Ez a kép a Képzőművészeti Egyetem Barcsay termében készült rólam, nem sokkal a DLADLA 100 című kiállítás megnyitója előtt. A hátam mögött az egyik kiállított mű látható, a kezemben egy másik és az arcomon egy harmadik. Lapozzon tovább, részletesebben is megmutatunk mindent!
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
A DLADLA 100 kiállítás a Dada mozgalom elindulásának 100. évfordulójáról emlékezik meg, és ezt az irányzat nagy részben reakció volt az első világháború borzalmaira. A gépek háborújából rengetegen tértek vissza hiányzó végtaggal, protézisre szorulva, és pont ekkor volt az is, hogy a szakáll valamiért elkezdett kimenni a divatból. Így aztán Hecker Péter fából felcsatolható Szakállprotéziseket készített – ezek a kiállításon kipróbálhatók.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Ennek az a címe, hogy Berlin – Freie Stadt, A fiktív jövőből visszanézett jelen képei. Konkrétabban: Lackó Juli elképzelte és megvalósította, hogy mi lenne a Népszabadság egyik 2020-as számában. Ha lenne Népszabadság 2020-ban.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Ez megint Hecker Péter munkája. Rémlik a Bús magyar sors című festmény Tornyai Jánostól? Benne volt annak idején az egyik általános iskolai irodalomkönyvben is. Na, Hecker Péter ezt a képet frissítette, illetve egészítette ki azzal, amiről az így elkészült mű a címét is kapta: Izraeli drón a Hortobágy felett.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
A kiállításhoz egy hangulatos betlehem is tartozik, nyilván a decemberi időpontra való tekintettel. Illetve ez mégsem egy betlehem, hanem badlehem, és nem is túl hangulatos. Cserébe viszont zseniális és vicces és elgondolkodtató.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Fajgerné Dudás Andreának a DADA BABA című műve így néz ki kiállítva...
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
...és így, amikor a művész felhasználja azt egy performanszhoz.
Fotó: Esterházy Marcell / Magyar Képzőművészeti Egyetem
Sztruhár Zsuzsa installációját meg kell pedálozni és sörösüvegbefújással zenélni kezd. A címe az, hogy Musica Taverna ("Buffetmuzik").
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Kicsiny Balázsnak ez az installációja a Megalkuvó forradalmár címet kapta. Tartalmaz pizsamát, szelfibotot és benzines kézi kaszát. Jobbra mögötte a művész egy másik, hasonlóan ötletes, kissé talányos és nagyon elgondolkodtató műve látható...
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
...ennek, amint a képen is látható, az a címe, hogy A dadámról.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Belenéztünk Haász Katalin Chess Varietyjébe, és ezt láttuk.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
De belenéztünk Igor és Ivan Buharov bárszekrényébe is, ott meg ezt. Az a címe, hogy Az Ináruti Jóslat.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Borsos Lőrinc Helikonja egy szőnyegre helyezett ereszcsatorna-őrből és egy szolárlámpából áll. A Kiállítási vezető füzet többek között ezt a magyarázatot fűzi hozzá: "Narnia egy kibaszott hazugság." Reméljük, ön is kezdi érezni egy kicsit most már, hogy nagyjából miről szól a Dada.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
A Dada nem csak abszurd poénok és értelmetlen tárgyak katyvasza, mondanivaló is van benne. Méghozzá az, hogy ha a világban bármit ki lehet mondani meg az ellenkezőjét is, és annak soha nincs semmi következménye, akkor a nyelv, ahogy ma ismerjük, elveszítette az értelmét, már nem használható.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Mit lehet tenni ebben a helyzetben? Ki kell találni egy új nyelvet, új értelmet kell adni mindennek – na ez a Dada. Mi értelme lehet mondjuk négy ripityára tört macskakőnek? Ez derül ki Szilágyi Kornél és Vándor Csaba Elnyomástesztjéből, amihez négy olyan városból gyűjtöttek utcakövet, amely történelme során sokat állt elnyomás alatt: Varsóból, Prágából, Bukarestből és Budapestről.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Videón meg lehet nézni: nyomástesztnek vetették őket alá egy laboratóriumban, hogy megnézzék, hogy a nép fegyverének is tekinthető kockakövek mennyit bírnak ki. Na melyik kő bírta a legjobban az elnyomást? Természetesen a magyar. Ne feledjük az 1918-as Dada kiáltványból híressé vált idézetet:
Dada nem jelent semmit.
A kiállítást az Andrássy út 69-ben január 31-ig lehet megnézni, december 30-án 16 órától tárlatvezetés is lesz.