Mostantól tilos használni a legkárosabb üzemanyagokat az északi-sarkvidéki hajózáshoz, amelyek a legnagyobb veszélyt jelentik az éghajlatra.

Egy jelentős lépés történt a Sarkvidék védelmében: életbe lépett az úgynevezett Heavy Fuel Oil (HFO), egy sötét és sűrű káros üzemanyag használatának betiltása, amely eddig elsősorban tartályhajókon használtak. Ez az olajfajta különösen ártalmas volt az északi-sarki környezetre, mivel égése során fekete szén szabadul fel, ami felgyorsította a jég olvadását – írja a BBC

Bár a tilalom hosszú távú hatása kérdéses, mivel a hajók jelentős része 2029-ig még használhatja ezt az üzemanyagot bizonyos kiskapuk miatt, a környezetvédők ezt a lépést fontos előrelépésként üdvözlik. Az HFO, amely az olajfinomítás során keletkező hulladék, különösen veszélyes az óceánokra és a sarkvidékre, mivel szennyezőanyagai a hideg vízben nem bomlanak le, hanem az üledékben maradnak, veszélyeztetve az élővilágot.

Dr. Sian Prior, a Clean Arctic Alliance tagja szerint:

A fekete szén dupla csapást mért a sarkvidékre. 

A légkörben hőt vonz magához, majd a jégre és hóra ülepedve felgyorsítja azok olvadását.”

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) döntése értelmében, amely 2021-ben született meg, most lépett életbe ez a korlátozás. Ennek ellenére Oroszország, amely a régió egyik meghatározó szereplője, nem alkalmazza az új szabályokat, és az ország több mint 800 hajója továbbra is használhatja ezt az üzemanyagot. Azok a hajók, amelyek védett üzemanyagtartállyal rendelkeznek, mentesülhetnek a tilalom alól, és az északi-sarkvidéki államok saját hajóikat is kivételezhetik.

Dr. Elena Tracy, a WWF munkatársa szerint: „Az orosz sarkvidéken növekedni fog az olaj- és gázprojektek száma, ami tovább növelheti az HFO használatát. A tartályhajók, különösen az LNG-szállítók, jelentős mennyiségű HFO-t használnak fel.”

A környezetvédők arra szólítanak fel, hogy az északi-sarki államok és a hajózási ipar fogadja el és alkalmazza hatékonyan a tilalmat, Norvégiát példaként állítva, ahol már korábban betiltották az HFO használatát a Svalbard-szigetcsoport környékén.

A következő években lényeges, hogy gyors intézkedések szülessenek az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében. Dr. Prior szerint: „A tudósok szerint a 2030-as években már jégmentes napokat láthatunk a sarkvidéken.

Most van itt az ideje, hogy cselekedjünk.

(Borítókép: Északi-sarkvidéken közlekedő olaj- és gázszállító tartályhajó. Fotó: Getty Images)