A magyar színészek közül elsőreklámosként Cserhalmi Györgyöt illik megnevezni, aki a 90-es években arccal is vállalta, hogy a CIB bankot népszerűsíti. Meg persze Kern András, aki egy Daihatsu csomagtartótetejébe ütötte be naponta többször is a fejét. Ahogy teltek múltak az évek, Badár és Szőke is képbe került, de már csak azután, hogy Szilágyi János bemutatta a Cosmodisket, Reviczky Gábor neve meg örökre összeégett a Praktikerrel.
Egerszegi Krisztina tévés-reklámszereplése szinte egyidőssé vált a Danette-tel, és jó ideje Keleti Andrea arca ugrik be, ha az ember Actimelt akar levenni a hűtőpultról. Pécsi Ildikó Bioponos színészi teljesítménye is feledhetetlen, de persze nem ez a legalja, hanem amikor sportolókat vagy modelleket kérnek fel, akik saját hangjukon próbálnak terméket ránk tukmálni. Emlékezetes alakítást köszönhetünk Epres Panninak, és férjének, akik egy Citroën C4 reklámjáért hajlandók voltak erőlködni, és mindenkiben tudatosítani, hogy két mondatot is nehéz előadni hitelesen. Bajor Imrét azért muszáj egy lapon említeni Benedekékkel, mert Bwin internetes sportfogadást és szerencsejátékot is kínáló cégnél nem tudjuk ki gondolta komolyan, hogy az a színész, aki a nettel csak köszönőviszonyt ápol, jó lesz a reklámjukba.
A mai napig úgy érzik a szakemberek, vásárlásra lehet ösztönözni a jónépet azzal, ha egy terméket celebbel hirdetnek. Gondoljuk végig, vennénk-e azért Libidfit potencianövelő tablettát, mert a nemzet csótánya vigyorog vissza a képen egy farmeringben? Vagy mert az egyik Irigy Hónaljmirigyes feltett kezekkel fogadja az égből hulló húszezreseket, hiszen sokat spórolhatunk, ha Suzukit veszünk? A legjobban kétségtelenül a Corega Tabs járt, aki Mary Zsuzsival próbált új vevőkre találni. Túl azon, hogy az énekesnő képes kamera előtt is az almába beleharapni, a 20 éves fiújával akkor rukkolt elő, mikor a műfogsor-rögzítő reklámon már mindenki röhögött. Kell ennél több a cégnek? A hatvanéves énekesnő nyíltan, protkóval nyomja, miközben egy szinte kiskorú szeretgeti testét.
Otthon festik a hajukat
Sebestyén Balázs először a Gastroyalnak mondott igent, mert ő a hite szerint nem gyilkol állatot, jobban szereti, ha más végzi el helyette a piszkos munkát. Csatlakozott az ételszállítóhoz Horváth Charlie, Balázsy Panna, Jakupcsek Gabriella, Kiss Endi, Sarka Kata, Hajdú Péter, a Schobert család, Szikora Róbert, Vadon János és Stahl Judit. Az apostolok közelébe sem érhet Szávay Ágnes, aki a Spar Vital termékeit népszerűsíti, feltűrt zöld ingben, győzelmet mutatva kis kezével. Kár, hogy az utóbbi időben mindig kikap. Kásás Vodafone-os elkötelezettsége szinte aranyos, főleg a mamival, de Talmát férfias tartalomként hirdetni az LG-nek, mégiscsak csúnya.
Esztergályos a Tesco után a Plus élelmiszerláncot méltatja, de a váltás ténye eltörpül Korda Gyuri és Balázs Klári Profis nótája mellett. Ami nem megy, azt nem kéne erőltetni, de még a rádióban is hallhattuk ezt a szpotot. Vágó István nem túl emlékezetes, inkább unalmas, ahogy pénzügyi tanácsadó céget ajánl. Persze ő már csak tudja, hova érdemes és mit. Oroszlán Szonja, ahogy Erdélyi Mónika és Gryllus Dorka is, csak és kizárólag otthon festi haját, na persze. Mindegy igaz-e, a lényeg, hogy ők a L’oreál arcai - pontosabban, már csak Oroszlán, aki néha szőke, néha barna. Vízilabdásaink pedig Kemény Dénessel az élükön este egymást hívogatják, hiszen ingyen van.
A legújabb reklámarcok pedig nem mások, mint Bódi Sylvi, Ördög Nóra, Ivancsics Ilona, no meg Szabó Győző. A modell a Cimsec fúgázót hirdeti egy óriásposzteren, konkrétan négy négyzetméter hideg burkolat előtt pózol, miközben Ördög Nóráról az derült ki, az Enviga nevű üdítőitalt hívja segítségül, ha az emésztéséről van szó. Szabó Győző pedig a Blikk arca lett.
