Légiforgalmi irányító kis túlzással bárkiből lehet. A képzésre szinte akárki jelentkezhet, azonban van néhány feltétel: érettségi és középfokú komplex angol nyelvvizsga, illetve van egy alsó korhatár is, méghozzá 20. betöltött életév. A jelenlegi irányítók között van hobbipilóta, karmester, sportoló, mérnök, ami jól mutatja, hogy tényleg bárkiből lehet légiforgalmi irányító. Igen ám, de a bekerüléshez egy rendkívül nehéz teszten, majd képzésen keresztül vezet az út. Ami nem csoda, ugyanis a valóságban az ő munkájuk az egyik legfontosabb a reptereken, hiszen minden ki-, és beérkező gépet kontroll alatt kell tartaniuk, így a felelősségük hatalmas.
A Légiközlekedési Kulturális Központ friss videójában Molnár Lajos légiforgalmi irányítót kísérhetik el közel negyvenéves pályafutásának utolsó két munkanapjára. A rutinos irányító mesél a légiforgalmi irányítás kulisszatitkairól és az irányítótorony történetéről.
A videóból kiderül, hogy pontosan mekkora Budapest légtére, mikor és hogyan szállhatnak le, illetve fel a gépek, sőt az is, hogy pontosan hányan dolgoznak egyszerre az irányítótoronyban – sok egyéb érdekes információ mellett.
(Borítókép: Irányítótorony a londoni Stanstead reptéren. Fotó: Nick Dolding/Getty)