Rekordot döntöttek a kutatók, akik egy 48 ezer 500 éves vírust élesztettek fel. Egy kísérlet során igazolni tudták, hogy a kórokozók a mai napig képesek fertőzni.

Szibéria fagyott talajában, az úgynevezett permafrosztban évezredek óta szunnyadó vírusokat hoztak felszínre francia tudósok, akik egy új tanulmányban mutatták be a mikroorganizmusokat. Jean-Marie Alempic, a Francia Tudományos Kutatóközpont mikrobiológusa és csapata azért fogott a kórokozók tanulmányozásába, mert a klímaváltozás miatt idővel maguktól felszabaduló vírusok felkészületlenül akár halálosak is lehetnek az emberiségre nézve.

A kutatók a közelmúltban 13, különböző helyről származó vírust elemeztek, ezek közül kilenc több tízezer éves.

Köztük is a legöregebb egy 48 ezer 500 éves, a Pandoravirus nembe tartozó mikroorganizmus, amelynek felfedezése rekordnak számít.

A kórokozók közül volt, amelyiket egy befagyott tó mélyéről gyűjtötték be, míg egy másikat mamutgyapjúban fedeztek fel. Mindegyik jégbe zárva konzerválódott – írja a ScienceAlert cikke nyomán a 24.hu. A kutatók egysejtűamőba-tenyészetekkel igazolták, hogy a vírusok még ma is képesek fertőzni.

(Borítókép: Befagyott víz egy ember lábai alatt. Illusztráció: Getty Images)