„A vendégnek mindig igaza van” – szól a jó magyar mondás, amelyhez a vendéglátósok ma már egyre bátrabban hozzáteszik: „kivéve amikor nincs”. A régi nézet legnagyobb hibája ugyanis, hogy rengeteg vendég valóban feljogosítva érzi magát arra, hogy az illemet nem ismerve szolgaként bánjon a felszolgálókkal, kezdve a csettintgetéstől a kiabáláson át az olyan lehetetlen kívánságokig, amelyek nem is szerepelnek az ét-, illetve itallapon.
A kisebbségi komplexusaikat ilyenkor rendre kiélő emberek ugyanakkor nagyon pórul járhatnak, ha kifognak egy dörzsöltebb, talpraesett felszolgálót, aki az elegancia álcájába burkolózva valódi vendettát indít a viselkedésproblémás vendégek ellen.
Mind hallottunk már mítoszoknak gondolt, de a valóságban tényleg megtörtént történeteket arról, hogy a legvállalhatatlanabbul viselkedő vendégek ételében valamilyen „ajándékot” hagynak, ennél azonban sokkal alattomosabb módokon is képesek bosszút állni a vendéglátósok. Nemrég Dylan Carlino texasi pincér avatta be a TikTok-követőit abba, ő hogyan tanítja móresre a szabályokat nem tartó és illetlen betérőket. Mint mondta, ez az egyik kedvenc része a munkájában.
„Ha ahelyett, hogy kivárná a sorát, valaki helyet foglal egy még le nem takarított asztalnál, azt például ignorálni szoktam kb. 20 percig, amíg az illető nem szól, hogy senki sem ment oda hozzá. Ilyenkor úgy teszek, mintha nem vettem volna észre, hogy ő egy újonnan betérő vendég, mondván, hogy koszos edények vannak körülötte, és feltételezve, hogy már evett. Amikor elmondja, hogy még nem is rendelt, felteszem a kérdést: »Bejött és leült anélkül, hogy bárkihez is szólt volna?«. Majd közlöm, hogy egy étterem nem így működik és felszólítom, hogy keljen fel, mert oda kell mennünk a hostesshez, hiszen 30 perces várakozás van” – magyarázta Carlino. A felszolgáló következőleg azt emelte ki, amikor a vendégek saját italt hoznak az étterembe, silány viselkedésnek minősítve a cselekedetet.
Ennek néha az a következménye, hogy a reggeli menü hirtelen elérhetetlenné válik
– árulta el a pincér, rámutatva, hogyha valaki ott akar reggelizni, akkor lesz' szíves a saját kávéját ajtón kívül hagyni, vagy legalábbis eltenni.
A videóra sokan úgy reagáltak, hogyha egy felszolgáló így viselkedne velük, megvonnák tőle a borravalót, mire Carlino nemes egyszerűséggel csak annyit válaszolt, hogy nem érdekli.
@dylanpcarlino As a waitress #comedy #server #restaurant #serverlife ♬ original sound - Dylan
„Amikor így viselkedem, feltételezem, hogy nem kapok borravalót, de nem érdekel. Nincs rá szükségem. Annál sokkal értékesebbet kapok: a bosszú lehetőségét” – emelte ki a pincér, akivel több pályatársa is egyetértett a kommentszekcióban. Akadt, aki azt írta, hogy szinte arcra pontosan előre meg tudja mondani, hogy kitől fog borravalót kapni és kitől nem, és aszerint szolgál fel, hogy a vendég „milyen szolgáltatásért fizet”.
Dylan Carlino szemszögéből nézve néha valóban helye lehet annak, hogy egy vendéget móresre tanítsanak, az azonban vitatható, hogy ő mindezt anélkül teszi, hogy először felszólítaná a vendégeket a hiányosságukra. Sokan ugyanis akkor kapnak észbe, ha felhívják a figyelmüket a szabályszegésre, és sűrűn elnézést kérve változtatnak a viselkedésükön. A borravaló kérdése pedig nem véletlenül megosztó, hiszen az éttermi árakat feltüntetik az ét-, illetve itallapokon, sok esetben szervizdíjjal kiegészítve azt, így a szolgáltatást a vendég borravaló adása nélkül is kifizeti, ennél fogva a szolgáltatás minőségét egy felszolgáló nem teheti a borravalótól függővé. Egy bolti eladónak, egy fogorvosnak, sem más szakembernek nem fizetünk pluszban azért, mert a munkáját végzi. Ha azonban egy szolgáltatást nyújtó személy az alapból elvárható minőségen túl rendkívül kedves és segítőkész velünk, valóban illendő honorálni azt némi borravalóval. Hogy melyik országban mekkora összeget illik hozzácsapni a számla végösszegéhez, arról ide kattintva olvashat bővebben.
(LADBible)
(Borítókép: Egy éttermi felszolgáló. Illusztráció: Getty Images)