GettyImages-10190248

A nemzetközitől eltérő vészjelzést adtak le, ezért nem értek időben a Titanic megmentésére

2021.12.31. 19:34

Az óriási, elsüllyeszthetetlennek hitt gőzhajó 1912. április 14. éjszakáján süllyedt el, miután egy jéghegynek ütközött. A mentőcsónakokban pusztán az utasok felének volt hely, de azok többségét szinte félig üresen engedtek vízre. A fedélzeten ragadt emberek egyetlen esélye az lett volna, ha időben a segítségükre érkezik egy másik hajó, ám az akkor pár éve nemzetközileg egységesen elfogadott vészjelzést a Titanicról túl későn adták le.

Az óceánjárókon a XIX. század végétől jelentek meg nagy számban a rádiótávírók, miután 1899-ben először egy ilyen szerkezet mentette meg az East Goodwin Lightship nevű hajót Anglia délkeleti partjainál.

A brit távírászok a CQ jelzést használták, ám a szakembereknek a mentőakciót követően eszükbe jutott, hogy érdemes lenne kialakítani egy nemzetközileg egységes jelet, hogy hasonlóan szoros szituációkban minden elérhető vevőállomáson értsék a bajba jutott hajók segélykérését.

1903-ban tartották az első Rádiótávírászati Konferenciát, ahol az olaszok az „SSSDDD” jelsort javasolták. Végleges döntés akkor nem született, a rádiótávírók túlnyomó többségét üzemeltető Macroni vállalat pedig önkényesen a „CQD” jelzést kezdte használni.

A második konferenciát a témában 1906-ban tartották Berlinben. Ott fogadták el a mai napig használatos SOS-jelzést, amelyet a németek már korábban is használtak.

A választás azért esett erre, mert ez az egyetlen olyan hárombetűs kód, amely a Morze-ábécében 9 jelből áll, így ezt a legnehezebb összetéveszteni más üzenetekkel.

A jelet 1908-tól kezdték egységesen alkalmazni, ám a megszokás eleinte nagyobb úrnak bizonyult.

A Titanic távírásza is először a CQD jelzést ismételgette, és csak az utolsó órákban kezdte azt az SOS-kóddal variálni.

A segélykérést végül a Carpathia nevű gőzös fogta, ám túl messze volt az azonnali segítségnyújtáshoz. A köztük lévő 93 kilométert maximális sebesség mellett 3 és fél óra alatt tette meg. Mikor hajnali 4 órára megérkezett, a Titanic már elsüllyedt. A Carpathia fedélzetére azonban így is 705 utast és tengerészt menekítettek ki a jeges vízből.

(Femcafe)