Gondolta volna, hogy létezik egy léghajó, amely akkora, mint egy futballpálya, a magassága pedig hat emeletes busz összetett magasságának felel meg? Bemutatjuk az Airlander 10-et, avagy ahogyan sokan becézik, a Flying Bumot.

Kedves turisták! Ha a közeljövőben a spanyol szigetvilág felé készülnek, elképzelhető, hogy ezen az óriási léghajón utaznak majd. Elképesztően hangzik, de az Airlander 10 a jövőben a világ legnagyobb légi utasszállítójává válhat.

Bár sokan mosolyognak a Flying Bum elnevezésen, maradjunk inkább a hivatalos elnevezésnél, az Airlander 10-nél. Milyen jellemzői vannak ennek a hatalmas monstrumnak?

Elképesztő, de ugyanolyan hosszú, mint egy futballpálya, amely pontosan 91,44 méter. Ráadásul a magassága hat emeletes busz összetett magasságának felel meg.

Hogyan marad a levegőben? 

A válasz egyszerű: héliummal töltött aerostatikus és aerodinamikai emeléssel, valamint dízelmotoros légcsavarokkal húz előre.

A brit Hybrid Air Vehicles (HAV) által gyártott ellipszis alakú léghajót várhatóan 2023-ban láthatjuk először az égen, ha pedig Mallorcára, Ibizára vagy Menorcára készülünk, egy teljesen új utazási élményben lehet részünk. Az Airlander 10 hatalmas utasterét egy héliummal töltött ballon alatt helyezték el.

Mennyibe kerül?

Az Airlander 10 értéke 17,9 milliárd forint, ám cserébe szinte bárhonnan fel tud szállni és bárhol képes landolni – legyen az egy mező vagy egy tó. Így nem kell repülőterekhez vagy kikötőkhöz kötni az útvonalát.

Az Air Nostrum légitársaság már észrevette a lehetőséget, és ezidáig összesen 20 darabot rendelt ebből a hibrid léghajóból, amelyet valaha az amerikai hadseregnek gyártottak. Új küldetése során a légi jármű polgári utazásokat biztosít majd az Egyesült Királyságban. A társaság célja, hogy a flottával meghódítsa a Földközi-tengert, különösen a Baleár-szigeteket.

A legújabb modell akár öt napon át is képes lesz levegőben maradni pilóta nélkül, és több mint két hétig személyzet nélkül. A HAV tervei között szerepel, hogy évente 12 léghajót gyártson, 2030-ra pedig egy teljesen elektromos változatot is kínáljon.

(Borítókép: Bruce Dickinson, az Iron Maiden rockzenekar énekese és a Cardiff Aviation Ltd. alapítója pózol egy Airlander hibrid légi jármű modelljével a Bloomberg Televíziónak adott interjúja után. Fotó: Getty Images)