Lábon is lőhetik magukat
Ivancsics Ilona a Szomszédokban annyira jól alakította a tanárnő karaktert, hogy az OTP majd húsz évvel később ismét erre a szerepre kérte fel. Zongorát minden otthonba akár hitelért is, hogyne. Szántó Balázs, kommunikációs tanácsadó szerint a legtöbbször azért köszönnek vissza a bannerekben celebek, mert a kreatív, az ügynökség vagy az ügyfél kapcsolódási pontot vél felfedezni a hirdetett áruval, vagy mert a büdzsé megengedi. Bulvárhősöket pedig azért alkalmaznak előszeretettel, mert tudják, a sajtó foglalkozni fog vele, vagyis előre gondolkodnak. „Vagy teljesen új a márka, vagy szeretnék megújítani: ilyenkor kérnek fel sztárokat. Esztergályos Cecíliánál biztos arra gondoltak, jól borsot törnek a Tesco orra alá, de csak lábon lőtték magukat. Ugyanis a színésznőről elsőre mindenkinek a Tesco ugrik be, nem a Plus. A celebekkel viszont spórolni is lehet, hiszen nem kell aktív reklámidőben elmagyarázni a célközönségnek, ki a szereplő. De azt is érdemes figyelembe venni, néha celebbé válik egy-egy reklámarc, mint például a CIB-es orvos és az asszisztense, akik a folytatásos reklámnak köszönhetően pluszban szappanopera hősök is lettek” – mondta Szántó.
Baranyai Szabolcs, a Blikk marketingvezetője kérdésünkre elmondta, azért döntöttek Szabó Győző mellett, mert nagyon széles körben elfogadott, és pont olyan színes egyéniség, mint a napilap. „Győző sok célcsoport, sok különböző társadalmi réteg számára kedvelt szereplő, de nem szerette volna, ha lejáratná a reklámszereplés. Megbeszéltük, mit nem szeretne, és innentől gördülékenyen mentek a dolgok.” Természetesen a fizetsége titokban maradt, de biztosak lehetünk benne, hogy az adózott összeg végén is találunk elég nullát. Nemrégiben pedig belefutottunk egy Dukai Regina, Kovács „Koko” István, Noszály Sándor, Szávay Ágnes és Carlos Perez ötösfogatba egy Fila poszteren. Kiderült, Dukainak nem járt külön pénz a fotóért, hiszen amúgy is a cég szponzorálja.
Információink szerint kampányok esetén a megrendelő a legtöbb esetben maga keresi meg a celebet, és állapodik meg a gázsiról. Természetesen minél aktuálisabb közszereplőről van szó, annál drágább. Általában egyéni megállapodás kérdése, de milliós tételnek számít, ha valaki az arcát vagy nevét adja valamihez. A cégek sose verik nagydobra, mekkora fizetésben állapodtak meg a celebbel, mert ha az nyilvánosságra kerülne, kiindulási alapként is szolgálhatna. Ha például – ez szigorúan fikció – Gáspár Győző egymillió forintért reklámoz egy gumilabdát, míg Stohl András hét millióért vállalja arccal is, hogy kizárólag Kőbányait iszik, akkor lehet, hogy Gáspár többet nem hajlandó ilyen olcsón műanyagáru mellett pózolni, és ezzel tönkreteszi a magyar könnyűipart. Tehát a cégek érdeke is, hogy ne kerüljön nyilvánosságra a kifizetett összeg, nehogy felverjék a celebek az árakat. Ha nem ismert személyiségről van szó, a szokásos költségeken túl az ismeretlen szereplő pusztán pár tízezer forintra számíthat.
Nagy Feró csak alátámasztotta értesüléseinket, bár a zenész megszívta, semmit nem keresett a potencianövelő reklámozásával. Ha nem tiltják be idő előtt a készítményt, és rákapnak a fogyasztók, a nemzet csótánya biztosan vehetett volna magának új farmerkabátokat. "Egy barátom forgalmazta a szert, ő kért meg rá, kipróbáltam, tök jól működött. Vissza adta a magabiztosságot. Anyagilag semmiféleképpen nem érte meg, de szabadon garázdálkodhattam, vagyis bármikor kérhettem belőle, adtak. Kétszer-háromszor igénybe is vettem. A megállapodásunk pedig úgy szólt, ha sokat eladnak belőle, akkor részesedést kapok, de betiltották , nyilván a gyógyszeripari lobbi miatt. A következő termékhez szigorúan jól látható összeg fejében adom a nevem, egymillió forint alatt nem fog érdekelni semmi. Van nekem munkám, zenélek, néha hülye celebet játszom, nem szorulok a reklámra" – mondta.