Nyár lévén egy olyan összeállítással szerettük volna szórakoztatni olvasóinkat, amely túlmutat a szokásos, melyik celeb hol nyaralt témakörön, azaz feltérképezzük, az ismert emberek mely cégekkel állnak kapcsolatban, és hova mehetnek reklámért cserébe pihenni. Mivel nagyrészt átrendeződött a piac, nehéz volt olyan irodát találni, akik direkt módon hirdetnek celebbel. Leginkább az elmegyünk valahova, arról pedig szívesen beszámolunk az újságnak utakkal találkoztunk, aminél a pletykalap köt szerződést az utazási irodával, azaz hirdetnek náluk az útért cserébe.
Stílus kérdése a celebreklám
„A Vista arculatába nem fér bele, hogy celebeket vessünk be a népszerűsítés érdekében. Ez egy olyan markáns brand, amelyhez nem szükséges olyan ember vagy személyiség használata, aki a Vistával alapvetően nem összeegyeztethető” – mondta Kurucz János, a cég ügyvezető igazgatója. Mint mondta, stílus és ízlés kérdése az ismert emberek alkalmazása ilyen területen. „Húsz éve nem fordult elő, hogy bármilyen formában ismert személyiséghez kapcsoltuk volna a tevékenységünket. Persze előfordult, hogy valaki megjelent, hogy ingyen utat szeretne kapni, cserébe elmondja, velünk nyaralt, de ezt a lehetőséget visszautasítottuk. Olyan is megtörtént már, hogy egy celeb, aki más utazási irodát reklámozott, a mi szolgáltatásunkat vette igénybe.”
A Tesco Travel nemrég jelent meg az utazási irodák piacán, első kiadványuk címlapján Dukai Regina pózol. „Koncepciónk, hogy minden, havonta megjelenő TESCO Travel utazási katalógus címlapján más-más „celeb” szerepeljen. Az első számon Dukai Regina, a másodikon Steinmetz Barnabás látható. A celebekkel való együttműködésünk részleteivel kapcsolatban nem áll módomban információt kiadni Önnek” – mondta Kovács Kolos, az iroda marketing igazgatója.
C-Travel ügyvezető igazgatója, Erdős Ákos arról tájékoztatta a Velvetet, hogy előttük sem ismeretlen, amikor egy közszereplő ingyen utat akar vagy kedvezményre szeretne szert tenni ismertségére hivatkozva. „Nevettünk, amikor valaki úgy kért árajánlatot, hogy ő olimpiai negyedik lett, ezért olcsóbban is megszámíthatnánk az útját.” A C-Travel eddig nem foglalkoztatott celebet és nem is áll szándékban. Jáksó László rádiós – az egyetlen, aki névvel is vállalta, hogy reklámért cserébe utat ajánlottak neki – elmondta, három-négy évvel ezelőtt egy utazási iroda megállapodást kötött a Heti Hetessel, de a felkínált útra betegség miatt nem sikerült utaznia. „Részemről teljesítettem a szerződésben foglalt kötelességeket, csak azt követően lebetegedtem. Az utazási iroda legalább huszonhétszer keresett, hogy beszéljük meg, mi legyen, de nem vettem fel a telefont. Utálom, ha betegen zaklatnak. Már tudom, olyan idióta voltam, mint ide Lacháza. Egy-két millió forint értékben utazhattam volna valahova. Annyit kértek pusztán, hogy az első alkalommal biznisz osztályon tegyem, és valami egzotikus helyre. Utána oda mehettem volna, ahova akarok. Ma már tudom, a világon a legjobb dolog nyaralni. Már szedek gyógyszereket is, és csak reménykedem abban, egyszer egy irodának még eszébe jutok, és elmehetek nyaralni” – mondta.
Válság van
Ónodi György, a Heti Hetes producere arról tájékoztatta lapunkat, hogy évek óta nincs megállapodásuk utazási irodákkal, és nem azért, mert kizárólag öregedő sztárok szerepelnek a műsorban, inkább a válságnak és a piac átalakulásának tudja be. „Teljesen üresek az autópályák mellett álló óriásplakátok, nem hirdetnek a cégek, csak a legnagyobbak tudnak most” – vázolta a lehetséges okot. A Neckermann utazási iroda Klub Oázis, NeckerManó hirdetéseiben Béres Alexandra szerepel. „A közös projekt révén ő tavaly végigjárta az összes klubszállodánkat, mindegyikben pár napot tartózkodott, ezeket az időpontokat hirdettük és jó visszajelzéseket is kaptunk. Ezen kívül, tavaly és idén nyár elején is szerveztünk egy egész hetet Alexandrával. Ezen a héten ő és más celebek is jelen voltak és az utasokkal különböző programokban vettek részt. Tavaly a Török Riviérán volt ez az extra hét, idén Egyiptomban, nagy sikerrel” – tudtuk meg az iroda képviselőjétől, Kertes Hildától. Az utazási iroda arról nem adott felvilágosítást, kikkel dolgozik együtt, arra pedig végképp nem tértek ki, miként honorálják a celebek munkájukat.
Nagy a titkolozás
Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, korábban Rúzsa Magdival az együttműködésük kiváló volt, de a válság újragondolásra késztette az utazási irodákat, idén nem terveznek együttműködést celebekkel. Molnár az énekesnő menedzserének kérésére nem nyilatkozott arról, hogy az út sikeres volt-e, ahogy abba se avatta be szerkesztőségünket, milyen együttműködés volt az utazási iroda és Rúzsa között. Arra a tini titokra sem derült fény, hogy az Aerovivánál jelenleg is foglalkoztatott Vágó István hova utazhat és milyen értékben, hiszen az iroda ügyvezető igazgató csak jövő héten lesz az országban. A Tensi Holiday értékesítési vezetője, Hargitai Éva viszont szívesen beszámolt arról, hogy ők az állandóságra törekszenek, ezért nem használnak celebeket. Habár hozzátette, hogy rendszeresen utaztatnak celebeket. „Mi magunk nem vagyunk élenjárók a celebreklámokban, a cég koncepcióban nem szerepelt, hogy velük hirdessük irodánkat. Saját értékeinket, a megbízhatóságot és minőséget erősítjük a cég kommunikációjában.”
A Mercator Holiday korábban Bajor Imrével és Koós Jánossal igyekezett kedvet hozni az utazáshoz, azonban az új tulajdonos nem tartotta meg az iroda arcait, így a cég is beállt azoknak a sorába, akiknek az elégedett és visszatérő vendégek véleménye a legfontosabb. Míg a szponzorautók összegyűjtésénél lelkesen nyilatkoztak a cégek képviselői, addig az utazási irodák vezetői csak nyögvenyelősen szólaltak meg, részletekbe pedig semmilyen esetben nem bocsátkoztak.