Tegnap óta egy kérdés foglalkoztatja az internetet, hogy milyen színe van a lenti képen látható ruhának.
A nagy kérdés, amit a Swiked nevű tumblrező feltett, hogy a ruha kék-fekete vagy fehér-arany színű-e inkább. Az internet pedig beletört a kérdésbe, heves vita alakult ki, ráadásul a legjobb fajta.
Ugyanis arról meggyőzni valakit, hogy mi mit és hogyan látunk, és hogy ő azt miért és hogyan nem látja ugyanolyannak gyakorlatilag lehetetlen, hiszen mindenki a saját szemének hisz. Mielőtt elmagyaráznánk, hogyan lehetséges az, hogy ennyire megoszlanak a vélemények, először válaszoljon, ön milyennek látja a ruhát!
Jöhet a megfejtés?
Nincs olyan, hogy valaki jól vagy rosszul látja a képet vagy a színeket ezen a képen. Annyi a trükk, hogy ez egy olyan rettenetesen rossz minőségű fotó, hogy gyakorlatilag beletörik az agyunk. Az sem segített, hogy a lelkes internetezők feltúrták a boltot, ahol a ruhát kapni, hogy megnézzék, milyen színekben árulják, mert kiderült, hogy van kék-fekete is.
A Buzzfeednek nyilatkozott egy filmes utómunkákban dolgozó szakember, aki rávilágított egy fontos dologra.
Azok, akik kék-feketének látják a ruhát azt látják, amilyenek a fotón a színek valójában. Ennek semmi köze a ruha tényleges színéhez, vagy a fotózott tárgy tényleges színéhez. A fényképeken ezer meg ezer apró tényező befolyásolja, hogy a képen szereplő dolgok színe, mérete, arányai hogyan és mennyiben térnek el attól, amit látunk. Ezért nem olyan egyszerű dolog azt lefotózni, amit látunk.
Ezen a konkrét képen például borzasztó, hogy a háttérben van egy erős fény, elé van tartva valami dolog, amin nem megy át a fény, telefonnal fotózták, valószínűleg a fehéregyensúlya sem az igazi, hiszen a telefon nem olyan precízen dolgozza fel a kapott információkat, és hajlamos belehülyülni a képalkotásba. Itt is ez történt, addig variált a szerkezet, hogy valami legalább minimális mennyiségű színt tartalmazó dolgot produkáljon, hogy a végére jól kiakasztotta az emberi szemet.
Akik pedig fehér-aranynak látják a ruhát, azoknál az agyuk próbálta korrigálni a gyenge fotósmunkát, és valahogy esztétikusabbá tenni az egészet. Ilyen szempontból az ilyen érzékeléssel rendelkező emberek valószínűleg kegyesebb kritikusok, hiszen az agyuk kompenzálja, ha valami nagyon béna fotót látnak.
És hogy milyen színű a ruha eredetileg? Nagyon nagy eséllyel kék, az eredeti fotót készítő tumblrező posztolt egy másik képet is, amin más szögből, más helyen látható a ruha. Egy dolog derült ki biztosra, hogy Swiked nem lesz az új, fényekkel és formákkal játszó Brassai, mert sem ő, sem a felszerelése nem alkalmas arra, hogy jó képeket készítsen. Viszont legalább azt ki lehetett ezután mondani, hogy a ruha valószínűleg tényleg kék-fekete.
For those seeing #WhiteandGold in #TheDress (http://t.co/pNG9tXu5pU), @HopeTaylorPhoto ends the debate. pic.twitter.com/W7TwQJy13m
— Adobe (@Adobe) February 27, 2015
Egy idő után a Photoshop gyártója, az Adobe is hozzátette a magáét, megnézték, hogy Photoshopban egy-egy képpont milyen színű, így bebizonyították, hogy valóban kékes-szürkés-fekete a képen látható ruha. Hangsúlyozzuk, ennek semmi köze a ruha valódi színéhez.
A lenti gifen azt láthatják, hogyan változik a képen látható ruha színe, ha kiszedjük a kék színeket, vagy legalábbis egy részüket a képből. Ezen a linken pedig azt láthatja, hogy milyen lesz a ruha színe, ha egy kicsit javítanak a képen, csökkentik a fényerejét és növelik a színtelítettségét.
