Az eddig sem volt titok, hogy a videómegosztó oldalon már több olyan arc is van, akik semmi másból nem élnek, csak abból, hogy feltöltik a netre, amint valami számítógépes játékkal játszanak, sminkelik magukat, élik az életüket, készítenek valami DIY cuccot, filmeket kritizálnak, és még sorolhatnánk. Ez nem valami elérhetetlen, ideologizált álom, hisz már Magyarországon is vannak olyan fiatalok, akik meg tudnak élni abból, hogy ők YouTuberek.

De hogy? Hogy lesz ezekből a videókból pénz? Ezzel kapcsolatban beszélgettünk a hazai YouTube-videósokat menedzselő Star Network divízió vezetőjével, Farkas Dániellel és a cég egyik YouTube Szakértőjével, Dóczi Attilával.

Nemrég jött ki egy cikk, amiben le van írva, hogy az 50 millió feliratkozóval rendelkező, legnépszerűbb videós, PewDiePie 15 millió dollárt keresett 2016-ban. Itthon mennyit pénzt lehet keresni YouTube-ozással?

Farkas Dániel: PewDiePie esetében ez egy őrületesen nagy szám. Az a cikk pedig nem is igazán hangsúlyozta ki, hogy ezt a pénzt csak a videókon megjelenő reklámokból származó bevételekből szerezte. Ennél többről lehet szó, mivel a YouTube Red, mint önálló tartalomgyártó, vele (és nyilván nem ingyen) készített egy sorozatot is példának okáért. Van külön videojátéka, ami szintén egy sikeres vállalkozás lett, ahogy a könyve is bestseller lett. Ebből is látszik, hogy azért ez az online videózás sem annyira egydimenziós szakma, mint ahogy azt sokan gondolják.

Hogy a kérdésedre válaszoljak,

egy magyar YouTuber, aki magyar tartalmat gyárt a magyar közönségnek, az 25 megtekintés után nagyjából 1 forint hirdetési bevételre számíthat.

Főállású YouTuberek

Míg 2 éve csak néhány hazai videós tudta azt mondani, hogy már látja, hogy ebből egyszer meg fog élni, addig ma már hozzávetőlegesen 20 olyan is van, aki versenyképes fizetést visz haza azzal, hogy minőségi, profi tartalmat gyárt a saját csatornájára. Erre jönnek az esetenkénti szponzorációs együttműködések, amik akár több százezer forintot is hozhatnak a YouTubernek. Plusz a merchandising, az egyedi pólók és egyéb cuccok eladásából származó bevétel.

Amerikában 6-8-szor több a hirdetések utáni bevétel, mivel ott más a piac, többen és többért is hirdetnek, míg itthon még nem annyira ismert ez a platform a magukat reklámozni is kívánó cégek számára.

Dóczi Attila: A mi feladatunk abból áll, hogy a kezdőket technikailag támogatjuk, megfelelően tageljük a csatornájukat, ha kell, akkor elméletben felkészítjük egy-két dologra, változtatásokat javaslunk, közösen próbáljuk tökéletesíteni a tartalmat, amiben mi fantáziát látunk, stb. Elmagyarázzuk, hogy a címadás és a jó címlapkép mennyire fontos. Ugyanakkor már őket is, ahogy az ismertebb arcokat, beajánljuk egyes cégeknél. Igyekszünk értékesíteni őket. Akár egy termék tesztelésére vagy mondjuk egy rendezvényen való részvételére. Ez az, amit megfelelő kapcsolatok nélkül, önerőből nem érhet el egyből egy új videós.

Mi van azokkal, akik teljesen ismeretlenül vágnak bele ebbe? Mennyire kell egy YouTuberek menedzselésével foglalkozó cég hátszele ahhoz, hogy egy csatorna sikeres legyen?

Dóczi Attila: Egy YouTube menedzsmenttel foglalkozó cég rengeteg segítséget tud nyújtani manapság a kezdő videósok számára. Ami viszont nagyon fontos, hogy az elkészülő tartalom egyedi legyen, hiszen a nagy versenyben már az átlagos videókkal nagyon nehéz kitűnni.

