Leszedetik Montrealban azt a PETA-óriásplakátot, amelyen a szőke színésznő a hentesbolti testrész-felosztásokkal a bőrén pózol. A PETA csak a szokott polgárpukkasztó stílusát hozta, a polgárok meg persze pukkadtak, úgyhogy megint sikerült bekerülni a nemzetközi sajtóba. Csirkés-csajos plakátbotrány amúgy nálunk is volt pár éve, csak abban nem szerepelt Baywatch-színésznő, úgyhogy nem ütötte meg a nemzetközi bulvármédia ingerküszöbét.

A Baywatch-playmate tegnap Montrealba repült volna legújabb PETA-óriásplakátjának ünnepélyes leleplezésére, de az utolsó pillanatban le kellett mondania az útját: a helyiek értesítették, ne fáradjon feleslegesen, a plakátavató lefújva. A szaggatott vonalakkal bejelölt testtájakkal pózoló Anderson látványát ugyanis szexistának minősítették a helyi hatóságok, és nem engedélyezték a plakátok kihelyezését – számolt be róla a Daily Mail.

A PETA-ról persze tudható, hogy direkt helybe megy a pofonért, hirdetései mindig a provokációt használják arra, hogy minél nagyobb sajtóvisszhangot kapjanak. Egy jó kis betiltásra meg egyenesen gyúrnak, hisz ha a kampánnyal nem is, a botrány hírével mindig tutira be lehet kerülni a lapokba (ahogy a jelen példa is mutatja). Ha mindehhez ráadásul még egy fürdőruhás bombázó celebet is tudnak villantani, akkor biztos a sajtóvisszhang, ezúttal pedig mindez együttállt: Anderson a PETA egyik legrégebbi kampányarca, aki rengeteg hirdetésükben szerepelt már, ha meg egyszer playmate volt, a közízlés szerint bizonyára nem minősül rondának.

A betiltott plakáton – amelyet Montreal Jaques-Cartier terén lepleztek volna le – a szőke színésznő egy apró bikiniben feszít, miközben testére a hentesboltokból ismerős felosztás van felrajzolva, és a húsfeldolgozásban használt elnevezések – hátszín, fartő – felírva. Ha ez nem volna elég, a szlogen mindezek mellett kb annyit tesz, hogy „Minden állat ugyanolyan részekből áll – Legyen szíved, légy vega!”, amiért Anderson helyében valószínűleg sokan elgondolkoztak volna a plakát üzenetén, neki azonban a jelek szerint nem volt kifogása ellene, hogy leállatozzák.

A plakát betiltását azonban nagyon nehezményezte: „Szomorú, hogy egy olyan városban, ami a sztriptízbárjairól, haladó szelleméről és szélsőségeiről ismert, egy nőt eltilthatnak attól, hogy a saját testét politikai állásfoglalásként használja. A világ más részein meg arra kényszerítik az asszonyokat, hogy az egész testüket burkával fedjék be – ez lesz a következő? Nem gondoltam volna, hogy Kanada ennyire puritán lenne” – háborgott a maga is kanadai születésű Anderson.

A város hivatalos közleménye szerint a plakát szexizmusa azért fáj, mert „nem is annyira botrányos, mint inkább szembeszáll minden olyan értékkel, amelyekért különféle szervezetek harcolnak a nők egyenlőségéért folytatott küzdelemben”. Hasonló problémái voltak a hazai Reklámszövetségnek 2007-ben, amikor az Önszabályozó Reklámtestülettel közös állásfoglalásban ítélték el a Zalabaromfi emlékezetes, Bomba csirke! szlogenű plakátját.

Azon az óriásplakáton egy tangabugyis nő guggolt a nézőnek háttal, grillcsirkére emlékeztető pózban, szétvetett lábakkal, rajta a szaggatott vonalas felosztással és csirkefeldolgozásra utaló feliratokkal: farhát, szárny, alsó- és felsőcomb, stb. Markovich Réka, az Önszabályozó Reklámtestület részéről azt is egyértelművé tette, nem a szexualitással volt a gondjuk - mivel a női test ábrázolása hosszú időkre tekint vissza -, itt viszont öncélúan, tárgyként ábrázolva jelenik meg. A bizottság állásfoglalásában felszólította a céget a reklám visszavonására, ők azonban vonakodtak, mert továbbra is fenntartották, hogy ez egy vicces hirdetés.

A Zalabaromfi régi és Pamela "PETA" Anderson új plakátja közt pedig további kapcsolat lehet a Reklámkritika blog találata, akik észrevették, hogy a Zalabaromfi csirkenője valójában már akkor is egy német PETA-plakát lenyúlása volt: eszerint a PETA most nem a spanyolviaszt találta fel, csak egy saját régi plakátötletét frissítette fel kicsit celebbel-botránnyal.