Annak idején az elsők között teszteltem a világ első szabadulószobáját, és azóta is nagyon szeretem ezt a műfajt. Az a szabadulószoba 2011-ben a hasonló tematikájú számítógépes játékok fizikai megvalósításaként jött létre, és a kígyó mostanra olyan tekintetben a saját farkába harapott, hogy már lett a kézzel fogható szabadulószobáknak videójáték-verziója, pontosabban VR-verziója is. A VR a virtual reality, azaz a virtuális valóság rövidítése, és az Ubisoft nevű cég készített két játékot a szabadulószobák mintájára, ezeket lehet kipróbálni a múlt pénteken, azaz péntek 13-án, a Hős utca 1/A-ban nyílt, Démonblokk nevű helyen. Ha ki lehetett, természetesen ki is próbáltuk (az vagyok én ott az alábbi képen a szoba túlsó sarkában, kék ingben!), alább néhány spoilermentes gondolat az élményről, legalul pedig a Démonblokk sajtóközleményét is el lehet olvasni.
Virtuális valóság kezdőknek – 5 fontos dolog
Én nem próbáltam még ki korábban a virtuális valóságot semmilyen más formában, szóval ha valaki kíváncsi, már önmagában ezért megéri. Az ember egy maszkot-szemüveget visel a fején és mindkét kezében van egy-egy joystick – az előbbi segítségével látja és hallja a virtuális világot, az utóbbiak segítségével pedig tud benne közlekedni és dolgokat megfogni.
Ha ön nagy videójáték-rajongó, akkor feltehetőleg már úgyis próbálta a VR-t, én viszont nem vagyok az, és általában nem szoktam úgy érezni, hogy ezeknek a játékoknak célközönsége lennék (pl. lövöldözés, öldöklés, csatázás, autó/repülő/tengeralattjáró/egyéb gép vezetése nem köt le sajnos). A VR-szabadulószobában két játék közül lehet választani, az egyiknek az a címe, hogy A Medúza kapuján túl, a másik pedig az, hogy Szabadulás az elveszett piramisból, mi ezt az utóbbit játszottuk. Íme 5 fontos dolog, hogy mire kell felkészülni annak, aki még sosem járt virtuális valóságban:
- A virtuális valóságban természetesen nem saját fizikai valóságunkban vagyunk jelen, hanem a játék azzal kezdődik, hogy kell választanunk egy avatart, azaz egy figurát, aki megtestesít bennünket. Az elején egy tükrös szobában meg is nézhetjük magunkat, és a játék során természetesen látjuk játékostársainkat is. Illetve az ő avatarjaikat.
- A maszkon van fülhallgató és mikrofon, ezen keresztül lehet hallani a virtuális valóság hangjait-zenéit, illetve azt is, hogy mit mond a többi játékos.
- A joystickok kezelése, meg úgy általában az egész játék teljesen magától értetődő, nem kell videójáték-gurunak lenni ahhoz, hogy az ember 1 perc alatt felfogja-kitapasztalja, hogy mi hogyan működik.
- Ha valamit mégse ért az ember vagy probléma adódik, a moderátortól bármikor lehet segítséget kérni.
- Bizonyos VR-játékok után néhányan szédülésre-hányingerre panaszkodnak, az általunk próbált kalandnak viszont a jelek szerint nincs ilyen káros hatása a gyomorra, se nekem nem volt hányingerem, se senkinek, akivel játszottam.
És igen, tényleg teljesen olyan, mintha az ember tényleg ott lenne, tényleg benne abban a világban!
Virtuális vagy igazi szabadulószoba – 5 különbség
Ha az ember járt már szabadulószobában, akkor elég jól el tudja képzelni, hogy nagyjából milyen egy ilyen játéknak a virtuális verziója. De íme az 5 fő különbség:
- A VR-szabadulószoba kalandja nem feltétlenül egy kicsi, bezárt szobában játszódik. Amint azt a cím is elárulja, az egyik játék helyszíne például egy piramis, méghozzá egy meglepően, megdöbbentően, lenyűgözően, félelmetesen tágas piramis.
- A fizikai szabadulószobák belsejében megpróbálnak egy többé-kevésbé eredeti világot teremteni a játék sztorijához. A VR-kalandok világa ezeknél ezerszer kidolgozottabb, a miénk nagyjából az Indiana Jones-szerű kalandfilmek világába helyezett bennünket, míg A Medúza kapuján túl az Assassin's Creed nevű videójáték világában játszódik.
- A fizikailag valós szabadulószobák tele vannak logikai rejtvényekkel, számokkal, kódokkal, lakatokkal, megfejtésre váró ábrákkal. Az általunk végigjátszott piramisos kalandban is vannak ilyen gondolkodtató feladványok, de kevesebb és más jellegű.
