Újabb Facebook átverés terjed, aminek a lényege, hogy a Marketplacen hirdető eladóknál vásárlási szándékkal jelentkeznek a csalók. Elkérik az adatokat, majd lenyúlják a pénzt.

Egyre több felhasználót ér csalás a Facebook Marketplace platformján, ahol a bűnözők újabb, kifinomult módszerekkel próbálják becsapni az embereket. Az egyik trükkjük, hogy hangüzenetek révén kísérlik meg kicsalni a személyes adatokat, amelyek segítségével hozzáférést szerezhetnek a bankszámlánkhoz. Amennyiben nem körültekintően járunk el, akár a teljes megtakarításunkat elveszíthetjük.

Így működik a lehúzás

A csalók először egy érdeklődő vevő látszatát keltik azoknál, akik a Marketplacen hirdetnek egy eladó tárgyat. Készpénzes fizetéssel és futárral kecsegtetnek, és a bizalom növelése érdekében hangüzenetet is küldenek, ahol kiváló magyar beszéddel megerősítik szándékaikat. Azonban amint az eladó megadja az érzékeny adatait – például e-mail címét, telefonszámát vagy lakcímét –, a csalók feltörhetik a bankszámláját. 

Az új csalási módszer azért különösen aggasztó, mert a hangüzenet használata azt a benyomást kelti, hogy valós személlyel állunk szemben. Az üzenetek nyelvezete kifinomult, bár a beszámolók szerint néha kissé gépies. A csalók gyakran hivatalosnak tűnő részleteket is beemelnek, például egy valódi NAV-kirendeltség címét.

Ez a módszer tavaly rekordösszegeket hozott a bűnözőknek: a csalásokkal szerzett pénz összege 9,15 milliárd forintra nőtt.

Ez az átverés a „social engineering”, vagyis a pszichológiai manipuláció egy újabb formája, amely az emberek bizalmára és figyelmetlenségére épít.

Hogyan védekezzünk?

A rendőrség figyelmeztet, hogy különösen az ünnepi időszakban növekszik az online csalások száma. Kiemelik, hogy soha ne adjunk meg érzékeny adatokat (e-mail cím, telefonszám, lakcím) ismeretleneknek, valamint az is gyanús, ha túlságosan kecsegtető ajánlatokkal bombáznak. 

( Dívány )

(Borítókép: Hacker. Illusztráció: Witthaya Prasongsin/Getty)