Nagyjából 15 éve tudott és elfogadott tény, hogy a Római-part környékét gáttal kellene megvédeni a folyamatos árvizektől, de csak mostanában jutottunk el odáig, hogy ebből legyen is valami.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Nem a gát ötlete ellen tiltakoznak a közelben lakók és a part kedvelői, hanem a terv ellen, amelyet alighanem tavasszal már el is fogad a közgyűlés.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Ezzel az önkormányzat egyértelműen a part menti mobilgát felépítését részesíti előnyben (már elég régóta egyébként), az alternatív, Nánási úti nyomvonal ellenében. Egyelőre ez a két terv van.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Mi a különbség közöttük?
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Az önkormányzat álláspontja szerint a parti nyomvonalon felépített mobilgát 50 ezer embert védene meg, és gyakorlatilag minden szempontból fájdalommentesebb a másiknál.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Egyrészt nem kellene olyan sok fát kivágni (600-800-at csak), továbbá 7 milliárd forinttal olcsóbb a megvalósítása.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Ezen kívül EU-s támogatást is kapnának a 18 milliárd forintos beruházáshoz.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Hogy nézne ki?
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
A partszakaszra 1100 darab 96 kilós oszlopot pakolnának, ebből állna össze a mobilgát, amely pontosan 280 centiméter magas, és 16-18 méter mély lenne. Ezt az elvonuló árvíz után lebontanák (ezért mobil, ugye), és csak egy 55 centis betonaljzat maradna utána.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
És a másik?
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
A Nánási út – Királyok útja közötti szakasz is megoldást nyújthatna az árvízkérdésre, de ezt nem támogatja az önkormányzat. Azt mondják, a két út Duna felőli járdája mellett kellene felépíteni egy egy méter magas és egy méter széles betonalapot, amire még a mobilgát elemei is rákerülnének.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Ezt így első nekifutásra nehéz elképzelni.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Ugyanakkor – azt mondják -, ennek a tervnek a kivitelezéséhez az eddigihez képest kétszer annyi közművezetéket kéne kiépíteni, ami kábé 4 milliárd forinttal többe kerülne, mint a part menti gát esetében, továbbá több fát, olyan 600-900 darabot kellene kivágni hozzá.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Miért vannak rosszul az ellenzők a part menti mobilgáttól?
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Például azért, mert sejtéseik szerint csaknem 1500 fát kellene kivágni ahhoz, hogy ez elkészülhessen. Ezt a fát egyébként aktivisták jelölték meg, azaz ráfújtak egy szívet és egy segíts feliratot. Egy koszorú és egy papírszívekből álló füzér lóg még róla.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Aztán?
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Attól is tartanak, hogy pont azoknak az embereknek kedveznének vele, akik annak idején a nyílt ártéren olcsón vettek telket, és engedély nélkül házat húztak fel rá.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
A gát ugyanis azt eredményezné, hogy innentől kezdve ezek az épületek is biztonságban lennének, ami miatt azonnal megnőne a piaci értékük, következésképpen beindulna az ingatlanturizmus.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Persze amitől pedig majdnem mindenki tart, az az, hogy teljesen elveszti majd a sétáló-utcás,
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
hekkezős,
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
lángosozós,
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
horgászós,
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
csónakázós,
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
pihenésre alkalmas jellegét,
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
azt, amiről eddig szólt A Római-part.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
A tervekről tehát elvileg tavasszal döntenek, de kicsi az esélye, hogy a szakértők és a közgyűlés tagjai hirtelen felülbírálnák az eddigi álláspontjukat.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Nagyjából 15 éve tudott és elfogadott tény, hogy a Római-part környékét gáttal kellene megvédeni a folyamatos árvizektől, de csak mostanában jutottunk el odáig, hogy ebből legyen is valami.