1. Sex Pistols
Az előzenekar, nem túl nagy meglepetésre, az a Semi Precious Weapons volt, akikkel együtt Lady Gaga odavetette magát a közönség közé még augusztusban egy fesztiválon. Az esetet a tegnapi koncert közben is felemlegette a harisnyás-tűsarkús énekes, aki a klasszikus punk hagyományoknak megfelelően az ízléssel és józan ésszel vehemensen szembehaladva nyomta bele a rockot a közönség arcába.
2. Michael Jackson
Nem véletlen, hogy közvetlenül a koncert előtt, amikor még égtek a lámpák, a popkirály legismertebb dalai szóltak a hangszórókból. Lady Gaga maga döntött úgy, hogy a tavaly elhunyt legenda számaival fogja megadni az alaphangot saját műsorához. Az előadás későbi szörnyes-zombis témái és koreográfiái úgyis erősen idézték Michael Jackson Thriller-korszakának hangulatát.
3. Madonna
De ne feledkezzünk el arról sem, aki ezt az egész musicalbe-operába hajló koncertformátumot feltalálta. Ő volt Madonna, aki talán az 1990-es Blonde Ambition turnéval lépett át egy bizonyos határt, mert innentől kezdve már annyi volt a díszlet, a kellék, a táncos, a jelmez, a sztori, hogy az előadás már nem igazán hasonlított az addig megszokott pop-rockkoncertekhez.
Lady Gaga ezt a hozzáállást annyiban vitte tovább, hogy egész kis történetet is kreált kétórás darabja köré, amelyben ő és barátai New Yorkban a Monster Ball nevű bulit keresik, de persze eltévednek. Gagának végül még egy szörnnyel is meg kell küzdenie, ami után azonban jön a hepiend, azaz maga a buli, a Monster Ball, a szörnyek bálja, amit a koncert ráadásszáma, a Bad Romance jelenített meg a színpadon.
4. Pet Shop Boys
Populáris, dallamos, idegesítően fülbemászó, euródiszkós, egyszerű, mindenki által befogadható, mégis intelligens popzene teátrális körítéssel - mi jut erről az ön eszébe? Persze, Lady Gaga, de rajta kívül nem volt még valaki korábban...? Nem szokás a Pet Shop Boyst is belekavarni a Lady Gaga-jelenségbe, én most mégis megteszem, éppen a fenti oknál fogva. A legendás brit popduóban persze volt valami rejtélyesség-visszafogottság, ami Gagából hiányzik, de talán nem túlzás azt állítani, hogy Lady Gaga legjobb poppillanatai (mondjuk a Monster vagy az Alejandro) tökéletességükben a Pet Shop Boys ’80-as években keletkezett klasszikusait idézik (mondjuk a Heartot vagy a Domino Dancinget).
5. Tori Amos
A koncert nagyjából felénél minden elcsöndesült és elsötétedett, Lady Gaga leült egy fekete zongora mögé, és önmagát kísérve elénekelte a Speechless című számot. Eközben a hangszer valami pirotechnikai trükk segítségével lassanként lángba borult, és a szám végére úgy tűnt, mintha Gaga nem is egy zongorán, hanem egy hatalmas lángnyelven játszana.
Akik ismerik Tori Amost, esetleg látták is már élőben, azoknak egy ilyen jelenetről óhatatlanul eszébe jut a szintén vad, és szintén zongorázós-éneklős művésznő. Csak nála a tűz nem igazi, hanem oda kell képzelni, ami persze nem nehéz, főleg Amos lángvörös haja láttán. Egyetlen egzaltált csaj, egyetlen zongora, egyetlen hang, őrületes szuggesztív erő - és olyan lehengerlő tehetség, amit rengetegen igazságtalanul soknak tartanak a magát neccharisnyában riszáló Gaga számára, nyilván ezért próbálnak letagadni belőle. A tények azonban a neccharisnya ellenére tények maradnak.
6. David Bowie
A csendesebb rész második dala egy új szám volt, ami a következő Lady Gaga-albumon kap majd helyet. A címe You and I, és a második fele egy olyan őrületes beindulós részt tartalmaz, aminek során a Ziggy Stardustra egyébként is emlékeztető, citromsárga hajú énekesnő székére felállva kézzel-lábbal püföli a zongorát, majd a gitáros játékába is belemászik, lábbal. Ugyanennek a megfelelőjét 1972-ben David Bowie fellépései jelenthették.
