shutterstock 732365077

Ekkora eséllyel érheti baleset egy liftben

2022.03.27. 11:26

Egyesek klausztrofóbiások, mások egyszerűen csak nem mernek beszállni a liftekbe, mert rettegnek egy esetleges balesettől. Egy új felmérés eredményei szerint ugyanakkor kiderült: a lépcsők valójában veszélyesebbek, mint a felvonók.

Az Insider jelentése szerint átlagosan körülbelül 10 ezer liftbaleset vezet sérülésekhez, és ezek közül körülbelül 27 végződik halállal. Ez a szám jellemzően a lifteket telepítő, karbantartó vagy javító dolgozókra vonatkozik.

Az utasokat illetően évente átlagosan öt haláleset történik a több mint 18 milliárd liftes utazás során.

Az Elevator Injury Lawyer szerint nagyobb az esélye annak, hogy valaki autóbalesetben, cápatámadásban, repülőgép-szerencsétlenségben vagy villámcsapás által hal meg, mint egy liftkatasztrófa során.

Mi több, lépcsőzés közben is sokkal többeket és baleset: egy, a Reuters által közzétett jelentés szerint évente több, mint 1 millió ember sérül meg, miközben egymás után veszi a fokokat. A kutatók által 23 év alatt összegyűjtött információk szerint a kórházak sürgősségi osztályain 25 millió olyan beteget kezeltek, akiket lépcsőn ért baleset.

Ez a szám egy nap alatt körülbelül 3000 sérülést jelent.

A National Center for Health Statistics által gyűjtött adatok azt is kimutatták, hogy nagyjából évi 1600 ember hal meg lépcsőn elszenvedett balesetben. Hogy valakit mégis egy felvonóban érjen a vég, arra a jelentés szerint mindössze

 0,0000000958 százalék az esély.

via GIPHY

Ennek az alacsony számnak legfőképpen az az oka, hogy a lifteket előírás szerinti biztonsági mechanizmusokkal szerelik fel. Általában hat-nyolc acélkábel tartja a szerkezeteket, ami már önmagában több, mint a teljes biztonsághoz szükséges mennyiség. Ráadásul minden egyes kábel többet bír el, mint a lift súlya, így ha néhány kábel el is szakadna, a felvonó akkor sem zuhan le – írja a Science ABC magyarázata alapján a femcafe.hu.

Mindezen túl a lifteket biztonsági fékekkel is ellátják, ezek pedig megakadályozzák, hogy az acélkábelek esetleges meghibásodása esetén a felvonó óriási sebességgel zuhanjon lefelé, megelőzve ezzel az utasok sérülését.