- Én nem tartom magam klausztrofóbiásnak, ezért egy hagyományos szabadulószobát izgalmasnak találok, de félelmetesnek nem. Egyébfóbiásnak se nagyon tartom magam, de a VR-szabadulószobában kiderült, hogy ez nem feltétlenül van így, azt ugyanis félelmetesnek is találtam, és egy ponton kifejezetten utasítanom kellett magamat, hogy tudatosítsam, hogy ez csak egy játék, hogy igazából nem a halálos zuhanástól egy lábfejszélességnyire vagyok, hanem egy üres szobában vagyok a Hős utcában, hogy egy kicsit lemenjen a pulzusom, és tudjam folytatni a játékot.
- A fizikai szabadulószobákat is általában látványosra, vizuálisan érdekesre csinálják a készítők, de ennek nyilvánvaló korlátai vannak. A VR-ben viszont semmilyen korlát nincs, így aztán hihetetlenül látványos az egész. Négy napja játszottam ezt a játékot, azóta többször is álmodtam ezzel a piramissal, és ha becsukom a szemem, szokatlanul pontosan most is magam elé tudom képzelni az egyes jeleneteket/helyszíneket a játékból. Elképesztően nagy hatással van az emberre vizuálisan, nagyon bevésődik az élmény, jobban, mint egy igazi szoba, és annál is jobban, mint egy film.
Ami még fontos
Szóval a Démonblokk megnyitásáról szóló sajtóközlemény alább olvasható a legördülőben, ebből kiderül, hogy ez a helyszín nemcsak VR-szabadulószobáknak ad otthont, hanem fizikai szabadulószobák is lesznek majd benne, illetve társasjátékozni is lehet menni az év bármelyik napján. A játék fejenként 6490 Ft-ba kerül és kb. egy óráig tart (nekünk pár perccel hosszabb időre volt szükségünk a kijutáshoz, de 75 percnél tovább nem lehet húzni a dolgot). A Démonblokk holnapját itt lehet megnézni, Instagramon itt lehet bekövetni őket, legalul az általunk végigjátszott játék trailerje látható videón.
Az ország legújabb VR szabadulószobájában a cél, hogy legyőzd saját démonjaidat!
A budapesti Hős utcában nyitotta meg kapuit a Démonblokk szabadulószoba, péntek 13-án. A hely különlegessége, hogy látogatói, a Blokkerek Magyarországon elsőként tehetik próbára magukat a világ egyik vezető játékfejlesztő vállalata, a Ubisoft VR szabadulószobáiban. A Démonblokk az év minden napján nyitvatartóan várja a kalandor játékosokat.
A budapesti VR szabadulószoba ötletét egy rocker pár találta ki, amikor is egy közös bécsi nyaralásukon találkoztak a Ubisoft vállalat VR technológián alapuló csoportos szabadulószobáinak élményével. A páros régóta célként tűzte ki, hogy különleges, eddig még nem látott szabadulószobát hozzon létre a városban, alapos piackutatás és tervezési időszakot követően végül elszánták magukat, és barátaik, családjuk és támogatóik segítségével kevesebb, mint két hónap alatt megnyitották a Démonblokkot.
„Győzd le a démonjaidat! Ez egy olyan jelmondat, amely leírja, hogy mit tartunk fontosnak, és mi hogyan próbálunk élni: nekünk is vannak démonjaink, nekünk is kell fejlődnünk a hétköznapokban, szeretnénk kiszabadulni a monotonitásból és részt venni egy rendkívüli kalandban” – magyarázza az alapító, Lincz Béla. – „A hozzánk látogató játékosok, akiket mi csak Blokkereknek nevezünk, kuriózum élmény mellett egy rendes közösségi térben találják magukat, társasjátékozó szobával.”
A kiürült raktárépület emeletén romkocsma-hangulat uralkodik eklektikus és kényelmes berendezéssel. Az alapító elmondása szerint cél, hogy további VR szabadulószobai játékok behozatala mellett hagyományos szobákat hozzon létre, fejlessze a közösségi társasjátékozót, és otthont adjon minél több fiatal, feltörekvő zenésznek és művésznek, hogy találkozhassanak rajongóikkal.
A péntek 13-i rendezvény kapcsán Lincz Béla elmondta: „Maga a megnyitó hatalmas élmény volt számunkra, nem csak, mert végre beért a munkánk, hanem mert pénteken egy csomó barát és az egész család azon dolgozott, hogy készen álljunk. Az utolsó percekig még takarítottunk, rendeztük be a helyet vagy rohantunk bevásárolni tartalék-italkészletet. Hálás vagyok azért, hogy mindenki mellénk állt, amikor látták, hogy mennyire fontos nekünk ez!”
A Démonblokk a Hős utca 1-es szám alatt az év összes napján 13 és 23 óra között várja a látogatókat egyelőre két játékkal: a Szabadulás az Elveszett Piramisból és A Medúza Kapuján Túl című kalandokkal. A játékot egyszerre 2 vagy 4 fő játszhatja csapatban, egymással szorosan összedolgozva. A játék időtartama a játékosok ügyességétől függ, kb. 60 perc, legfeljebb 75 percig nyúlhat.
A pénteki zártkörű megnyitón a partnerek, támogatók ünnepeltek együtt a Touch Me Not zenekar akusztikus koncertjén.