7. Ozzy Osbourne
Az egyik teljesen szokatlan dolog Lady Gagában az, hogy a popzenét borzasztóan sötét, félelmetes, sőt horrorisztikus dolgokkal keveri. A szopóálarcos átvezetővideók még hagyján, de a Teeth című szám alatt előkerül egy több méteres angyalszobor, ami az Alejandro közben vérszökőkúttá változik át. Kíváncsiak lettünk volna, a rengeteg tíz év körüli gyerek, akiket a közönségben láttunk, mit szóltak ezután ahhoz, hogy Lady Gaga meg is fürdött a vérben, majd egy-két táncosát is bekente vele. Őket vagy szüleiket talán sokkolta a jelenet, én személy szerint azon se lepődtem volna meg, ha Ozzy Osbourne módjára Lady Gaga ekkor előhúz valahonnan egy élő denevért, és leharapja a fejét.
8. Marilyn Manson
Abból a sötét birodalomból, ahonnan Ozzy Osbourne előkerült, szabadultak ki azért mások is az idők során. Lady Gaga többnemű-nemtelen, agyonszexualizált, mégis komor személyiségének egy másik előképe volt az ezredforduló környékén Marilyn Manson. A rokon lelkek annyira jól megértik egymást, hogy a LoveGame a koncerten abban a változatában ment, amelyben Marilyn Manson is énekel. Persze mindehhez koponyaszerű fejdíszben pompáztak a táncosok.
9. Courtney Love
Kurt Cobain izgalmas arcú özvegye az egyetlen, aki nekem nem jutott eszembe a Lady Gaga-koncert két órája során. Eszébe jutott viszont másoknak, ahogy a turnéról eddig megírt kritikákat nézem. A hasonlóság állítólag abban áll, hogy mindketten rengeteget beszélnek és káromkodnak fellépéseik közben. Ez Lady Gagánál úgy nézett ki, hogy hol a halovány történetecske fonalát próbálta tovább gombolyítani monológjaival, hol pedig a “mindannyian sztárok vagyunk” mantrát ismételgette, mondanivalójába és dalszövegeibe minduntalan beleszőve a Budapest szót, aminek hallatán a közönség huszadszor is őrült tombolásba kezdett.
10. Madonna
És persze nem intézhetjük el Madonnát pusztán annyival, amennyi a harmadik pontban szerepel. Az elmúlt 25 évben rengeteg énekesnőre mondták már, hogy “ő az új Madonna”, de végülis csak Lady Gaga volt képes átvenni a stafétabotot. Sőt, nemcsak azt vette át, hanem például Madonna fő üzenetét is, amit Lady Gaga számain kívül monológjaiban is többször elmondott, nehogy valaki lemaradjon róla.
Ismételjük át a kedvéért ehelyütt is még egyszer, miket zengedezett Lady Gaga tegnap este. Mindegy, hogy ki vagy, vagy hogy nézel ki (“it makes no difference if you’re black or white, if you’re a boy or a girl”), hallgass a szívedre, és csináld azt, amit igazán szeretnél, (“go inside all your finest inspiration”), ne zavarjon, ha a többieknek nem tetszik, vagy cikiznek érte (“everywhere you turn it’s heartache”), vállald fel önmagad, mert mindenki szupersztárnak születik, így te is (“you’re a superstar, yes, that’s what you are, you know it”). (A zárójeles idézetek a Vogue című Madonna-számból vannak 1990-ből.)
De Lady Gaga nemcsak hogy ugyanazt mondja, mint Madonna, ráadásul a popkirálynőhöz hasonlóan ő maga is egy New York-mániás, provokatív, olasz származású, bizonyos helyzetekben kifejezetten férfias nő, aki brilliáns és karizmatikus zenei előadóművész, de botrányosan rosszul színészkedik. Ez utóbbi szépséghiba Madonna filmjeiben katasztrofális eredményekkel járt, a Lady Gaga-koncert színházszerű jeleneteiben viszont szinte bájos.
Madonna abban volt zseniális, hogy mindig tudta, kire kell támaszkodni, jó érzékkel ki tudta választani az éppen induló, jól meglovagolható-átértelmezhető trendeket. A fenti 9 pont elég jól mutatja, hogy Lady Gaga is remek érzékkel lövi be magának a kiindulópontokat. Ki tudja, innen elrugaszkodva még hova fog eljutni.