Sokak álma egy New York-i kiruccanás, ám Magyarországról nagyjából 12, az Egyesült Királyság fővárosából pedig körül-belül 8 óra a repülőút, nem beszélve a magas jegyárakról, méginkább a Nagy Almában időzés hatalmas költségeiről. Ettől függetlenül életükben egyszer a legtöbben bevállalják az utazást, és az ezzel járó elgémberedett lábakat. Mi lenne azonban akkor, ha például nekünk, magyaroknak, elég lenne csak Londonba eljutnunk repülővel kevesebb mint 3 óra alatt, majd onnan nem egész egy órán belül már az amerikai metropoliszban lehetnénk?
A felvetés nem lehetetlen, ugyanis egy ideje szó van egy szuperalagút kifejlesztéséről, amely London és New York között, a föld alatt húzódna, és a két város közötti táv mindössze 54 perc alatt megtehető lenne.
Az egyetlen gond, hogy egy ilyen szuperalagút kiépítése 19 billió dollárba, mai árfolyamon 7 billiárd 252 billió 550 milliárd 610 millió forintba kerülne. Ez egy felfoghatatlanul magas összeg, a világ leggazdagabb embere, a jelenleg 379,9 milliárd dolláros, vagyis 145 billió 34 milliárd 423 millió forintos nettó vagyonnal rendelkező Elon Musk ugyanakkor nemrég azt közölte, hogy ő olcsóbban is meg tudná valósítani a lehetetlent.
Musk konkrétan kijelentette, hogy az 5471 kilométert átszelő transzatlanti alagutat a The Boring Company nevű alagútásó cégével 1000-szer kevesebb pénzért lenne képes elvégezni a munkát, amely így 19 milliárd dollárba, vagyis 7 billió 249 milliárd 564 millió forintnak megfelelő összegbe kerülne.
Az alagútban alapvetően vákuumcsöveket és mágnesesen lebegő vonatokat használnának, így a súrlódás jó részének megszüntetésével elérnék a 4828 km/órás sebességet. Összehasonlításképpen érdemes megemlíteni, hogy a világ jelenleg leggyorsabb vonata, a kínai Shanghai Maglev legfeljebb 300 km/órával közlekedik, mióta csökkentették a 2021-ben elért 431 km/órás sebességét.
Habár a szuperalagút kialakításának lehetősége nagyon izgalmasan hangzik, viták folynak arról, hogy valóban megvalósulhat-e.. Egy mérnök a Stack Exchange szakértői közösségi fórumon rámutatott, hogy az Atlanti-óceán mélysége már a munkálatok megkezdése előtt komoly problémákat vetne fel. A szakembereknek ugyanis 5500 méter mélyre kellene lemenniük a tengerfenék geológiai szerkezetét megvizsgálni, és azonosítaniuk kellene a problémákat, mielőtt az építkezés egyáltalán szóba jöhetne. Ha kiderülne, hogy a tengerfenék talajzata kellően szilárd az építéshez, az ilyen mélységben uralkodó víznyomás feltehetőleg így is problémákat okozna.
„Mindennek tetejében az ilyen mély víz megnöveli a tengerfenéken lévő kőzetben a talajfeszültségeket, ami igencsak problémás egy kiásott alagút esetében” – tette hozzá, továbbá kiemelte, hogy a vulkanikus Közép-Atlanti-hátság is hatalmas akadályt jelentene.
(LADBible)
(Borítókép: Szuperalagút. Illusztráció: Getty Images)