horoszkóp
shutterstock 1312381427

Ha még nem hallott a pegán étrendről, most figyeljen!

2019.05.25. 11:02

Mindig felüti a fejét egy újabb étkezési hóbort, amivel nemcsak egészségesebbek, hanem fittebbek és vékonyabban is lehetünk – legalábbis a kitalálójuk állítása szerint. A pegán étrendet egy Mark Hyman nevű amerikai orvos találta ki még 2014-ben, de szélesebb körben csak most kezd ismertebbé válni, írja a Men's Health

A pegán étkezéssel Hyman nem talált ki valami nagy újdonságot: a vegán és a paleo étrend alapjaiból indult ki. A paleo diétában a hangsúlyt a húsra, gyümölcsökre és zöldségekre helyezik, a gabonát, hüvelyeseket, tejtermékeket és az alkoholt pedig próbálják mellőzni. 

A vegán étrend ezzel szemben egy állatjogi mozgalomból nőtte ki magát, így az eszerint a diéta szerint élők nem esznek húst, sem tejtermékeket, de az igazi vegánok még állati bőrből vagy prémből készült ruhát, cipőt, táskát sem vásárolnak. 

Bár a két étrendben van néhány markáns eltérés (nevezetesen a hús), az mindkettőre igaz, hogy az élelmiszerforrás nagyobbik hányadát a zöldségek és a gyümölcsök teszik ki. A pegán-diéta lényegében nem tesz mást, mint hogy kiveszi a számára tetsző elemeket a paleo és a vegán étkezésből is, és felhasználja őket egy új étrendet kialakítva. 

Mit lehet enni a pegán étrend szerint?

  • Zsírban gazdag táplálékok: csonthéjasok, kókusz, avokádó;
  • Zöldségek és gyümölcsök;
  • Mogyorófélék és magvak;
  • Hús (csirke, marha, hal, de csak kivételképpen, hogy a hangsúly a zöldségeken maradjon);
  • Méz.

 Mit érdemes kerülni?

  • Tejtermékek (tej, joghurt, sajt) – noha a kecske- és juhtejből készült termékek mértékkel, de fogyaszthatóak;
  • Cukor;
  • Hüvelyesek;
  • Növényi olajok;
  • Mesterséges édesítőszerek.

Le lehet-e fogyni a pegán diétával?

Csak a pegán diétával önmagában nem lehet lefogyni (itt van az a fránya mozgás is, ugye), de ha mégis ez a cél, kivitelezhető, csak nagyon ügyesen kell csinálni. Az tény, hogy ez az étrend segít abban, hogy több zöldséget és gyümölcsöt együnk, de mivel a magas zsírtartalmú ételek, sőt, még a zsíros húsok is megengedettek, nem beszélhetünk egy  kalóriaszegény diétáról. Azzal pedig, hogy kizárja az étrendből a tejet és a tejtermékeket, az egyik legfőbb kalciumforrástól fosztja meg a szervezetünket.