Szombat este óta hirtelen mindenkinek van véleménye Márta Alexről. Páran egyszerűen nem értik, miért tud egy gyerekdalhoz hasonló egyszerűségű dallal népszerűbbé válni, mint Radics Gigi, mások viszont egyenesen új korszak kezdetéről beszélnek. Összeszedtük a leggyakoribb állításokat ByeAlexről.

ByeAlex tud énekelni

Ez konkrétan csak abban az univerzumban jelenthető ki, amit pont a ByeAlex által legyőzött tehetségkutatósoknak teremtettek meg: bármilyen meglepő, nemcsak az a jó énekes, aki minden létező helyre beerőltet egy jó kis hajlítgatást, a végén pedig még kiereszt egy jó nagy yeah-t. “ByeAlex tisztán és pontosan énekel, csak az lehet a zavaró, hogy ezt nagyon levegős hangon teszi. Ezért úgy tűnik, mintha nem is énekelne. Nem olyan egyszerű így énekelni, hacsak nem tényleg ilyenek a hangi adottságai” – fejtette meg a dolgot a Velvet háziénekese.

ByeAlex stílusa nemzetközi jelenség

Az más kérdés, hogy az Eurovízióra szinte csak mi vagyunk képesek kiküldeni egy intim hangulatú szerelmes dalt, de a ByeAlexhez hasonló egyszerűen singer/songwriternek nevezett figurák épp a sokadvirágzásukat élik. Elég csak megnézni a szintén dünnyögésben utazó amerikai Bon Ivert, akinek 2011-es második lemeze meghódította az USA-t, négy Grammy-jelöléséből pedig kettőt díjra is váltott. Még azt sem lehet mondani, hogy Magyarországra csak most jutott el a hétköznapiság kultusza, hiszen Cseh Tamásról soha nem mond senki egy rossz szót sem. Arról véletlenül sem Márta Alex tehet, hogy egy agyonfuttatott dalverseny kell ahhoz, hogy az erre való igény kézzelfoghatóvá váljon.

ByeAlex nem csak a nép egyszerű gyermeke

Bár ByeAlex épp azzal hódít az addiktív refrénű dala mellett, hogy egy tök átlagos, mindenféle allűröktől mentes srác, ez is épp olyan következetesen felépített imidzs, mint Rihanna partyribancsága vagy hazai szinten például Fluor Tomi szuperjófej laza stílusa. Ettől persze ByeAlex lehet egy allűröktől mentes srác, mint ahogy Rihanna is egy partyribanc, és Fluor Tomi is egy szuperjófej laza figura. Az, hogy ebből minél többet kihozzon, már a kiadó feladata, a CLS jól működő módszereivel pedig ezúttal sikerült is.

ByeAlex győzelme nem mérföldkő

Ahogy azt már mások is megírták, ByeAlex szinte teljesen a közönség lelkén száradó győzelme a Dalban figyelmeztető üzenet a tehetségkutatókból évről évre egyre gagyibb bulvárt csináló kereskedelmi csatornáknak, hogy lassan lenne másra is igény, mint a világszínvonalúnak hazudott, ugyanazzal a jól bejáratott dalszerzőkamarillával dolgozó figurákra. Ettől még valószínűleg nem paradigmaváltó esemény, és nem a független zenei színtér megdicsőülése, csak egy jel arra, hogy a tehetségkutatók szavatossága éppúgy le tud járni, mint a villába költözős valóságshowké.

ByeAlex popzenét játszik

Annak köszönhetően, hogy Magyarország egy popzenei szürkezónában van már évtizedek óta, valamiért a popzene fogalma is félre van értve. A képlet úgy néz ki, hogy popzene az, amit le lehet játszani a telepi diszkókban, egy jó nő rázza rá a seggét, esetleg rosszul megcsinált alapokra vallanak rá szerelmet jóképű férfiak. Minden más alter, ha valamivel többet gitároznak benne, akkor esetleg metál. A valóság az, hogy a Kedvesem egy fogósra megírt egyszerű popdal, ami kerüli a túlzott színpadiaskodást, ami általában jellemző a ByeAlexszel egy akolból érkező előadókra. És mivel popdal, ráadásul sokan szavaztak rá, még akkor is helye van az Eurovízión, ha szinte garantálható, hogy nem lesz benne a top10-ben sem. Sőt, még akkor is, ha Schobert Norbi világába nem fér bele, hogy 2013-ban egy vastag keretes szemüveg és egy hetykén felcsapott sapka sokkal coolabb, mint estélyiben a mindent legyőző szerelemről hajlítgatni.