A monetizáció csak az első lépés

A csatornán megjelenő hirdetések beállítását alapvetően mindenki elintézheti magának. Ahhoz, hogy a tartalomhoz a megfelelő (a közönség számára is érdekes) reklám társuljon, ahhoz alaposabban kell ismerni a rendszert, az épp felkapott tageket, trendeket, amihez nem árt a szakértők segítsége.

De ez nagyon az eleje. Ha a jó tartalom és az ahhoz, illetve a csatorna arcához, műsorvezetőjéhez hű közönségre talál, akkor a pénzszerzési lehetőségek közül már több tényező is képbe kerül. Mint a már említett saját márkás termékek forgalmazása, szponzorált tartalmak, rendezvényeken való megjelenés. Ezekhez már kell a kapcsolati rendszer.

A partnereink számára mi segítünk a csatornák technikai beállításai mellett, szerzői jogvédelmi kérdésekben, ingyenes zenetárat biztosítunk számukra, építjük saját márkájukat, grafikai segítséget kapnak a kifogástalan introk, outro, indexképek elkészítéséhez. Akár napi szintű, aktív kapcsolatot ápolunk velük és igyekszünk minden felmerülő kérdésükre válaszolni.

Van nálatok valami tehetségkutatás? Hogy találtok új videósokat?

Dóczi Attila: Van úgy, hogy az egyik csatorna által kínált lehetőségeket böngészve átkattintunk és ilyen klasszikus módon, vagy éppen a trending alapján feldobott videók között találunk rá valakire. De ami leginkább jellemző az az, hogy közvetlenül hozzánk jelentkezik valaki a honlapunkon keresztül. Ott kitölt egy jelentkezési lapot, belinkeli a videóját és máris kiderül, hogy érdemes-e nekünk vele foglalkozni.

Milyen videókkal szoktak jelentkezni és általában mi a céljuk a kezdő YouTubereknek?

Farkas Dániel: Sokan a kedvenc videósaikat látva kezdenek bele a videógyártásba. Ezek nagy részben gaming, lifestyle és klasszikus vlog-os tartalmak szoktak lenni. A legfőbb cél elsősorban a népszerűség elérése és természetesen a pénzkeresés szokott lenni. Aki kifejezetten a pénz miatt szeretné elkezdeni, azt az esetek nagy százalékában el szoktuk utasítani. Maga a YouTube videózás az 1-2 évig sokaknak csak hobbi, majd szépen lassan válik teljes idős munkává. Nagyon ritka, hogy valaki rögtön híressé válik a YouTube-on.

Miből van hiány a magyar YouTube-piacon?

Farkas Dániel: Nagyon kevés a sporttal, gasztronómiával foglalkozó csatorna. Prank, átverésekre építő pedig szinte nincs is, amire pedig rengeteg külföldi példát lehet találni.

Mi ennek az oka?

Farkas Dániel: Mindhárom esetében pénzügyi befektetés szükséges ami így nehézzé teszi a fiatalok számára az elindulást. A prank-et példaként véve nem is feltétlenül az átverés tárgya és témája a fontos az ilyen videók esetében, hanem az átverő személyisége. Ha nincs egy olyan karaktere, amit nyíltan lehet követni, szeretni, utálni, akkor nem működik. Plusz a magyar mentalitásnak megfelelően eléggé zárkózottak vagyunk. Amerikában sokkal nyitottabbak az emberek. Az is teljesen hétköznapi, ha valaki az utcán videózik és a kamerájába beszél, míg itthon az ilyen embert meglehetősen furának nézik. Talán ezért sem mer senki nyíltan megviccelni másokat, majd azt feltölteni a netre, mert még mielőtt nekiállna már azon agyal, hogy mit nem szabad mondania és csinálnia, nehogy jelentős problémája származzon belőle.

Dóczi Attila: Leginkább az egyediség hiányzik az újonnan induló csatornákból, és nem feltétlen tartalom szintjén. A lényeg az egyedi személyiség, karakter, akikért lehet rajongani, mert ha ez megvan, akkor kis túlzással mindegy, hogy milyen tartalmat készít a videós, szeretni fogják, mert ő csinálja.