A bizonytalan gazdasági környezet, az infláció megugrása mind visszaveti a lakásvásárlási kedvet, a piac egyetlen mentőövét a lakástámogatások és befektetők jelentik.

Az ingatlan.com és a Reacty Digital legújabb kutatásának eredményei szerint míg a tavalyi évben a magyarok 16 százaléka tervezett vásárolni, addig ez az arány idén 12 százalékra csökkent.

Bár a gyermekesek is kevésbé érdeklődnek az ingatlanok iránt, az állami támogatásoknak köszönhetően esetükben szinte észrevehetetlen a változás:

a tavalyi 19 százalék helyett 18 százalékuk tervezi lakás vásárlását.

Ezzel szemben a gyermektelenek 15 százalékos érdeklődési aránya mindössze 10 százalékra csökkent.

„Egyértelműen látszik az óvatosság a felmérés eredményeiből. A korábbinál, azaz a járvány előtti stabil gazdasági kilátásokkal szemben most változékonyabb környezetre, áremelkedésre számítanak sokan, ezért egyelőre inkább kivárnak.

Az infláció emelkedése miatt kamatemelési ciklusba kezdett a Magyar Nemzeti Bank, így a lakáshitelek is drágulnak.

Már az év elején számítani lehetett arra, hogy éppen ezért a kedvezményes kamatozású, támogatott lakáshitelek szerepe felértékelődik. Ezzel is magyarázható, hogy a gyermekesek körében a lakásvásárlási kedv alig változott”

– értékelte a felmérés eredményeit Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.

via GIPHY

A családosok mellett a befektetők visszatérése jelenthet mentőövet az ingatlanpiac számára. Bár az árak folyamatosan emelkednek és a költözési kedv csökkent, az elmúlt hónapokban lendületesen emelkedtek a bérleti díjak, ennek következtében az egy évvel korábbi 13 százalékról 17 százalékra nőtt a befektetési céllal vásárlást tervezők aránya.

Vagyis a lakásvásárlással kalkulálók majdnem ötöde lakáskiadásban gondolkodik.

A növekvő hozam reménye mellett ennek további oka, hogy bizonytalan gazdasági helyzetben sokan az ingatlant tartják biztonságos befektetési menedéknek. A vásárlók  számításaikat leginkább az ingatlanhirdetési portálokon találhatják meg, ugyanis az eladók több mint 60 százaléka, az eladást és vásárlást is tervezők pedig 80 százaléka ezeket a felületeket részesíti előnyben, míg ingatlanközvetítőt 43 százalék választana.