A legtöbb hétköznapi felhasználó számára a Google keresőmotorjának használatával indul minden internetes kutatás, legyen szó a legideálisabb randevú helyszín megtalálásától a vacsorához szükséges recept felkutatásáig.
A Google egy algoritmus segítségével szabályozza, hogy melyik weboldalakat könnyű megtalálni és melyeket nehéz, vagyis, hogy a keresés találatai milyen sorrendben bukkannak fel a felhasználó számára. Könnyű belátni, hogy ezzel a Google nagyon komolyan befolyásolhatja az oldalak elérését, így érthető, hogy igyekeztek titokban tartani az algoritmus tényleges működését és a mögöttes mechanizusokat.
A titok azonban napvilágot látott, köszönhetően annak, hogy kiszivárgott egy több mint 2500 oldalas belső dokumentum – írja a Computer Bild.
Mi alapján rangsorolja a találatokat a Google?
A keresőoptimalizálási (SEO) szakértő, Rand Fishkin blogján hangsúlyozza, hogy a belső dokumentumot névtelen forrásból kapta, majd beszámol annak tartalmáról és az abból megszerezhető információkról, amelyek közül néhány kifejezetten ellentmond a Google kijelentéseinek a keresési rendszer működéséről.
A több mint 2500 oldal azt mutatja, hogy a Google a hivatalos információkkal ellentétben többek között a Chrome böngészőjének használati adatait is beépíti a keresési eredmények pozicionálására, vagyis az úgynevezett rangsorolásra. A kattintási viselkedésre, a munkamenet időtartamára és a webhelyekkel kapcsolatos interakciókra vonatkozó adatok ezért sokkal nagyobb hatással vannak a webhelyek rangsorolására a Google keresési eredményei között, mint azt korábban feltételeztük – összegzi a szakértő beszámolóját a Blikk.
Rand Fishkin azonban felhívja a figyelmet arra, hogy nem tudni, hogy a most kiszivárgott dokumentum mikorról származik, így lehet, hogy jelenleg már más módszerek alapján működik a Google. Ettől függetlenül a szakértő kifogásolja, hogy Google nem ad átlátható információkat, sőt néha félrevezető módon tájékoztat keresőjének működéséről és a keresési eredmények rangsorolásáról. Ez jelentős következményekkel jár a webhely-üzemeltetők számára, akik a Google keresőmotorjára figyelemmel optimalizálják tartalmukat.
(Blikk)
(Borítókép: Google keresés. Illusztráció: GettyImages)