Sajnos egyelőre kevés a bizonyíték, pontosabban kicsit ellentmondanak egymásnak a sztori részletei, de ha csak egy kicsi is igaz a Hollywood kontra Waze közösségi GPS történetből, akkor ez az idei év egyik legviccesebb sztorija.

Az egész megértéséhez egy kicsit meg kell ismerni a nagy kedvencünk, a most legmenőbb közösségi GPS, az Izraelből indult Waze működését. A közösségi GPS, más néven dugóelkerülő GPS lényege az, hogy a telefonos programot használók visszajelzéseket küldhetnek arról, hogy éppen balesetet, sebességmérő kamerát, dugót láttak valahol, valamint a sebességadataikat is figyeli a program magától. Így, a használók visszajelzései alapján meg tudja állapítani, hogy valahol van-e torlódás, és a használóknak olyan útvonalakat javasol, amelyeken a már regisztrált torlódásokat el lehet kerülni. Itt látható például az élő, budapesti dugótérkép.

A Waze Facebook oldalán pedig gyűjtik az úgynevezett Waze Wineket, vagyis az olyan forgalmi helyzeteket, ahol hatalmas dugókat sikerült kikerülni az applikációnak köszönhetően. A lenti képen értelemszerűen a piros a dugó, a lila az útvonal, amit ajánlott a Waze, igen, ennyire egyszerű sokszor kikerülni egy hatalmas torlódást, csak az éppen a dugó közepén ülve nem látszódik általában.

A program tényleg nagyon népszerű, Los Angelesben már két éve is nagyjából az autósok 10 %-a Waze-zel közlekedett, az arány mostanra pedig biztosan jóval magasabb. A TMZ a múlt héten arról számolt be, hogy a Los Angeles megyei Westside, vagyis például Hollywood, Bel Air, Beverly Hills, tehát a legmenőbb részek lakói arra panaszkodtak, hogy a dugóelkerülő GPS a nagyforgalmú autópályákról az ő környékükre tereli az autósokat.

Mit tesznek a gazdagok?

Igen, jól értik, a TMZ szerint azért panaszkodnak a leggazdagabb környékeken lakók, hogy az egyébként autóforgalomtól szinte teljesen mentes, villákkal és hatalmas házakkal teleszórt környékekre viszi a GPS az átlagembereket.

Az LAist azt írja, hogy ők sajnos nem találtak olyan lakógyűléseket, amikre a TMZ hivatkozik, hogy azokon a Waze okozta problémákról beszéltek volna a villatulajdonosok, de ez nem zárja ki azt, hogy a probléma létezne.

A legjobb rész az egészben, hogy – és erre van sajnos a legkevesebb bizonyíték, de még elképzelni is vicces – a villanegyedekben lakók kamuadatokkal kezdték bombázni a Waze-t, dugót jelentettek be a kis utcákba, hogy a forgalmat ne feléjük terelje a program.

Az egész akkor válik egészen szürreálissá, ha elképzeljük, hogy iszonyú gazdag emberek ülnek a kertben, és nyomogatják a telefonjukon a GPS-t, hogy a tök üres utcájukban éppen dugó van, és abban bíznak, hogy hátha elhiszi nekik a dolgot a rendszer, és akkor nem jön a környékükre több pickupos csóró.

„Minden dolog jó, ami egyszerűbbé teszi a közlekedést, de ha éppen abban az utcában laksz, amit a Waze megjelölt elkerülőútnak, akkor a lakosok vissza fognak vágni” – mondta a CBS-nek a Mr. Traffic néven elhíresült Kenny Morse, aki a 80-as évek közepe óta szolgáltat közlekedési híreket Los Angelesből és a környékéről.

Nem egyszerű a csel

Az ilyen trükközésekre reagált a Waze a CBS-nek, azt mondták, gyakorlatilag lehetetlen ilyen módon kamudugókat okozni. A megoldás pedig elég egyszerű a Waze részéről.

„A kamu, koordinált közlekedési bejelentések azért nem tudnak működni, mert a rendszer minden bejelentés után megvizsgálja az ott haladó következő 50 autóst, akik az adott helyen nem jelentettek semmit, viszont használják a Waze-t” – mondta a cég szóvivője.

Vagyis a gyakorlatban úgy néz ki a dolog, hogy az ember bejelenti, hogy rettenetes, elviselhetetlen dugó van az utcájában. Ezután a rendszer megnézi az ott közlekedő Waze-felhasználókat, hogy a következő 50 autós közül jelent-e valaki problémát. Ha nem, akkor ignorálják a bejelentést. Arra meg elég kicsi az esély, hogy valahol csak az éppen a rendszert hekkelő Waze-felhasználók lennének, és átlagos közlekedők egyáltalán nem, különösen, ha egyébként az utca tényleg jól járható.

Nem példanélküli a Waze meghekkelése, de sima kamubejelentésekkel nehéz elérni a dolgot. Idén tavasszal egy izraeli műszaki iskola tanulói sikeresen hekkelték meg a rendszert, de ehhez az kellett, hogy írjanak egy programot, ami kamufelhasználókat hozott létre nagy számban, a kamufelhasználóknak meg kamu GPS-adatokat adott, és így is csak pár órára tudtak nem létező dugókat becsempészni a rendszerbe.

Ezután tájékoztatták a Waze-t, hogy van egy ilyen hiányossága a rendszerüknek, akik megköszönték a figyelmeztetést, és azt ígérték, hogy a jövőben kidolgoznak egy rendszert, hogy ilyen módon se lehessen meghekkelni a szolgáltatást.