1. tévhit: A villanyautó használhatatlan, amíg nincs országos töltőhálózat
A villanyautó előnye, hogy otthon lehet tölteni. A napi használat során az embereknek nagyon ritkán kell többet menniük annál a távolságnál, mint amennyit egy töltéssel az autó meg tud tenni, így az elektromos járművek akár egyetlen nyilvános töltő használatbavétele nélkül is jól használhatók. A közösség tagjainak jelentős része sosem használ nyilvános töltőt, hiszen csak otthon, éjszaka töltik az autójukat.
2. tévhit: A villanyautó nem környezetkímélő, mert a 3-4 évente kidobott akkumulátorok szennyezik a környezetet
A tapasztalatok szerint az elektromos autók akkumulátorait nem kell 3-4 évente kidobni, vagy cserélni. Ennél jóval többet is kibírnak. A hibrid autók között találni bőven tíz év feletti szavatosságú, kiválóan működő darabokat is, de a legelső, nagy tömegben gyártott villanyautók is elérték már az 5 éves kort és még nincs komoly gond az akkumulátoraikkal, azok teljesítménye nem romlott jelentősen.
Ezek az autók ma is majdnem olyan hatótávok megtételére képesek, mint újkorukban.
Az akkumulátorokat várhatóan akkor fogják közlekedésre alkalmatlannak minősíteni, amikor már nem lesznek képesek gyári kapacitásuk 50-60 százalékának leadására sem. Ekkor viszont még egyéb felhasználásra kiválóan alkalmasak lesznek, így az autókból kikerülő akkumulátorok még hosszú ideig nem fogják a környezetet terhelni. Mire az akkumulátorok teljesen tönkremennek, addigra minden bizonnyal meglesz a megfelelő újrahasznosítási technológia is, hiszen az akkumulátorban nagyon értékes fémek találhatók.
3. tévhit: 6-8 óra az akku feltöltése
Nem mindegy, hogy éjjel, amikor nem használjuk, vagy amikor a munkahelyen áll, akkor mennyi ideig tart a töltés. Ha szükséges, egy középkategóriás elektromos autót villámtöltéssel 20-30 perc alatt 80 százalékra lehet tölteni, ami nagyjából egy négytagú család kényelmes pihenője egy hosszabb távú utazás során.
+1 tévhit: A villanyautó lassú, gyenge
Akárcsak a hagyományos autók, úgy a villanyautók között is több kategóriát különböztetünk meg. A Tesla Model S egyes típusainak 2,8 másodperc alatt 100 km/órás sebességre való gyorsulása is jól mutatja, hogy a villanymotorról sok minden elmondható, de az nem, hogy gyenge lenne. Nem kell felsőkategóriás autóba ülni ahhoz, hogy kivételes gyorsulást élvezhessünk, hiszen már egy Nissan LEAF vagy BMW i3 is könnyedén leelőzi a lámpánál álló hagyományos autók többségét. Végsebesség terén pedig többnyire csak az ésszerűség szab határt.
(Borítókép: Elektromos autó. Illusztráció: Viaframe/Getty)