Optikai csalódás véletlenül
Az ügyben megszólalt több pszichológus, neurológus is, akik segítenek a további eligazodásban. Nem a monitorbeállításoktól vagy a szemünk felépítésétől függ az, hogy milyennek látjuk a ruhát, hanem attól, hogy az agyunk hogyan dolgozza fel a fényt, amit érzékelünk.
A fenti kép készítője teljesen véletlenül készített egy klasszikus optikai csalódásos képet, hasonlót ahhoz, mint ez a lenti, klasszikus optikai csalódás, aminek az a lényege, hogy az A-val és a B-vel jelölt négyzetek színe igazából megegyezik, csak az agyunk érzékeli úgy, hogy különböznek.
A ruhás példánál az agynak azt a döntést kell mérlegelnie, hogy egy sötét (kék-fekete) ruhát lát éppen elég fényben ahhoz, hogy kék-feketének érzékelje, vagy egy világos (fehér-arany) ruhát lát meglehetősen kevés fényben, árnyékban.
De a legjobb az egészben, hogy az, hogy milyennek látja a ruhát függhet attól is, hogy mondjuk mennyit vásárol, mennyire figyel általában a ruhákra, látott-e már hasonló ruhát, de akár attól is, hogy milyen színű dolgokat nézett éppen azelőtt, hogy ránézett volna a ruhára.
„Az is befolyásolja (a ruha észlelt színét), hogy láttál már hasonló ruhákat vagy hasonló anyagú, formájú ruhát korábban” - mondta az egyik nyilatkozó neurológus. Ezt a hatást előfeszítésnek hívja a pszichológia, ami azt jelenti, amikor egy emlék vagy korábbi tapasztalat előkészíti azt, hogy hogyan fogadunk be egy következő, az emlékezetünkben, tapasztalatunkban létező ingerhez hasonló következő ingert.
Milyen színű a teniszlabda?
Ha már belemerültünk a színekbe, akkor nézzünk meg egy másik, hasonló nagy kérdést is. Milyen színe van a teniszlabdának?
Itt már különösen nagy hangsúllyal bír az, hogy ha valamilyen irányban kicsit elcsúsznak a színek, ezért alapvetően az emlékeiből kiindulva próbáljon meg válaszolni a lenti kérdésre, és csak másodsorban nézze meg a teniszlabdás képet itt a cikkben. Igyekeztünk minél neutrálisabb képet választani, de ez is csalóka lehet.
Itt nem arról van szó, hogy az agyunk úgy általában hogyan próbálja meg feldolgozni a látott képet, hanem arról, hogy nők vagyunk-e vagy férfiak.
A Brooklyn College egyik kutatója, Israel Abramov ötven éven keresztül tanulmányozta az emberi szemet és azt, hogy van-e különbség a férfiak és a nők érzékelése között, és a végére arra jutott, hogy ha nem is sok, de valamennyi különbség van.
A kutatásai végére arra jött rá, hogy a színskála középső részén, tehát a sárgáknál, zöldeknél a férfiak és a nők színérzékelése eltér egymástól. A nők több sárgát különböztetnek meg egymástól. Ez vicces félreértésekhez vezethet. Egy narancssárga például egy férfinek simán lehet erősen sárgás, míg egy nőnek bőven narancsszínű, ahogy a zöldeknél is vannak olyan zöldek, amiket a férfiak már kéknek látnak. És hát akkor el is érkeztünk a teniszlabdához, ami pont abban a tartományban mozog, ahol a legtöbb különbség van férfiak és nők érzékelése között.
Az biztos, hogy a férfiak és a nők bizonyos színeket másképp érzékelnek, valamint az is, hogy a nők több színt tudnak megkülönböztetni egymástól, de az egy időbe telt, mire leesett a kutatóknak, hogy ez miért alakulhatott ki így.
A válasz természetesen az emberi evolúcióban és az őskori szerepekben keresendő. A férfiaknál meg kell említeni, hogy színérzékelésben nem olyan jók mint a nők, de jobban tudnak követni gyorsan mozgó tárgyakat, gyorsabban feltűnnek nekik a változások a színekben.
Ez egyelőre csak hipotézis, de elég valószínűnek tűnik, hogy azért alakulhatott így a dolog, mert a vadászó férfiaknak az volt a fontos a sikeres vadászathoz, hogy észrevegyék, ha egy vad a távolban megmozdul, hogy utána követni tudják a mozgását. Míg a főleg gyűjtögető nőknek az volt a fontos, hogy meg tudják egymástól különböztetni az ehető és a nem ehető, sokszor a színűkben csak kevéssé eltérő bogyókat.