temető 1 2 2
Krisztina tér Savoya Park 0 1 1

A végleges vonalhálózatot nézve nem nehéz kitalálni, hogy leginkább a 17-es villamos Széll Kálmán téri, illetve Margit hídi ága, illetve a 19-41-es villamosok Batthyány tér-Margit híd közötti új szakasza a legnagyobb segítség – azok jártak jól, akiknek itt egyébként eddig át kellett volna szállniuk. 

  • Az eltűnő 86-os busz miatt csak a déli végállomás környékén élőknek kell aggódniuk: bérlet híján nekik egy jeggyel több kerül például, hogy elvigye őket valamelyik busz (például a 212) a fonódóig, az északi részt viszont remekül pótolja a 109-es busz, ami a Szent Gellért térig jár. 
  •  A 18-as villamost is megszüntették - ennek csak azok látják kárát, akik a Déli pályaudvar és a Móricz Zsigmond körtér közötti szakaszáról jártak mondjuk a Savoya Parkhoz: nekik eddig átszállásmentes kapcsolatuk volt, most viszont egyszer mindenképpen át kell szállniuk.
  • Hasonlóan jártak, akik a 160-260-as buszok Bécsi út/Vörösvári úton túli részéről jártak a Batthány térre: a "60-asok" ugyanis most már csak az Óbudai rendelőintézetig járnak, onnan visszafordulnak.

Egymás seggében a villamosok

A fordítóvágány miatt főleg, de egyébként is egymást érik a villamosok a Móricz Zsigmond tér Fehérvári úti megállójában. Arra gondoltam, kiszámolom, hétfő reggel 8-9 között hány villamos fordul meg ott.

Járatszám Követési sűrűség/járatok száma Óránkénti darabszám
17 8 8
41 5 5
47- 48 3 járat (02, 09, 17-kor), utána 6-7 percenként 9
56 - 56A 7 7
61 7 7

A táblázatból látszik, hogy 8 és 9 óra között 36 villamos megy át ezen a megállón, ami azt jelenti, hogy átlagosan bő 1,6 percenként, azaz 100 másodpercenként érkezik egy szerelvény.

Mi változott a kezdeti tervekhez képest?

A kezdeti kicsit erős jelző: arra voltam kíváncsi, hogy a 2013-as, akkor véglegesnek tűnő bejelentéshez képest mi az, ami máshogy alakult. Szerencsére rábukkantam erre a közel hároméves anyagra a BKK honlapján, így pontokba tudom szedni őket.

Terv Valóság
"... a mai 17-es villamos helyett, amely jelenleg a Margit híd budai hídfőjéig közlekedik a Bécsi út Vörösvári úti csomópontjától, összesen három villamosjárat: a 19-es, a 41-es és a 61-es közlekedne a Bécsi úton és a Frankel Leó utcában." A 19-es (és 41-es) valóban közlekedik (majd) a Frankel Leó utcában és a Bécsi úton, viszont a 61-es nem.
   "A 17-es villamosjárat helyett tehát a 19-es és a 41-es járatok pedig mai Batthyány téri végállomásuk helyett a Vörösvári úti csomópontig közlekednének."   Nem helyett, hanem mellett - a 17-est viszont a Margit körútra terelve a Széll Kálmán téren-Alkotás úton-Villányi úton kivezették a Savoya Parkig.
   "A 61-es viszonylat a Vörösvári úti csomóponttól indulva a Török utcán át csatlakozna a 4-es, 6-os villamosok vonalára."   Végül ezt a 17-es villamos tette meg.
"43 milliárd forint jut arra, hogy többek között a hosszú 19-es és 61-es vonalakra új, alacsonypadlós villamosokat, illetve Pestre új trolibuszokat vásároljunk.   Az új trolibuszok megérkeztek, az alacsonypadlós villamosoknak viszont csak egy része - viszont folyamatban van a többi beszerzése és forgalomba állítása is.
"Az elképzelés lényege, hogy a Bécsi út és a Vörösvári út csomópontjából az Óbudai temető felé, majd onnan tovább a városhatárig, egészen az esztergomi vasútig építsük ki a villamosvonalat."   Szintén egy, a jövőben megoldandó feladat.

Összességében

Bár elfogult vagyok, mert imádom Budapestet és a tömegközlekedését és minden jónak tűnő változást örömmel veszek, úgy gondolom, objektíven nézve is egy olyan projekt ért/ér véget hamarosan, ami nemcsak rövid, de hosszú távon is a környéken lakók érdekeit szolgálja.

Ha pedig tanácstalan, hogy mi, merre és mikor jár, töltse le a Futár 2.0-t, majd az segít. Jó fonódást!