Sokkoló tragédia történt június 12-én: az Ahmedabadból Londonba tartó Air India AI171-es járat alig egy perccel a felszállás után lezuhant, és egy orvosi egyetem kollégiumának csapódott. A gépen 242 ember utazott, köztük 53 brit állampolgár, és a hatóságok szerint nincsenek túlélők – bár később kiderült, hogy egy brit férfi túlélte a balesetet, aki éppen a 11A ülésen utazott. Sokkot kapott, mégis saját lábán hagyta el a becsapódás helyszínét.
Saját lábán menekült: megszólalt az indiai légikatasztrófa állítólagos túlélője
A tragédia következtében több sérültet is kórházba szállítottak, néhányuk állapota kritikus, és vannak, akiket még mindig keresnek.
„Mindenki tudta, hogy baj lesz”
Shawn Pruchnicki, egykori kereskedelmi pilóta és jelenlegi légiközlekedési biztonsági szakértő az Ohio Állami Egyetemen, megszólalt a Daily Mail-nek, és lesújtó képet festett a jelenlegi helyzetről.
Nem véletlen, hogy ennyi katasztrófa történik,
a biztonsági rendszerek már régóta nem működnek úgy, ahogy kellene.” – mondta.
A szakértő szerint a repülőgépgyártók és a légitársaságok egyre inkább kompromisszumot kötnek a biztonság rovására. Az iparág szerinte nem tanult a korábbi katasztrófákból – például abból a két balesetből, amely 2018 és 2019 között 346 halálos áldozattal járt.

Pruchnicki arra is rámutatott, hogy a légtér zsúfoltsága önmagában is komoly veszélyt jelent.
„Ha a gépek néhány mérföldre megközelítik egymást, az már aggodalomra ad okot. De ha ez csak pár száz láb, az már a katasztrófa küszöbe.”
Emlékeztetett egy saját tapasztalatára is, amikor egy másik repülőgép majdnem áthajtott előtte a kifutópályán a JFK repülőtéren. Ha nem figyelnek, ott is tragédia lehetett volna.

Kevés a légiforgalmi irányító, és túl sok a felelősség
A volt pilóta szerint a légiforgalmi irányítók is túlterheltek – sokan alulfizetettek, és nincs elég ember arra, hogy az egyre növekvő forgalmat megfelelően kezeljék.
Az ő kezükben van több száz ember élete, mégis túlterheltek, és szinte teljesen magukra vannak hagyva.

Tapasztalatlan pilóták a kormánynál?
A szakértő egy másik aggasztó problémára is rávilágított: sokan ülnek a pilótafülkében kevés repülési tapasztalattal. Az új pilóták gyors előléptetése, különösen a regionális és fapados járatoknál, komoly veszélyeket rejt.
Sokan már alig pár óra repüléssel a hátuk mögött döntenek százak életéről. Ez elfogadhatatlan.
És a megoldás?
Pruchnicki szerint rendszerszintű változásra van szükség. Sürgős reformokat javasol a pilótaképzés, az irányítói rendszer és a repülőgép-karbantartás terén.
„Több pénzre van szükség a Szövetségi Légügyi Hivatalnál (FAA), és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács ajánlásait komolyan kellene venni.”
Szerinte technológia ide vagy oda, a gépeket végső soron emberek vezetik – és ha nincs elég tapasztalat vagy odafigyelés, újabb tragédiák jöhetnek.
A repülés még mindig a legbiztonságosabb módja az utazásnak
– zárta gondolatait a pilóta –, „de csak akkor, ha nem engedjük, hogy elvesszenek azok a szabályok, amelyek eddig is megvédtek bennünket.”
(Borítókép: A repülőgép hajtóműve kiégett. Illusztráció: Getty Images)