Feljelentőinkben visszatérő probléma, hogy az ismertségek az életben nem úgy néznek ki, mint a televízión keresztül. Cikkünkből kiderülnek az eltérések fő típusai, és utánajárunk a lehetséges okoknak is.

Régóta tudjuk, hogy a televízió kövérít, valamint azt is, hogy a sminkesek csodákra képesek. Ennek megfelelően a feljelentőkben rendszeresen szembesítenek minket éber olvasóink azzal, hogy egy adott híresség mennyire hasonlít, illetve nem hasonlít a televízióban látottakra.

Az eltéréseket három alaptípusba lehet sorolni: van, aki idősebbnek-fiatalabbnak, szebbnek-csúnyábbnak, alacsonyabbnak-magasabbnak tűnik, mint a tévében. Először az operatőröket gondoltuk a bűnösöknek, de több szálon futó nyomozásunk azt az eredményt hozta, hogy a világosítók ássák el ez ügyben a kutyát, de azért egy sminkest is megkérdeztünk, hátha.

Alacsonyabb-magasabb

A három közül ez a legnagyobb kategória. Ez érthető is, egy kb. 80 centi átmérőjű dobozt nézve nehéz belőni, hogy a benne mozgó kicsi emberke az életben mekkora lehet. Rácz Félix ex-boxmenedzser, Lola, Jánosi Dávid, Kisó, Csordás Tibi, Galambos Dorina, Konta Barbara és Gyöngyösi Nándor erősítik többek között azoknak a csapatát, akik az életben kisebbnek tűnnek. A meglepően magasak között van például Kóka János és Hoffmann Mónika.

Homolya Szilvia, megkérdezett sminkesünk szerint a ruha játszhat esetleg szerepet abban, hogy ki mekkorának tűnik, de igazából nem talált megfelelő magyarázatot arra, hogy miért tűnhet valaki magasabbnak, vagy alacsonyabbnak a televízión keresztül, mint élőben. Az operatőrök annyit játszhatnak, hogy alulról, vagy felülről vesznek valakit, így az magasabbnak, vagy alacsonyabbnak fog tűnni, de ez általában elég átlátszó trükk. Paluch Krisztián világosítói munkája során azt tapasztalta, hogy az alkaton nem nagyon lehet változtatni a fényekkel, az inkább apróbb részeltek korrigálására, eltorzítására alkalmas.

Szebb-csúnyább

Jáksó László, Dolhai Attila, Gyurcsány Ferenc és Tilla is sokkal jobban néz ki feljelentőink szerint a valóságban, mint a tévében. Örömmel közöljük, hogy olyan hírességet nem találtunk, aki élőben nézne ki rosszabbul. Sminkesünktől megtudjuk, hogy a televízió átlagosan 4-5 kilót kövérít, mert az erős túlvilágítás miatt olyan éles kontúrokkal látjuk az embereket, ahogy egyébként nem szoktuk. Szebb-csúnyább viszonylatban Homolya Szilvia még azt is elmondja, hogy például egy reggeli televíziós műsorba folyamatosan érkeznek a vendégek, a sminekeseknek nagyjából 10-12 percük van dolgozni, a világosítók pedig olyan homogén fényt igyekeznek csinálni, ami mindenkinek ugyanannyira áll rosszul, mint jól.

Idősebb-fiatalabb

Újabb örömhírrel szolgálhatunk, hírességeink nemcsak szebbek élőben, de fiatalabbnak is tűnnek. A feljelentők szerint Farkas Bertalanról, Stohl Andrásról, Gazdag Tiborról, Ábrahám Editről bizton állíthatjuk, hogy élőben letagadhatnának néhány évet. Az idősebb-fiatalabb kérdésben sminkesünk teljesen egyértelműen a világosítóra hárította a felelősséget, mondván egy világosító +/- 10 évet tud alakítani valaki korán. Egy élő televíziós műsorban nem nagyon van lehetőség a nagy sminkelgetésre, egy előre felvett showműsor során pedig a másik véglet érvényesül, vagyis az ilyen műsorokban több sansz van arra, hogy a képernyőn látható személy fittségét ügyes, kis ecseteket mozgató kezek okozták.

Ugyanakkor Homolyaitól megtudtuk azt is, hogy a fiatalok sokkal nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy milyen sminket kapjanak egy műsorban, mint az idősebbek. Paluch Krisztián elmondott néhány trükköt a világosítók szakmájából, amivel az ember látszólagos korán lehet változtatni. Szemből világítva kevés árnyék vetül az arcra, így a ráncok "kisimulnak", az illető fiatalabbnak tűnik, oldalról világítva a helyzet pont megfordul és az árnyékok szaporodásával idősödik az arc. Ezen kívül lehet még játszani különféle fóliákkal, fényarányokkal. Szintén a fiatalítást segíti elő, ha például szereplőnket kicsit túlvilágítjuk. Az idősebb-fiatalabb vonalon tapasztalt eredmények szintén azt támasztják alá, hogy egy élő műsorhelyzetben nincs sok lehetőség személyre szabni a körülményeket, ezért az ilyen szituációkban néha bizony előnytelen megvilágításba kerülnek hírességeink.