Az általános iskolásoktól kezdve a felnőttképzésig mindenki küzd a tanulás nehézségeivel, hol jobban, hol kevésbé. Különösen igaz ez olyan tantárgyakra, mint a matek vagy a fizika, ahol nagyon sokan érzik reménytelen küzdelemnek még a kettes szint elérését is. Pedig van néhány olyan trükk, ami megkönnyítheti a dolgunkat.
Klára Botond 11 éve foglalkozik általános iskolás gyerekek tanításával. Az elmúlt években hatalmas sikereket ért el a diákok motiválásában és a tanulás megszerettetésében, ráadásul egy nem éppen kedvelt tantárgy, a fizika esetében.
Az önbizalom szárnyakat ad
A legfontosabb cél: a gyermek önbizalmának visszaszerzése – mondja Klára Botond fizikatanár. Ehhez az kell, hogy a gyermek kisebb sikereket érjen el. A fizikatanár szerint már az is siker, ha megért egy tananyagot és tudunk vele beszélgetni róla. A sikerélmény egy üzemanyag számára, amely újabb sikereket hoz.
Bátorítsuk a gyermekünket, és építsük fel az önbizalmát A matekfóbia vagy épp fizika-fóbia azért egy ördögi kör, mert ha a gyerek szorong és fél az adott tantárgytól, akkor az leblokkolja az agyat. Rettegve pedig nem lehet gondolkodni, így aztán persze, hogy nem megy. Ahhoz, hogy jobban menjen, először a félelmet kell megszüntetni.
A tanulás akkor jó, ha van kérdés
Törekednie kell arra, hogy a gyerek meg tudja fogalmazni mi az, amit nem ért. A tanulás akkor jó és értékes, ha van kérdés. Ha a gyermeknek nincs kérdése és nem érti, akkor meg kell keresni, hogy pontosan hol van az elakadási pont és azt kell tisztázni.
Lépjen ki a komfortzónából
Fontos, hogy a gyermek „küzdjön meg” a feladattal, mert ez az, ami igazán fejleszti. Hagyni kell tanulni, időt kell neki adni. Elsőre komfortosabbnak tűnhet, ha helyette oldjuk meg a feladatokat, de a komfortzóna az, ahol senki sem fejlődik semmit. Egy jó tanár „érzi”, hogy milyen nehézségű feladat az, amivel még meg tud birkózni a diák és melyik az, ami már reménytelenül nehéz lehet a számára. Egy olyan osztályban azonban, ahol 15-20 különböző képességű és érdeklődésű gyerek van jelen egyszerre egy matek vagy fizika órán, bizony jóformán lehetetlen minden gyerek igényeinek megfelelni. Éppen ezért lehet egy nagyszerű segítség az e-learning. A jól felépített online tananyagok minden diák egyéni tempójához tudnak igazodni.
A szülő is segíthet
A szülő segíthet abban, hogy elvezeti gyermekét az eduking.hu-ra és megmutatja neki az oldal használatát. Elengedhetetlen segítség a gyerekek számára, ha a szülő meggyőződik arról, hogy valóban összeállt-e a kép. Például úgy, hogy a gyermekkel elmesélteti, kikérdezi mit látott a videóban. Ezzel sokat tud tenni azért, hogy növelje a gyermek tudás-szintjét és javítsa érdemjegyét. Ha a gyerek nem kap jó jegyeket fizikából – vagy más tantárgyból – annak elsődleges oka lehet, hogy nem érti az órán elhangzó tananyagot. Sokszor túl sok az információ, melyet nem tud összerakni. Így a tananyag mintegy szétszórt puzzledarabokként hever előtte. Más esetekben a gyermek(ek) fizikával kapcsolatos önbizalma szenved csorbát. Ugyanis azt érzi, hogy ez számára nagy feladat. Ezekben az esetekben fontos, hogy mindenki a saját tempójába haladjon.