Több szempontból is környezettudatosak az új modellek.
Egy új innovatív újrahasznosítási folyamattal állt elő a BMW, amely során a tengeri halászatban keletkező hulladékokat használják fel modelljeik elkészítéséhez. A 2025-ben érkező NEUE KLASSE modellgeneráció debütálásával az autóiparban elsőként mutatkoznak be olyan műanyagból készült karosszéria- és utastér-alkatrészek, amelyek ekkora arányban tartalmaznak másodlagos termékeket.
Több szempontból környezetbarát
A kőolajalapú, elsődleges műanyagok kerülnek felhasználásra, amelyek a halászat során keletkeznek, ugyanakkor a környezetre káros szemét begyűjtését a világ kikötőiben már idő előtt megkezdik, hogy azok ne kerüljenek a tengerekbe.
A BMW iX és a BMW X1 szőnyegei például újrahasznosított nejlonhulladékból előállított, szintetikus fonálból készülnek. Az ECONYL néven ismert anyag alapját a kidobott halászhálók, az elhasználódott padlóburkolatok és a műanyaggyártásból származó hulladékmaradványok adják.
Továbbá az újfajta eljárási folyamatnak köszönhetően a hagyományos gyártási folyamathoz képest mintegy 25 százalékkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátással jár a járművek előállítása.
Folyamat
,,A BMW Group ezekkel a tervekkel egy új szintre emeli a tengeri halászat során keletkező hulladékok újrahasznosítását. A kiválogatási fázist követően a halászhálók és a kötelek egy innovatív eljáráson esnek át, amely során műanyag granulátumot állítanak elő. Amíg az újrahasznosított tengeri műanyagokat az autóiparban kínált új modellek alkatrészeihez eddig csak szálak formájában használták fel, addig az új, innovatívan újrahasznosított anyag már fröccsöntési eljárásra is alkalmas”
– írta az IF.
Jövő
Az újrahasznosított műanyagok számára ez új alkalmazási és felhasználási lehetőségeket teremt. A fröccsöntési eljárásnak köszönhetőn az új modelleken karosszériáján és utasterében nem csupán láthatatlan, de látható helyeken is alkalmazhatnak a tervezők újrahasznosított elemeket.
A BMW Group összességében tervei szerint 2030-ra a jelenlegi mintegy 20 százalékról átlagosan 40 százalékra növelné a másodlagos anyagok alkalmazási arányát.
A cél az erőforrások megőrzése, az ökológiai lábnyom csökkentése és az óceánszennyezés elkerülése.
(IF)
(Borítókép: BMW autó/halászhajó a tengeren. Fotó: Northfoto)