Száz fényévnyire a Földtől, a Sárkány csillagképben talált rá egy 30 százalékban vízzel borított bolygóra az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA) egy űrszondája.

A TOI-1452b névre keresztelt exobolygót, vagyis a Naprendszeren kívül, egy idegen csillag körül keringő planétát egy, a kanadai Montreali Egyetem kutatói által vezetett nemzetközi tudóscsapat fedezte fel a NASA egy űrszondájának segítségével.

Külön érdekessége, hogy mérete hetven százalékkal, tömege pedig ötször nagyobb a Földnél.

A kutatók számításai szerint a bolygó lakható zónában kering csillaga körül, így minden körülmény adott, hogy folyékony víz létezzen rajta. Bár nem ez az első alkalom, hogy vízzel rendelkező égitestre bukkannak a tudósok – ilyenek például a Jupiter és a Szaturnusz egyes holdjai –, a most felfedezett planéta a Földnél is nedvesebb lehet. Sugara és tömege ugyanis sokkal kisebb sűrűséget sugall, ami arra engedi következtetni a szakértőket, hogy az objektum könnyebb anyagokból áll, mint anyabolygónk.

via GIPHY

A JELENLEGI SZÁMÍTÁSOK SZERINT TÖMEGÉNEK HARMINC SZÁZALÉKA LEHET VÍZ, MÍG A FÖLD ESETÉBEN EZ AZ ÉRTÉK CSUPÁN 0,02 SZÁZALÉK

az Északmagyarországi Regionális Vízművek Zrt. A Föld vízkészlete című tájékoztatója szerint.

A csillagát mindössze 11 nap alatt megkerülő exobolygón elvileg folyékony, fagyott és gáz állapotban is létezhet víz. Amennyiben a szakértők következtetései helyesek, az égitesten egy hatalmas óceán van – írja a 24.hu.

Bár eddig nem bukkantak olyan bolygóra, amely az élet fenntartására alkalmas lehet, ha valóban víz van a TOI-1542b felszínén, akkor érdemes lesz további vizsgálatokat folytatni

– mondta Charles Cadieux, a Montréali Egyetem munkatársa és a tanulmány vezető szerzője. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy valójában nem óceán-, hanem kőzetbolygóról van szó, amelynek légköre héliumból és hidrogénből áll. A planétára hamarosan ráirányítják a James Webb űrteleszkópot is, hogy pontosabb adatokat kaphassanak róla.

(Borítókép: Víz egy sziklán. Illusztráció: Getty Images)